Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] VPN (vpnbook ovpn) verandert mijn externe ip-adres niet  (gelezen 902 keer)

Beste mensen,

Ik was aan het lezen hoe ik mijn raspberry pi B kan gebruiken voor VPN en las dat er zelfs een 'gratis' vpndienst in RoemeniĆ« te vinden is  genaamd vpnbook.
Mijn Xubuntu 16.04 liet me echter geen verbinding zien om op te zetten met ovpn. Na enig zoeken bleek dat ik plugins voor de gnome NetworkManager moest installeren. Toen kon het wel.

Echter, wanneer ik op die manier verbinding maak verandert mijn ip-adres niet! Ik krijg geen foutmeldingen wanneer ik die verbinding start. De verbinding zou met tun moeten verlopen maar met ifconfig zie ik geen tun.
Ik zie ook dat dat vaker een probleem is, dat het ipadres niet wijzigt, maar zie een-twee-drie geen oplossing.
Weet iemand hier hoe ik dat wel aan de praat krijg en de juiste informatie daarover zichtbaar kan maken?

Met vriendelijke groet,

pablo k
« Laatst bewerkt op: 2016/11/25, 13:28:36 door blokkendoos »

Offline jan11000

  • Lid
Re: VPN (vpnbook ovpn) verandert mijn externe ip-adres niet
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/24, 15:22:58 »
Met ifconfig zie je eigen ip, en die veranderd niet, want hoe zou je anders een verbinding kunnen opbouwen, naar je vpn server.

Er zijn websites die je ip aangeven, en info over je pc, hier zou je je ip niet  moeten zien, want dit loopt via de vpn server.
Heb je opgezocht of je gratis vpn goed is, veilig is? Want gratis is een risico want ze moeten ergens aan verdienen.

Re: VPN (vpnbook ovpn) verandert mijn externe ip-adres niet
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/24, 15:29:44 »
@jan11000: de ifconfig was in verband met de tun, die ik dus niet zie. In de titel staat "...externe ip-adres...".
Maar bedankt dat je mee hebt willen denken.

pablo k

Re: VPN (vpnbook ovpn) verandert mijn externe ip-adres niet
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/25, 13:28:10 »
Beste mensen,

Probleem lijkt vooral grafisch te bestaan. Wanneer ik de opdracht
sudo openvpn --config configbestand.ovpnin de terminal uitvoer lukt het wel.