Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gigabit ethernet via usb2.0  (gelezen 656 keer)

TonB

• Gast
Gigabit ethernet via usb2.0
« Gepost op: 2007/05/01, 13:47:57 »
Hallo,

Ik ben bezig een oude P3 desktop als server in te richten. Heb er ubuntu 6.10 op geinstalleerd, en hij draait nu als printer-server in mijn windows netwerk. Om hem echter als centrale server  te kunnen gebruiken (incl. firewall etc.) heb ik meerdere netwerkaansluitingen nodig in deze PC. Om te kunnen besparen op PCI-slots heb ik een PCI kaartje met 4 usb2.0 ports aangeschaft en 2 LN-028 gigabit ethernet kaartjes van Sitecom.

Hoewel de kaartjes prima presteren onder Windows kan ik ze in Linux niet aan de praat krijgen. Ik had gehoopt dat een upgrade naar Feisty Fawn dat probleem op zou lossen, omdat de nieuwe kernel gigabit ethernet via usb2.0 zou ondersteunen, maar dat bleek niet zo zonder meer het geval te zijn.
Ik vermoed dat ik een aparte driver voor deze kaartjes nodig heb, maar na een paar weken googelen heb ik nog niets pasklaars kunnen vinden, alleen windows drivers. Ik weet niet welke chipset in deze kaartjes gebruikt is, en Sitecom geeft helaas na een week nog geen response op mijn vraag hierover, dus via die weg kom ik ook niet verder.
Ndiswrapper lijkt alleen voor wireless bedoeld te zijn, dus dat durf ik niet te installeren.

Het mooiste zou natuurlijk zijn als iemand mij een kant-en-klare driver zou kunnen aanreiken, maar dat is misschien wat teveel gevraagd. Eigenlijk weet ik gewoon onvoldoende van hardware-drivers in Linux (hoe het werkt) en meer in het bijzonder op het gebied van gigabit ethernet en usb2.0. Het zou mooi zijn als iemand mij weer op weg zou kunnen helpen met wat links naar goede documentatie op dit gebied. Verder is natuurlijk alle informatie over en misschien zelfs gebruikerservaring met de LN-028 kaartjes van Sitecom meer dan welkom.

Alvast bedankt, Ton

TonB

• Gast
Gigabit ethernet via usb2.0
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/03, 07:48:08 »
In een helder moment besloten eens te gaan googelen op de naam van de windows drivers van dit kaartje (AX88178), en dat blijkt zowaar de naam te zijn van de chipset, met op de site van de leverancier van de chipset de lang gezochte Linux driver.

Deze driver moet nu nog gecompileerd worden, de eerste "make"-poging leverde een error-list op zo lang dat ik niet eens meer naar het begin kon terug-scrollen, dus dat is nu weer mijn volgende uitdaging.

Hoop dat anderen die misschien met de LN-028 worstelen nog iets aan deze info hebben.

Groeten, Ton