Hoi Paul en Just,
Bedankt voor jullie antwoorden! Hier kan ik wat mee.
Ja, de laptop die ik heb mag volgens de specificaties ook heel heet worden. In Windows met een spelletje in het verleden knalde de temperatuur in no-time naar 99 graden! Dat was voor mij dan ook een éénmalige grap. Dat het kan en mag betekend niet per se dat het moet, vind ik. En ook ik heb een desktop met grote, koele kast, dus inderdaad, net als u, doe ik dat soort dingen gewoon lekker op die desktop.
Bij intensievere dagen is mijn oplossing simpelweg wat meer ruimte aan de onderzijde creëren door de laptop op te hogen met aanstekers o.i.d. Dit scheelt ook al aanzienlijk. Al dan vooral in de duur van de gecreëerde warmte, als het ding echt bezig is wordt ie van binnen gewoon warm. Met extra fannetjes heb ik nog nooit geëxperimenteerd, maar wel ook vaak bedacht dat het de moeite moet zijn om te proberen.
Maar wat ik zei/bedoelde in mijn eerste post: In Windows blijkt het dan wel mogelijk om - tijdens door te computeren - zijn warmte weer af te voeren. In Ubuntu (ik heb het topic een kleine drie dagen na installatie gepost) was inderdaad de enigste remedie, net zoals u, het uit te zetten en af te laten koelen.
Nu Paul, xfce-cpugraph-plugin klinkt als wat ik nodig heb! Ik vond deze niet in het software centrum. Maar wel via Google op
deze website . Daar geïnstalleerd middels de download knop ("available on the software centre"), reboote hierna en Ubuntu bleef om de één of andere reden even hangen, waarna die zelf alsnog wel door-herstartte (gaf wel een korte regel maar die flitste zo snel voorbij dat ik geen idee heb wat het zei).
Alleen kon ik hierna het programma niet terugvinden! Niet in het software centrum onder geïnstalleerde programma's. En ook niet in de Ubuntu dash (? - hoe heet dat ook alweer, gewoon de Ubuntu knop linksboven op de werkbalk bedoel ik).
Hierna terug naar de website gegaan waar ik het programma vond, en daar bleek dat ik niet goed op had gelet en cpugraph versie 1.0.1 voor Ubuntu 11.04 had geïnstalleerd (te zien aan het linker-menu).
Vervolgens verder gezocht en
cpu graph voor Ubuntu 16.04 gevonden. Maar ik bedacht dat het wellicht goed is om de eerder geïnstalleerde eerst nog te de-installeren. Dit vond ik
hier. Middels de terminal opdracht:
sudo apt-get remove xfce4-cpugraph-plugin
Nu komt mijn vraag: Hier meldde Ubuntu dat "
De volgende pakketten zijn automatisch geïnstalleerd en zijn iet langer nodig: (..)"
(zie bijlage). Dit is neem ik aan hetzelfde als gedeelde bibliotheken in Windows? Is het verstandig om bij zo'n melding Ubuntu gewoon op te volgen? Of beter te negeren? Wellicht in een later, hiervan losstaand, stadium schoon maken?
Heb trouwens de terminal opdracht
sensor uitgeprobeerd en zie het inderdaad, het ontloopt elkaar een beetje. - Probeerde een plaatje bij te voegen, maar dan overschreed ik de 150KB limiet. Denk trouwens dat jullie het wel geloven. - Zijn wel de dingen die ik graag onthoud, dus tof!
Extra vraag trouwens - als jullie willen dan maak ik hier een een apart topic voor. Ik zou graag een screenshot willen maken van
alleen een actief venster. In Windows is dit d.m.v. 'ALT+print screen´. En ik had eergisteren al mijn best gedaan en gevonden dat ditzelfde geldt voor Linux/Ubuntu.
Maar helaas, bij mij werkt dat dus niet. Een omweg vond ik door mijn screenshots te bewerken met Pinta (Paint), en te selecteren/knippen/plakken wat ik wilde, maar dat is nogal omslachtig.
Ik moet normaal gesproken de Functie toets gebruiken op mijn laptop (fn). En in Ubuntu werkt deze gewoon, o.a. dus bij "prt sc". En ook bijvoorbeeld bij volume+/- of beeldscherm dimmen.
Maar gebruik ik dus de combinatie functietoets-ALT-print screen (fn-ALT-prt sc), dan doet Ubuntu dus niets. En dan maakt het niet uit of ik het met de linker of de rechter-ALT probeer. Heb nog even kort SHIFT erbij geprobeert, kijken of dat hielp. Maar helaas dus. Ik zou het graag weten.
O, en hoe kan ik een standaard-toepassing selecteren? Als in plaatje openen: Rechtermuisknop plaatje -> toepassing selecteren -> .... ? Zou graag Pinta als standaard programma voor plaatjes willen selecteren.
Of anders een sneltoets koppeling maken? In Windows heb ik standaard ctrl-shift-p voor paint (en ctrl-shift-n voor kladblok en ctrl-shift-r voor rekenmachine). Dit doe je in Windows door rechtermuisknop op een snelkoppeling of programma te klikken en een "toetscombinatie" toe te wijzen, maar dit vind ik zo gauw niet terug in Ubuntu. Nogmaals, als ik liever een apart topic deze vragen moet stellen dan doe ik dat graag hoor.
In ieder geval bedankt! Ik wacht even af wat verstandig is wat betreft die "automatisch geïnstalleerde pakketten" en het wel/niet verwijderen hiervan. Voordat ik die juiste cpu-graph installeer. En hoop dat het dan wel werkt (lees: dat ik 'm dan wel terug kan vinden!
)
Groeten,
P.S.
Just, leuk boekje wat je geschreven hebt, over Xubuntu! Ik ben lekker bezig mijn HP printer te installeren (HPlib).
Gaat niet helemaal van een leien dakje, maar kom er wel.. (geduld was de sleutel
)