Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schermgrootte  (gelezen 187 keer)

schermgrootte
« Gepost op: 2016/10/16, 16:33:31 »
Mijn gegevens: Acer laptop + 2de scherm Samsung 20"
            het 2de scherm staat rechts van mijn laptop
            Ubuntu 16.04 als enig OS
           beide schermen werken
Mijn probleem:  de schermbeelden passen in geen enkel scherm; de schermbeelden zijn er te groot voor
               gevolg: ofwel loopt een beeld door naar het rechter scherm, ofwel verdwijnt een deel
              naar rechts in het tweede schrm; wel zijn ze dan naar het andere  scherm    scherm       
              versleepbaar.
                            het onderste deel van een schermbeeld is niet in beeld haalbaar.

Als ik kies voor      Alle instellingen         Schermen
           verschijnen 2 schermpjes waarin staat:    Built-in-display      en      Samsung-EL.Co 20"
         En, boven links: Built-I,-display en m.m. in rechter scherm: Samsung…..

Onderaan : een tekst die uitnodigt om een scherm aan te tikken en diens eigenschappen aan te passen
         ; helaas vind ik dat aan te tikken scher niet.

Wellicht heb ik ergens een flater begaan; heb dan via de Terminal geprobeerd, maar vond niets; vermoedelijk omdat ik een beginner ben. Kan u me helpen?

Offline Pjotr

• Lid
    • http://sites.google.com/site/computertip
  • Steunpunt: Nee
Re: schermgrootte
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/16, 16:35:29 »
Geef eens een systeemoverzicht, op de volgende wijze:
https://sites.google.com/site/computertip/inxi

Offline MauRice2

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/16, 18:15:57 »
Pietolckaert,

Je zit goed om de schermen in te stellen.

Eens je in dat configuratie schermpje zit, kan je een van twee schermen aankliken.
Hiermee beweeg je 'de voorstelling', van links -> rechts of rechts -> links etc.
Door ook een van twee te selecteren, kan je voor dat scherm de rest instellen, oa resolutie
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/17, 15:23:08 »
Hallo MauRice,

Dank voor je snelle reactie;
 Schermen verslepen is niet het probleem, wel de selectie van een scherm; het lukt me absoluut niet een scherm te selecteren zodat ik diens eigenschappen naar wens kan instellen, ik hen geprobeerd  een schermachtergrond en een schermafbeelding in  Alle Instellingen-Schermen selecteren,
niets lukt

Offline MauRice2

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/17, 20:00:57 »
Pietolckaert,

Schermachtergrond doe je niet bij 'Instelling -> Schermen'.
Maar bij 'Instelling -> Uiterlijk' of via rechter-muis-knop ergens op uw bureaublad.
Voor elk scherm een aparte achtergrond, gaat niet volgens mij in Ubuntu.

Schermafbeelding, daarvoor is er een aparte progje voor.
Er zijn ook snel-toest-combinatie voor het volledige scherm, de actieve window of een schermdeel.
Maar die ken ik niet uit mijn hoofd.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556