Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Multimedia en Ubuntu  (gelezen 3890 keer)

Offline John K

• Lid
Multimedia en Ubuntu
« Gepost op: 2007/04/28, 10:31:50 »
Ik heb een vraag omtrent multimedia en Ubuntu Dapper Drake. Ik heb een bdedrijfje en mensen raden mij aan Dapper te gebruiken vanwege ondersteuning(?)

Nu kan ik ondanks alle tips en trucs geen DVD en VCD afspelen. Ik weet niet meer wat en hoevaak ik van alles heb geinstalleerd biv. VLC (die dan vervolgens ook niet afspeelt etc.)

Nu vraag ik mij af of ik niet beter op de nieuwe Ubuntu kan over stappen (7.nog wat Feisty ...?) Ik heb vernomen op een site dat deze veel beter multimedia ondersteunt. Maar past deze versie bij een bedrijf of is het (nog) te instabiel?

Kan iemand mij anders vanaf een schone Dapper install vertellen wat ik moet aanklikken voor het echt kunnen afspelen van alle types multimedia?

Alvast veel dank,

John

Guus

• Gast
Multimedia en Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/28, 10:44:37 »
voeg eerst de Medibuntu bronnen toe :)

in terminal

sudo wget http://medibuntu.sos-sts.com/sources.list.d/dapper.list -O /etc/apt/sources.list.d/medibuntu.listdaarna gpg sleutel toevoegen:

wget -q http://medibuntu.sos-sts.com/repo/medibuntu-key.gpg -O- | sudo apt-key add -daarna in Synaptic op "Herladen" klikken

om de meestgebruikte bestandsformaten af te spelen installeer je "w32codecs"

om DVD's af te spelen installeer je "libdvdcss2"

Offline eendje

• Lid
Multimedia en Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/28, 14:14:35 »
Kijk ook een sop: https://wiki.ubuntu.com/NlRestrictedFormats

ALs je het pakket ubuntu-multimedia-gnome installert installer direct een hele rits aan formaten. Testen van de formaten kan op de pagina http://www.linspire.com/products_linspire_whatis.php?tab=compatibility
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!

CrazyCentaur

• Gast
Multimedia en Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/28, 20:07:28 »
Nou, zo simpel is het niet altijd. Na het opnemen van Medibuntu en het installeren van libdvdcss2 en codec bakte Totem er niets van. Totem ziet niet eens dat er een filmDVD in de la ligt, geeft de drive niet eens aan, laat staan dat het programma de film automatisch opstart. Ik heb VLC geïnstalleerd en die start de film wel. Voorheen verving ik Totem door Totem-Xine en dat hielp ook.

Eerlijkheidshalve: ik heb verder met Totem geen enkel probleem, alle codecs voor muziek en video werden netjes opgehaald en afgespeeld (ook zonder de Medibuntu-installatie van de win32codecs), ook FLV tegenwoordig. Maar film-DVD's .... nee.

Offline Dave

• Lid
Multimedia en Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/29, 00:03:15 »
totem is prima maar voor dvd inderdaad minder en gebruik ik ook VLC.

Multimedia en Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/29, 10:38:29 »
Ik gebruik Xine om dvd's af te spelen.
Mijn computer detecteerd echter ook wel niet uit zichzelf een dvd.
Ik moet dan zelf Xine opstarten en op de dvd tab klikken.

Guus

• Gast
Multimedia en Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/29, 13:12:13 »
Citaat van: CrazyCentaur
Nou, zo simpel is het niet altijd. Na het opnemen van Medibuntu en het installeren van libdvdcss2 en codec bakte Totem er niets van. Totem ziet niet eens dat er een filmDVD in de la ligt, geeft de drive niet eens aan, laat staan dat het programma de film automatisch opstart. Ik heb VLC geïnstalleerd en die start de film wel. Voorheen verving ik Totem door Totem-Xine en dat hielp ook.

Eerlijkheidshalve: ik heb verder met Totem geen enkel probleem, alle codecs voor muziek en video werden netjes opgehaald en afgespeeld (ook zonder de Medibuntu-installatie van de win32codecs), ook FLV tegenwoordig. Maar film-DVD's .... nee.
totem-gstreamer staat erom bekend dat het geen DVD's kan afspelen
Totem-xine kan dat wel

Offline John K

• Lid
Multimedia en Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/01, 16:48:32 »
Ik hoor veel over VLC. Hoe kan ik VLC met alle codecs installeren en ook installen als multi media aplicatie? Of is dit onhandig?

Groeten John

Offline nor

• Lid
Multimedia en Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/01, 17:02:46 »
VLC met alle codecs wordt standaard geinstalleerd, als het goed is, natuurlijk :-)

Offline Kiwinote

• Lid
    • Launchpad
Multimedia en Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/01, 17:44:18 »
Nee, het zit in de universe, probeer eens "mozilla-plugin-vlc" en "vlc" te installeren, misschien met uitbreidende pakketen.

CrazyCentaur

• Gast
Multimedia en Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/01, 19:36:18 »
Weer een ervaring rijker. Op computer C (zal ik maar zeggen) was het na de normale manier om codecs te installeren voldoende om libdvdcss2 te installeren. Niet nodig om speciaal ook nog de win32codecs te doen. De film-DVD startte netjes op met Totem. Alleen kun je in Totem zo geen ondertiteling aanzetten. Dus toch maar weer VLC geïnstalleerd en gezorgd dat een film-DVD met dat programma opstart: veel meer instelmogelijkheden.

Basic

• Gast
Multimedia en Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/01, 21:28:06 »
Sinds een tijdje zie ik Medibuntu genoemd op dit forum als de multimedia repo. Van huis uit ben ik erg voorzichtig met toevoegen van repos aan mijn sources.list. Waaraan zien jullie dat Medibuntu te vertrouwen is?

CrazyCentaur

• Gast
Multimedia en Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/02, 07:18:42 »
Citaat van: Basic
Sinds een tijdje zie ik Medibuntu genoemd op dit forum als de multimedia repo. Van huis uit ben ik erg voorzichtig met toevoegen van repos aan mijn sources.list. Waaraan zien jullie dat Medibuntu te vertrouwen is?
Zoek even op het forum: dat is elders al ooit besproken.

Offline John K

• Lid
Multimedia en Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/04, 18:25:18 »
Hoe krijg ik het voor elkaar dat Totem er niet meer opstaat, VLC kan toch alles aan ??

Ik heb inmiddels de VLC Mozilaa Plugins geinstalleerd en nu kan ik de DVD naar VLC slepen en afspelen, perfect.

Maar hoe stel ik VLC in dat de DVD daar mee opstart?

John

Citaat van: Kiwinote
Nee, het zit in de universe, probeer eens "mozilla-plugin-vlc" en "vlc" te installeren, misschien met uitbreidende pakketen.

Guus

• Gast
Multimedia en Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2007/05/04, 18:35:18 »
in voorkeuren -> Verwisselbare stations en media

naar de Multimedia tab

bij Video CD

het woord "totem" vervangen door "vlc"

Offline John K

• Lid
Multimedia en Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2007/05/04, 18:43:35 »
Hmm, dat gaat niet goed, de DVD start nog niet in VLC op???

John

Citaat van: Guus

naar de Multimedia tab

bij Video CD

CrazyCentaur

• Gast
Multimedia en Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2007/05/04, 18:46:09 »
Al opnieuw opgestart of ingelogd?

Multimedia en Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2007/05/04, 18:53:51 »
Citaat van: John K

John

naar de Multimedia tab

bij Video CD

Bedoel je dat VLC niet opstart of dat VLC wel opstart maar de DVD speelt niet af?

ps: Naar mijn ervaring moet de computer nooit opnieuw gestart worden bij zo'n installatie.

Offline John K

• Lid
Multimedia en Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2007/05/04, 19:22:07 »
Citaat van: Dadio
Citaat van: John K

John

naar de Multimedia tab

bij Video CD

Bedoel je dat VLC niet opstart of dat VLC wel opstart maar de DVD speelt niet af?

ps: Naar mijn ervaring moet de computer nooit opnieuw gestart worden bij zo'n installatie.
Nee, VLC start niet op. Als ik de DVD naar VLC sleep, speelt deze wel af.

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Multimedia en Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2007/05/04, 19:31:33 »
probeer eens wxvlc ipv vlc te gebruiken.
Dat is namelijk het opstartcommando voor vlc.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline John K

• Lid
Multimedia en Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2007/05/04, 19:35:38 »
Ik ga er morgen mee verder, bedankt. Is er ook een manier om een en ander weer in Default state terug te brengen?

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Multimedia en Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2007/05/04, 19:39:55 »
wil je terug Totem dan gebruik je gewoon dit commando:
totem %m
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline John K

• Lid
Multimedia en Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2007/05/05, 20:26:20 »
Citaat van: bartek
wil je terug Totem dan gebruik je gewoon dit commando:
totem %m
Dank je!

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Multimedia en Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2007/05/10, 17:55:15 »
Tsja, ik heb onder Feisty veel meer media-ondersteuning voor elkaar gekregen dan ik ooit in Dapper c.q. Edgy had, ondanks alle ellenlange adviezen en how-to's.

In Feisty heb je namelijk een automatische codec-detector die deze (de codecs dus) ook kan installeren en ik kan je vertellen, dat werkt fantastisch. Zelfs mms (in Windows WMF) werkt, standaard in Totem. Voor dit soort zaken zou ik niet moeilijk doen, stap over naar Feisty.

Over DVD's afspelen (eigenlijk jouw vraag), kan ik nog niets vertellen, dat ga ik nog uitzoeken, maar als dat net zo gemakkelijk gaat als met de codecs....

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Multimedia en Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2007/05/10, 21:51:20 »
Inmiddels dvd afspelen aan de gang, viel niet tegen, volgens bovenstaande aanwijzingen

- ophalen http://medibuntu.sos-sts.com/repo/pool/feisty/free/i386/libdvdcss2_1.2.9-2medibuntu2+build1_i386.deb
  - en installeren
- sudo apt-get install libdvdread3
- sudo /usr/share/doc/libdvdread3/install-css.sh
- sudo ap-get install vlc
  - aangeven in Preferences, Removable Drives and Media, Multi Media, DVD Command: vlc %m