Het voordeel van snaps en flatpak is dat die op veel meer distributies draaien. Canonical distribueert chromium nu als flatpak, omdat ze zo kunnen vermijden de browser te moeten aanpassen voor voor minstens drie verschillende ondersteunde Ubuntu-versies.
- Onnodig dataverbruik: jazeker, maar voor een deel word ook binnen snap of binnen flatpak code hergebruikt door meerdere programma's. Je geeft al een voorbeeld: de "core" snap. Vroeger, met onze krappe harde schijven, was dit een zeer belangrijke zorg. Nu is dat extra schijfgebruik verwaarloosbaar.
- Op een andere distro, werken snaps anders: dat had ik niet verwacht. Het snap pakket is hetzelfde en zou dus hetzelfde moeten doen op verschillende distributies. Ik vermoed dat daar iets anders speelt.
- Canonical bevoordeelt Ubuntu. Dat onderbouw je niet. Er is wel kritiek op snap omdat de snap server gesloten bron is, en er geen opening is voor derden om eventueel ook een snap store te maken.
- Snaps zijn niet open source. Dat is een foutief statement.
1) Snaps zijn, net als klassieke .deb bestanden, binaire bestanden. Voor open source software is de broncode, die gebruikt wordt om die binaire bestanden aan te maken, beschikbaar, voor gesloten software niet. Snaps omvatten zowel open source als proprietaire software.
2) Het snap systeem is grotendeels open source. De component die (tot op heden) niet open bron is, is de software van de snap server.
Wat ik vind van snap? Ik vind dat snap versies niet altijd goed integreren in de desktop, en ik stel vast dat er vaak snaps zijn van bedenkelijke kwaliteit (starten niet op, enz.). De aanwezigheid van een "snap" folder in de home folder is een stoorfactor (je kan die wel verbergen). Snaps blijven toch nog wat trager opstarten, zeker de eerste keer, maar dit wordt beter. Ik heb enkel (reservebrowser) chromium als snap.
flatpak vind ik heel wat beter. Snelle opstart, beter geïntegreerd. Gimp, dat rechtstreeks door de ontwikkelaars op flathub gepubliceerd wordt, heb ik als flatpak. Verder is snap/flatpak interessant om KDE programma's te installeren zonder dat je systeem volloopt met KDE afhankelijkheden: KDEnlive heb ik als flatpak. Ook KeepasXC, Inkscape, Avidemux, Gnome Video en enkele andere heb ik als flatpak.