Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GRUB error 18  (gelezen 691 keer)

willemvdg

• Gast
GRUB error 18
« Gepost op: 2007/04/23, 23:32:41 »
beste leden,

Ik heb een systeem met daarop windows xp in dual boot met Dapper. Werkte prima. Om dat de nieuwe verise 7.04 uitkwam wilde ik deze installeren. Ik deed heb deze over de bestaande Ubuntu heen gezet. Omdat 7.04 toch niet zo goed werkte (geluid deed het niet, muisaanwijzer bleef staan na enige tijd) besloot ik om Linux helemaal te verwijderen.
Ik heb Linux pogen te verwijderen door te Linux partities vanuit Windows Schijbeheer te verwijderen. Dit lukte, maar er kwam een waarschuwing dat deze gegevens niet meer toegankelijk zouden zijn voor het besturingssysteem dat ze gebruikte (ubuntu). Ik rebootte daarop de pc gevolg: GRUB error 18

Ik kan niet meer aan mijn gegevens:  Eerst heb ik geboot met de windows xp cd-rom en het commando fixmbr geprobeerd maar de schijf werd zelfs niet gevonden. Windows herinstalleren lukt niet meer.Setup herkent de harde schijf niet meer. setupd.sys geeft fouten. Heb reeds allerlei recovery tools geprobeerd maar blijbaar is de partitietabel compleet naar de vaantjes. Op een forum las ik dat deze fout zich kan voordoen als men een te oude BIOS heeft. Nu ubuntu in dual boot met windows heeft steeds prima gewerkt op mijn laptop (toshiba satellite A100-510 van juni 2006). Ik heb daarom Ubuntu opnieuw ge├»nstalleerd en daarvoor heb ik uiteraard nieuwe partities moeten maken. Daarna heb ik terug windows setup gestart en de schijf werd probleemloos herkend.

Mijn vraag: is er een manier om Ubuntu van je systeem te krijgen ZONDER dat de Windows partities en MBR om zeep zijn? Naar verluidt staat GRUB niet helemaal in de MBR maar ook deels op de Linux-partitie.

De fout die ik volgens mijn gemaakt heb is Feisty over Dapper heen te plaatsen waardoor GRUB helemaal wanordelijk werd.

Ik vrees dat ik de gegevens die in mijn oorspronkelijke win-partitie zaten nu wel kwjit ben...

Offline Pjotr

• Lid
    • http://sites.google.com/site/computertip
  • Steunpunt: Nee
GRUB error 18
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/23, 23:49:33 »
Uitleg over Grub, en over de foutmelding:
https://wiki.ubuntu.com/NlFaq?highlight=%28nlfaq%29#head-ca959a7c7f0ae292fe40468c1bd30b6a4074e6e0

Met fixmbr vanaf de Windows installatieCD, overschrijf je Grub met ntldr (NTloader), de bootloader van Windows. Daarmee zou je dus probleemloos weer alleen Windows kunnen starten.

Hopelijk zien we je weer eens terug! Pas maar op, Linux is verslavend, hoor.....  :-)

Groet, Pjotr.

Offline Gandyman

• Lid
GRUB error 18
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/24, 02:12:51 »
Jammer dat je zo moeilijk gedaan hebt ???

Waarom niet gewoon de Feisty cd erin en live opstarten ???
Vervolgens normaal installeren op de partitie's waar Dapper op stond en aanvinken dat deze partitie's geformateerd moesten worden.

Makkelijker kan haast niet :P

Nu leg je te kloten door met Windows partitie's te formateren waar Windows nix mee kan doen. ???

@pjotr123
Hij wil niet af van Ubuntu ?
Hij wil het er opnieuw op hebben :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

willemvdg

• Gast
GRUB error 18
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/25, 23:26:20 »
bedankt voor jullie hulp

Offline Soul-Sing

• Lid
GRUB error 18
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/26, 09:06:31 »
prima dat je de 7.04 probeert. echt een goede keus.:)