Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Mint 18: de bèta is er!  (gelezen 948 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Linux Mint 18: de bèta is er!
« Gepost op: 2016/06/08, 11:12:51 »
Mooi spul:
http://ftp.nluug.nl/os/Linux/distr/linuxmint/iso/testing/

Let op: te gebruiken op eigen risico. Het is nog maar een bèta, die zelfs nog niet eens officieel is aangekondigd. Er zitten dus nog wat fouten in. Installeer 'm daarom niet op een belangrijke productiemachine.

Doe er je voordeel mee!   :)

Offline Henkp

  • Lid
Re: Linux Mint 18: de bèta is er!
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/08, 11:56:49 »
Mooi spul:
http://ftp.nluug.nl/os/Linux/distr/linuxmint/iso/testing/

Let op: te gebruiken op eigen risico. Het is nog maar een bèta, die zelfs nog niet eens officieel is aangekondigd. Er zitten dus nog wat fouten in. Installeer 'm daarom niet op een belangrijke productiemachine.

Doe er je voordeel mee!   =)

Hartelijk bedankt.  =D
Ga hem tegelijk testen.  =D

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Mint 18: de bèta is er!
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/08, 21:21:10 »
Er zitten dus nog wat fouten in.

Was je zelf al fouten tegengekomen? Ik heb nog geen fout kunnen ontdekken  =D
Opvallende verbetering: op mijn Toshiba laptop met Windows 10 heb ik nu de mogelijkheid om Mint naast Windows te installeren, Mint 18 is de eerste Mintversie die de geïnstalleerde Windows 10 herkent.   

DarkEra

  • Gast
Re: Linux Mint 18: de bèta is er!
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/09, 10:46:12 »
Het verbaasd me steeds weer dat er eerst een paar iso's op het gemak getest worden en dan bam ineens een nieuwe reeks binnen een uur door Clem goedgekeurd worden terwijl andere testers nog niet eens de tijd krijgen mee te doen. Dit geldt voor zowel de Beta iso's en de uiteindelijke "stabiele"/final uitgave. Dat het binnen een uur was had ik laatst gezien op de Community website van Mint waar je het kan volgen: https://community.linuxmint.com/iso

Wat heeft het "test-team", waar ik ooit bij zat, nog voor nut als ze niet eens uitgebreid mee kunnen testen omdat Clem zelf al direct beslist om ze goed te keuren en uit te brengen.
Clem heeft me ooit verteld dat hij de iso's zelf thuis onder handen neemt en test en dat het daarom ineens zo snel gaat maar ik vind dat persoonlijk geen echte reden.... Ik heb meer zoiets van dat het hem te lang duurt en hij zijn deadline niet op tijd kan halen omdat hij de stabiele/final uitgave persé in Juni vrij wil geven. Hij kan toch rustig de tijd nemen want Mint 18 zal toch ondersteund worden tot 2021 daar het gebaseerd is op Ubuntu 16.04. Het maakt toch niet uit als de release een maand later is? Ik zou dus afstappen van het deadline gebeuren en op het gemak verder testen, met het test-team, en werken om de fouten eruit te halen.
Daarna kunnen de Beta's vrijgegeven worden zodat ze getest kunnen worden door de gebruikers zelf. Dit bevordert de kwaliteit van Mint alleen maar lijkt mij zo. :)
« Laatst bewerkt op: 2016/06/09, 11:03:35 door Maik »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 18: de bèta is er!
« Reactie #4 Gepost op: 2016/06/09, 19:23:21 »
Eerlijk gezegd ben ik nog geen echte fouten tegengekomen.... Maar dat zegt natuurlijk nog niks over de algehele kwaliteit, want dat geldt alleen voor *mijn* apparatuur en *mijn* gebruik.

Je kunt er het beste van uitgaan, dat er nog fouten in zitten. De officiële aankondiging van de bèta, die nog niet is bekendgemaakt, zal ongetwijfeld een lijst bevatten van bekende fouten.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Linux Mint 18: de bèta is er!
« Reactie #5 Gepost op: 2016/06/10, 17:34:05 »
De bèta van LM 18 is vandaag vrijgegeven zie de onderstaande link,
https://www.linuxmint.com/

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 18: de bèta is er!
« Reactie #6 Gepost op: 2016/06/11, 19:04:19 »
Goed, de eerste fout die ik tegen ben gekomen: het stuurprogramma nvidia-304 gaf een probleem voor deze kaart: NVIDIA GT218 [GeForce 210].

Het Cinnamon-menu was niet meer aanklikbaar. Opgelost door over te stappen op het nieuwere stuurprogramma nvidia-340.

Offline staf

  • Lid
Re: Linux Mint 18: de bèta is er!
« Reactie #7 Gepost op: 2016/06/11, 21:36:55 »
Ik kan schijnbaar geen  google earth installeren. en voor Chrome geeft ie telkens een foutmelding "zwak algoritme", maar Chrome werkt gewoon.
« Laatst bewerkt op: 2016/06/11, 23:25:46 door staf »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Mint 18: de bèta is er!
« Reactie #8 Gepost op: 2016/06/12, 11:11:54 »
Ik heb ook een foutje ontdekt, een thema voor Cinnamon zoeken via beheer op internet liep niet lekker, het venster waar je de thema's kan zoeken werd oneindig vaak geopend zodat de hele taakbalk vol liep en Mint zelfs helemaal vastliep.

Een herstart via de aan en uit knop was de oplossing.

Ik zie op dit moment geen bijzondere voordelen om weer Mint te gaan gebruiken, Ubuntu voldoet prima voor mij.     

Re: Linux Mint 18: de bèta is er!
« Reactie #9 Gepost op: 2016/06/12, 17:31:25 »
LM 18, draait live nu op mijn testpc., Nog niet geinstalleerd

Ik merk alleen dat dit niet naast de andere versies van LM op de testpc wordt geinstalleerd.

Hoe kan ik dit dan wel doen?

SPW
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy