Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dual boot Ubuntu 14.04 / W10  (gelezen 585 keer)

Offline wduizer

  • Lid
dual boot Ubuntu 14.04 / W10
« Gepost op: 2016/05/27, 08:50:16 »
We hebben op een lenovo Thinkpad L530 Windowes 10 geinstalleerd en daarna de schijf opgedeeld in 2 partities.
Vervolgens op de 2e partitie Ubuntu 14.04 geinstalleerd, so far so good.
De HDD bovenaan in de boot sequence geplaatst en daar viel me meteen al iets op.
Een van de devices in de lijst bevat "Windows Boot Manager", dit is voor het eerst dat ik dit tegen kom....

Maar zo gezegd, de hdd bovenaan geplaatst en de laptop gereboot, komt keurig de Grub en start Ubuntu netjes op.
Nu testen of Windows nog werkt en daar houd het op.

Foutmelding: bootloader is missing!

Wanneer ik nu de Windows boot manager bovenaan plaats in de bios start windows weer op, maar kom ik natuurlijk niet meer bij de Ubuntu installatie  :|

Nu de vraag:
Kan ik de grub zodanig manipuleren dat hij wanneer er voor de Windows wordt gekozen deze naar de boot manager gaat en niet naar de OS van windows?
Het blijkt namelijk dat de boot van W10 niet in het OS zit (dus op de C:\)

Offline wduizer

  • Lid
Re: dual boot Ubuntu 14.04 / W10
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/27, 09:32:32 »
update:
tried EasyBCD to add an entry to the windows boot but it won't work because we have EFI instead of UEFI
« Laatst bewerkt op: 2016/05/27, 09:34:12 door wduizer »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: dual boot Ubuntu 14.04 / W10
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/27, 10:15:04 »
Doe eens dit, in Ubuntu:
sudo update-grub
Herstart daarna je computer. Lukt 't nu wel om Windows te starten vanuit het Grubmenu?

Offline wduizer

  • Lid
Re: dual boot Ubuntu 14.04 / W10
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/30, 13:20:25 »
nee, helaas.

Had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht omdat de boot op een andere locatie staat als de windows OS.
Grub ziet alleen het OS en probeerd daar vandaan window te booten en dat werkt dus niet.

Ter info de windows bootmanager wordt volgens mij door linux niet opgepikt (zie bijlage)
Grote kans dat het de sda5 is
« Laatst bewerkt op: 2016/05/30, 13:22:04 door wduizer »