Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nog meer upgrade leed / upgrade van Ubuntu 14.4 naar 16.4  (gelezen 924 keer)

Offline Batatinha

  • Lid
Nog meer upgrade leed / upgrade van Ubuntu 14.4 naar 16.4
« Gepost op: 2016/08/04, 20:32:19 »
Hallo allemaal,

Ik lees hier veel problemen over de upgrade van Ubuntu. Had ik dat maar eerder gelezen, dan was ik er nooit aan begonnen...

Begin deze week heb ik ook geprobeerd te upgraden van 14.04 naar 16.04. Ook mijn computer liep vast. Ik kan Ubuntu nu niet meer starten. Als ik de computer aanzet krijg ik op mijn scherm waar ik in de bijlage een fotootje van heb toegevoegd.
Iemand een idee hoe ik Ubuntu weer aan te praat krijg zonder dat ik opnieuw ( een schone) installatie moet doen? Ik lees hier wel dat dat het beste is, maar ik ben bang dat ik niet alle belangrijke informatie in een backup heb.... Les 1, altijd eerst een full backup maken voordat je gaat upgraden :-( 

Als het volgens jullie niet mogelijk is om dit op te lossen zonder een schone installatie te doen, is er dan een manier op alsnog de ontbrekende informatie te redden? Het gaat hierbij vooral om de .thunderbird map waar al mijn e-mail in staat.

Kan iemand mij helpen?

Groeten Batatinha

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nog meer upgrade leed / upgrade van Ubuntu 14.4 naar 16.4
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/04, 22:23:49 »
Als je je computer opstart vanaf de DVD van Ubuntu 16.04, dan kun je vanuit de uitprobeersessie je bestanden kopiëren vanaf de harde schijf naar bijvoorbeeld een USB-geheugenstaafje.

Daarna kun je dan alsnog een schone installatie van 16.04 doen.

Offline Batatinha

  • Lid
Re: Nog meer upgrade leed / upgrade van Ubuntu 14.4 naar 16.4
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/05, 09:10:27 »
Als je je computer opstart vanaf de DVD van Ubuntu 16.04, dan kun je vanuit de uitprobeersessie je bestanden kopiëren vanaf de harde schijf naar bijvoorbeeld een USB-geheugenstaafje.

Daarna kun je dan alsnog een schone installatie van 16.04 doen.

Kan dat ook met een USB stick? Mijn 14.04 staat op een 'sticky'. Maar ik denk de het systeem automatisch probeert op te starten vanaf DVD. Geen idee hoe ik in deze situatie kan zorgen dat het systeem eerst opstart vanaf USB.
Denk dat ik voorlopig even met 14.04 blijf werken tot alle problemen grotendeels zijn opgelost met 16.04....

Groeten Batatinha

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nog meer upgrade leed / upgrade van Ubuntu 14.4 naar 16.4
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/05, 10:34:25 »
Als je je computer opstart vanaf de DVD van Ubuntu 16.04, dan kun je vanuit de uitprobeersessie je bestanden kopiëren vanaf de harde schijf naar bijvoorbeeld een USB-geheugenstaafje.

Daarna kun je dan alsnog een schone installatie van 16.04 doen.

Kan dat ook met een USB stick? Mijn 14.04 staat op een 'sticky'. Maar ik denk de het systeem automatisch probeert op te starten vanaf DVD. Geen idee hoe ik in deze situatie kan zorgen dat het systeem eerst opstart vanaf USB.
Kan ook, ja. Daarvoor moet je wel zorgen dat de opstartvolgorde goed staat ingesteld in het BIOS.

Zo'n USB-staafje wordt door het BIOS vaak gezien als "harde schijf", dus kijk in het BIOS ook naar de opstartvolgorde in de categorie "harde schijven" (uiteraard wanneer dat USB-staafje is aangesloten).

Offline Batatinha

  • Lid
Re: Nog meer upgrade leed / upgrade van Ubuntu 14.4 naar 16.4
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/05, 16:46:03 »
Hoi Pjotr

Gelukt. Ik kan via de Live CD in mijn documenten kijken en het lukt ook voor een deel om ze te kopiëren. Wat niet lukt is het kopiëren van de .thunderbird map uit mijn 'hidden files'. De computer geeft aan dat ik geen rechten heb om de map te kopiëren. De hele rescue operatie was eigenlijk vooral om deze map te doen. De rest zit wel in de laatste backup denk ik.

Heb je een idee hoe ik aan de rechten kan komen om de .thunderbird map te verplaatsen naar mijn externe hardeschijf?

Groeten Batatinha

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nog meer upgrade leed / upgrade van Ubuntu 14.4 naar 16.4
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/05, 18:24:28 »
Start in de uitprobeersessie je bestandbeheerder als volgt, via de terminal:
sudo nautilus
In een geïnstalleerde Ubuntu moet je zo nooit ofte nimmer je bestandbeheerder starten (indien nodig: installeer gksu en gebruik gksudo). Maar in een livesessie kan dat geen kwaad.

Offline Batatinha

  • Lid
Re: Nog meer upgrade leed / upgrade van Ubuntu 14.4 naar 16.4
« Reactie #6 Gepost op: 2016/08/05, 19:54:52 »
Hoi Pjotr,

Dat lijkt niet te kunnen. Of doe ik iets verkeerd?

Hij zegt:

Initializing nautilus-gdu extention
Nautilus-Share-message: Called "net usershare info" but it failed ' net usershare' returned error 255: net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershare. Error No such file or directory
Please ask your system administrator to enable user sharing.

Wat mist ie precies? En hoe kan ik dat maken? Of kan het op een andere manier?

Groetjes Batatinha
(nautilus:6542): Glib-GIO-WARNING **: Missing callback called fullpath = /root/.config/user-dirs.dirs

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nog meer upgrade leed / upgrade van Ubuntu 14.4 naar 16.4
« Reactie #7 Gepost op: 2016/08/05, 20:41:38 »
Start er geen venstertje met de bestandbeheerder (ondanks de foutmeldingen)?

Offline Batatinha

  • Lid
Re: Nog meer upgrade leed / upgrade van Ubuntu 14.4 naar 16.4
« Reactie #8 Gepost op: 2016/08/05, 21:03:30 »
Start er geen venstertje met de bestandbeheerder (ondanks de foutmeldingen)?

Ja, dat wel nu. Maar hij ziet mijn harde schijven ( 1 intern en 1 extern ) niet lijkt wel. En dus ook de hidden files niet. Hm.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nog meer upgrade leed / upgrade van Ubuntu 14.4 naar 16.4
« Reactie #9 Gepost op: 2016/08/05, 22:15:55 »
Gewoon op klikken om aan te koppelen zou voldoende moeten zijn.

Offline Batatinha

  • Lid
Re: Nog meer upgrade leed / upgrade van Ubuntu 14.4 naar 16.4
« Reactie #10 Gepost op: 2016/08/05, 22:21:07 »
Gewoon op klikken om aan te koppelen zou voldoende moeten zijn.

Ja, dat zou wel moeten. Maar de schijven zijn nergens te bekennen in Nautilus...dus aankoppelen lukt niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nog meer upgrade leed / upgrade van Ubuntu 14.4 naar 16.4
« Reactie #11 Gepost op: 2016/08/05, 22:27:53 »
Post hier eens een schermafdruk van 't Nautilusvenster, met behulp van www.postimage.org

Offline Batatinha

  • Lid
Re: Nog meer upgrade leed / upgrade van Ubuntu 14.4 naar 16.4
« Reactie #12 Gepost op: 2016/08/06, 10:06:49 »
Post hier eens een schermafdruk van 't Nautilusvenster, met behulp van www.postimage.org

Goedemorgen Pjotr,

Soms moet je gewoon ergens een nachtje over slapen. Ik kan er nu zonder problemen bij met Nautilus. Ben ik blij mee. Dank je wel voor de hulp.

Groeten Batatinha

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nog meer upgrade leed / upgrade van Ubuntu 14.4 naar 16.4
« Reactie #13 Gepost op: 2016/08/06, 10:33:35 »
Graag gedaan! Veel plezier met je schone nieuwe Ubuntu.  :)