Nou, dan zou ik maar eens gaan klagen bij Microsoft
In ieder geval, volgens de Microsoft helppagina's zou het zo moeten:
1. Put the Windows Vista installation disc in the disc drive, and then start the computer.
2. Press a key when you are prompted.
3. Select a language, a time, a currency, a keyboard or an input method, and then click Next.
4. Click Repair your computer.
5. Click the operating system that you want to repair, and then click Next.
6. In the System Recovery Options dialog box, click Command Prompt.
7. Type Bootrec.exe /FixMbr, and then press ENTER.
(Die laatste regel heb ik wel aangepast, omdat daar nog /FixMbr achter moet in dit geval)
Als dat TOCH niet werkt, dan zou je eventueel Grub opnieuw kunnen installeren en configureren via de Ubuntu live cd, maar dat is niet echt een optimale oplossing. Best gewoon Vista opnieuw zijn eigen ntldr laten installeren op MBR indien mogelijk.
--
Over Ubuntu: Heb je openstaande topics over geluid en schermresolutie? Zodat ik even kan kijken hoe dat zou kunnen komen, en eventueel een bug rapporteren zodat het in de toekomst misschien wordt opgelost?
--
Als kleine voetnoot wil ik wel ff kwijt dat je voor games voorlopig beter op XP blijft draaien (totdat Microsoft en de gamesindustrie je gaat forceren om Vista te gebruiken door Vista-only games uit te brengen) want Vista presteert gemiddeld tot 50% slechter op OpenGL games en toch ook tot een 10% slechter op DirectX games. Wine of Cedega op linux draait Windows games over het algemeen zelfs sneller (ongeveer net zo snel als native XP)