Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Scherm valt de hele tijd uit  (gelezen 1276 keer)

CaptainCookie

• Gast
Scherm valt de hele tijd uit
« Gepost op: 2007/04/29, 16:55:50 »
Hallo allemaal,

Ik heb eergister Ubuntu geinstalleerd op een computer met:

- AMD Sempron 2800+
     - ATI Radeon 9550 (256mb)
     - 80GB schijf

Toen ik de live-cd had opgestart, viel af en toe het beeld weg (de computer bleef gewoon aanstaan, alleen het scherm ging uit)

Ik dacht dat dit probleem wel opgelost zou zijn als ik Ubuntu geinstalleerd zou hebben. Nadat ik dat gedaan had, startte ik hem de eerste keer op. Maar na minder dan een half uur ging het scherm weer uit. Dat gebeurde de hele tijd, volledig willekeurig. Het scherm gaat daarna ook niet meer uit.

Een driverprobleem, dacht ik eerst. Dus ik installeer de ATI drivers uit het pakketbeheer. Maar... het beeld ging alweer op zwart.

Als het scherm uit gaat, dan geeft de monitor ook een 'geen input' melding, dus het moet wel iets met de videokaart zijn, denk ik...

Ik zou echt niet weten wat ik hier tegen zou moeten doen... of kan het een temperatuursprobleem zijn?

Het gaat trouwens om 7.04, feisty fawn

koos

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/29, 17:17:04 »
geen losse kabel? heb ik ook regelmatig, kan bij aansluiting bij scherm niet meer vastschroeven :(

CaptainCookie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/30, 09:52:20 »
Nee, het kan geen losse kabel zijn, want het beeld blijft nl. voordat hij uitvalt eerst 10 seconden stilstaan. Ik weet alleen niet of dan de videokaart vastloopt, of de hele computer...

Azalin

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/30, 10:12:19 »
En als je nu eens de vesa of vga driver installeert? Als hij het daar ook mee doet dan is er meer aan de hand dan alleen een driver, maar ik krijg het vermoeden dat de driver niet lekker werkt. Ik had overigens ook een ATi 9550 maar door gedoe mte drivers heb ik een Nvidia gekocht en nu heb ik nergens problemen mee... heel erg prettig :)
Maargoed, probeer dus de Vesa og vga driver, in een terminal doe je om dit in te stellen het volgende ingeven:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Voor de meeste dingen kun je gewoon op enter drukken, maar aan het begin vraagt hij welke driver je wilt gebruiken, daar kies je dan dus voor bijvoorbeeld vesa.

Misschien is het handig om vóór je dit allemaal doet, even een kopietje te maken van je xorg.conf file.

sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.backup.log

Mocht er dan iets mis gaan dan kun je eventueel met
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf

de backup weer terug zetten.

sudo = ik wil net doe alsof ik root ben en het programma wat ik er achter type moet dus uitgevoerd worden met root rechten
cp = copy

CaptainCookie

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/30, 20:44:10 »
Bedankt, ik zal het zo even proberen :)

Het was alleen ook al voordat ik de drivers had geinstalleerd, zelfs al met de live-cd... maar ik zal wel even kijken.

Ik heb trouwens ook wel een vermoeden dat het toch een warmteprobleem is, want ik heb vanmorgen (toen het in die kamer nog niet erg warm was) iets van 2 uur kunnen werken zonder beelduitval (hij liep wel een keer vast). Is er ergens een programmaatje waarmee ik de temperaturen in de gaten kan houden?

Azalin

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/30, 22:14:36 »
Mmm, de Live CD laadde standaard de ATI drivers bij mij ... daarom deed de Live CD het bij mij ook nooti omdat die drivers (gek genoeg ook een 9550 dus) mijn beeld dus op zwart gooide. Als ik dan de vesa drivers selecteerde in de terminal met reconfigure dan kreeg ik het wel aan de praat. Maar als je zegt dat je nu een uurtje of twee wel hebt kunnen werken zonder uitval, tja, dan klinkt dat inderdaad als warmte probleem.