Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Chroma ruis verwijderen van een foto: beste systeem?  (gelezen 385 keer)

Offline Jenske

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Chroma ruis verwijderen van een foto: beste systeem?
« Gepost op: 2017/01/08, 23:09:45 »
Chroma ruis (=de naast elkaar staande kleurvlekjes in de donkere delen van een foto bij hoge filmgevoeligheid (ISO)) is soms een lastig fenomeen dat zowel optreedt in JPG-beelden als bij RAW-beelden.

In Digikam vind ik de ruisreductie niet bepaald sterk. Als je ruisreductie gebruikt, wordt het beeld in feite fletser in de donkere delen. Nochtans lijkt het me mogelijk dat er "een systeem" bestaat waarbij de donkere delen worden geselecteerd onder een bepaalde belichtingswaarde om vervolgens daar, en énkel daar, de kleurruis eruit te halen.

Hoe los ik het op? In Digikam bestaat er volgens mij géén betere manier dan de ingebouwde ruisreductie, maar misschien kan ik van een ander programma gebruik maken?
.. thuis volledig Ubuntu sinds 2006
.. xubuntu 14.04
.. HP desktop 1,5 Tbyte harde schijf 7200 rpm, 4 Mhz processor, 6 Gbyte RAM

Offline MKe

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Chroma ruis verwijderen van een foto: beste systeem?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/09, 08:27:02 »
Darktable kan dit. Die heeft meerdere technieken om ruis aan te pakken, dus je hebt ruimte om je beste methode te vinden. Darktable werkt met masks, waarbij je b.v. de donkere stukken kan selecteren of bepaalde kleur ranges enz.