Hoi Rumble,
Ik ben maar eens aan het zoeken gegaan en vond
deze website. Er is vast wel meer en anders komt dat wel in de nabije toekomst. Dit zijn speciale machines van Asus met die combinatie van SSD en normale schijven en ook wat het opstarten betreft. Dat heb jij dus ook ervaren. Er staat me bij dat we hier al eens eerder over de opstartproblematiek in zo'n geval hebben gepraat. Maar of dat een ASUS was? Ik kan het topic ook niet terugvinden.
Ik begrijp dat je in de BIOS eerst secureboot uit moet zetten en CMS of Legacy aan. Ik begrijp ook dat je opnieuw moet opstarten om sommige opties in de BIOS tevoorschijn te zien komen. Dan heeft onze Pjotr ook nog het nodige geschreven over Windows 10 en Linux naast elkaar. Klik
hier.
Moeilijk is het allemaal niet, maar wel wat ingewikkeld. Ik zou beslist eerst alles backuppen en veilig stellen voor je wat serieus onderneemt. Vooral eventuele herstel schijven, sticks of wat je ook zou willen valt daar onder.
Tenslotte: je zou er eens over kunnen denken om kennis te maken met Ubuntu via een goedkope andere computer. Eentje die je bijvoorbeeld via Marktplaats koopt. Eentje met een 64 bits processor en 2 GB geheugen. Beetje fris ding. Je biedt er ook niet te veel op, want je loopt natuurlijk wel enig risico. Je kijkt eerst op Internet of dat model bekend is qua Linux/Ubuntu. Vraag gerust ook hier.
Uiteraard probeer je even of alles lekker werkt, je geluid hoort (oortjes meenemen, USB stick mee). Mijn ervaring is dat de meeste verkopers eerlijk zijn, maar enige reserve is altijd goed. Ik biedt ook nooit meer dan 30% van de waarde in de normale verkoop, maar dat is hier niet zo relevant. 60 euro en niet heel ver hoeven rijden lijkt me een goed uitgangspunt. Dan kan je eens lekker Ubuntu uitproberen, later eens MINT of Ubuntu in een andere versie of een heel andere distro. Er is zo heel veel keus, zoveel moois.
En als je dan een beetje thuis bent in dit gebeuren en ervaring hebt kan je die verschrikkelijk mooie krachtige ASUS van je omzetten naar wat je dan zou willen. Het zou me trouwens niks verbazen als je gewoon doorging met dat tweedehandsje
.
Succes en laat het ons weten, wil je?
groet,
Just