Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: WiFi herkend netwerk maar accepteerd correcte WW niet  (gelezen 3565 keer)

Offline yy

  • Lid
WiFi herkend netwerk maar accepteerd correcte WW niet
« Gepost op: 2016/05/09, 14:40:37 »
Ubuntu Gnome 16.04
Dell Inspirion 1545
Dell Wireless 1397 / Broadcom BCM4312

Hoi,
Ik ben voor iemand Ubuntu Gnome aan het installeren en het voor mij onbegrijpelijke is er aan de hand.
Wat gebeurde is dit:
WiFi werd niet herkend. Bij drivers werd de Broadcom BCM4312 STA 'herkend'. Dit werkte niet.
Toen braaf gedaan wat Pjotr zeg op:
      https://sites.google.com/site/computertip/broadcom

Herstarten, Wifi wordt herkend en herkent netwerken, ook de mijne. Maar als ik wil inloggen met mijn wachtwoord, wordt dit niet geaccepteerd. Ik heb meerdere malen gecontroleerd of het WW klopt. Ook het protocol WPA gecontroleerd.
Ook bij andere topics gekeken of dit probleem niet al was besproken :-)

Kan iemand helpen???

Alvast dank!

Re: WiFi herkend netwerk maar accepteerd correcte WW niet
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/09, 17:43:55 »
Probeer WPA2.

Offline yy

  • Lid
Re: WiFi herkend netwerk maar accepteerd correcte WW niet
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/09, 18:04:58 »
In Gnome is valt dat onder hetzelfde kopje van: WPA en WPA2 Personal ;-)

Offline RikRik

  • Lid
Re: WiFi herkend netwerk maar accepteerd correcte WW niet
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/09, 20:03:35 »
Meerdere malen inloggen met je wachtwoord voordat er een verbinding wordt gemaakt is me met meer versies van Ubuntu 16.04 opgevallen.
Zo hebben wij hier in huis meerdere Wifi verbindingen beschikbaar, met 14.04 kon ik alle verbindingen gebruiken maar met 16.04 niet meer... Ik denk persoonlijk, het is nog één van de kinderziektes van 16.04  :rolleyes:

Re: WiFi herkend netwerk maar accepteerd correcte WW niet
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/09, 23:15:06 »
In Gnome is valt dat onder hetzelfde kopje van: WPA en WPA2 Personal ;-)
Dat stel je niet in in 'Gnome' maar in je router (dat kastje dat je wifi verzorgt vanaf een internetbekabeld punt). In 'Instellingen' ergens, welk beveiligingsprotocol gebruiken, kies daar voor WPA2 ipv WPA. Heb dit zelf ook meegemaakt toen ik voor het eerst de keuze tussen WPA en WPA2 kreeg, de eerste pakte m'n wachtwoord niet, de tweede wel.

Offline yy

  • Lid
Re: WiFi herkend netwerk maar accepteerd correcte WW niet
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/10, 09:15:02 »
Dank voor de reakties  :)
Het stond en staat op WPA2 PSK (heb gecontroleerd in router instellingen).
Ook vaak proberen in te loggen werkt niet; elke keer mislukt het inloggen en wordt opnieuw naar wachtwoord gevraagd. Erg merkwaardig!
Ook nog even USB opstart met Linux Mint gedaan en precies hetzelfde probleem.
Ik ga nog proberen om later bij een buurtgenoot in te loggen op zijn WiFi als hij thuis is om te testen of het misschien specifiek mijn WiFi is..

Offline h2o

  • Lid
Re: WiFi herkend netwerk maar accepteerd correcte WW niet
« Reactie #6 Gepost op: 2016/05/10, 09:32:57 »
Wek je met network-manager-gnome of met wicd? Wicd is in de regel makkelijker in te stellen. Kennelijk slaat jouw systeem het wachtwoord niet in de sleutelbos op.
Heb je als eens geprobeerd om met root op het AP in te loggen?
« Laatst bewerkt op: 2016/05/10, 09:35:09 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline yy

  • Lid
Re: WiFi herkend netwerk maar accepteerd correcte WW niet
« Reactie #7 Gepost op: 2016/05/10, 09:36:33 »
Ik weet van beiden niet wat het is. Ik klik gewoon rechtsboven op netwerk, dan Wi-Fi, dan Selecteer netwerk, dan mijn netwerk en vul dan mijn password in. Na iets van 8 sec. vraagt ie telkens weer om mijn wachtwoord..

Offline yy

  • Lid
Re: WiFi herkend netwerk maar accepteerd correcte WW niet
« Reactie #8 Gepost op: 2016/05/10, 09:41:55 »
Is het een idee om Ubuntu geheel opnieuw te installeren?

Re: WiFi herkend netwerk maar accepteerd correcte WW niet
« Reactie #9 Gepost op: 2016/05/10, 09:47:17 »
Soms moet je het wachtwoord snel achter elkaar intypen anders pakt hij het niet.
Heb ik ook gehad bij de eerste keer inloggen op 16.04 en toen las ik ergens dat je dat sneller moest doen.

Misschien is kopiëren en plakken wat?
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline yy

  • Lid
Re: WiFi herkend netwerk maar accepteerd correcte WW niet
« Reactie #10 Gepost op: 2016/05/10, 09:54:31 »
haha, grappige tip, geprobeerd maar werkt niet :)
Het wachtwoord wordt wél onthouden kan ik zien want bij instellingen van wifi kan ik bij mijn netwerk instellingen klikken en dan bij beveiliging Wachtwoord tonen klikken en dan zie ik het en is het correct!

Re: WiFi herkend netwerk maar accepteerd correcte WW niet
« Reactie #11 Gepost op: 2016/05/10, 09:58:47 »
Je hebt wel het ww van je netwerk ingevuld en niet die van de modem/router ?
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline yy

  • Lid
Re: WiFi herkend netwerk maar accepteerd correcte WW niet
« Reactie #12 Gepost op: 2016/05/10, 10:03:11 »
 :)  Ja, ook nog getest met mijn mobiel en andere laptop. Wifi wachtwoord. Werkt op alles behalve die laptop, die ik wel 'even' met Linux zou installeren :(
Eigenlijk, na tientallen installaties in paar jaa, de eerste keer dat ik een serieus probleem tegen kom, wat ook wel weer wat zegt over het gemak en stabiliteit in het algemeen.

Re: WiFi herkend netwerk maar accepteerd correcte WW niet
« Reactie #13 Gepost op: 2016/05/10, 10:17:05 »
Je kan hier nog even rond kijken of je daar wat wijzer wordt:
https://help.ubuntu.com/16.04/ubuntu-help/net-wireless-troubleshooting.html
« Laatst bewerkt op: 2016/05/10, 10:21:09 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline yy

  • Lid
Re: WiFi herkend netwerk maar accepteerd correcte WW niet
« Reactie #14 Gepost op: 2016/05/10, 11:19:13 »
Dank! Geen directe oplossing maar wel het volgende:

*-network               
       description: Network controller
       product: BCM4312 802.11b/g LP-PHY
       vendor: Broadcom Corporation
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:0c:00.0
       version: 01
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list
       configuration: driver=b43-pci-bridge latency=0
       resources: irq:17 memory:f69fc000-f69fffff
  *-network
       description: Ethernet interface
       product: 88E8040 PCI-E Fast Ethernet Controller
       vendor: Marvell Technology Group Ltd.
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:09:00.0
       logical name: enp9s0
       version: 13
       serial: 00:23:ae:04:72:f7
       size: 100Mbit/s
       capacity: 100Mbit/s
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list ethernet physical tp 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd autonegotiation
       configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=sky2 driverversion=1.30 duplex=full latency=0 link=no multicast=yes port=twisted pair speed=100Mbit/s
       resources: irq:28 memory:f68fc000-f68fffff ioport:de00(size=256)
  *-network
       description: Wireless interface
       physical id: 1
       logical name: wlan0
       serial: 00:22:5f:11:d9:a8
       capabilities: ethernet physical wireless
       configuration: broadcast=yes driver=b43 driverversion=4.4.0-22-generic firmware=666.2 link=no multicast=yes wireless=IEEE 802.11bg


00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 4 Series Chipset Memory Controller Hub (rev 07)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 4 Series Chipset Integrated Graphics Controller (rev 07)
00:02.1 Display controller: Intel Corporation Mobile 4 Series Chipset Integrated Graphics Controller (rev 07)
00:1a.0 USB controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 03)
00:1a.1 USB controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #5 (rev 03)
00:1a.2 USB controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #6 (rev 03)
00:1a.7 USB controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB2 EHCI Controller #2 (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) HD Audio Controller (rev 03)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 1 (rev 03)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 2 (rev 03)
00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 3 (rev 03)
00:1c.4 PCI bridge: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 5 (rev 03)
00:1d.0 USB controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 03)
00:1d.1 USB controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 03)
00:1d.2 USB controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 03)
00:1d.7 USB controller: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB2 EHCI Controller #1 (rev 03)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev 93)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation ICH9M LPC Interface Controller (rev 03)
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation 82801IBM/IEM (ICH9M/ICH9M-E) 4 port SATA Controller [AHCI mode] (rev 03)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) SMBus Controller (rev 03)
09:00.0 Ethernet controller: Marvell Technology Group Ltd. 88E8040 PCI-E Fast Ethernet Controller (rev 13)
0c:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4312 802.11b/g LP-PHY (rev 01)

Offline yy

  • Lid
Re: WiFi herkend netwerk maar accepteerd correcte WW niet
« Reactie #15 Gepost op: 2016/05/10, 11:25:21 »
OH, nog iets raars:
Er is een 'open' netwerk, KPN FON, wat ik niet heb. Daar lukt het wel om te verbinden, hoewel geen internet maar dat klopt volgens mij ook.
Maw, het ligt aan mijn netwerk verbinding dan toch?
Het werkt, alleen niet bij mij.. Hoewel ik het dan nog steeds niet snap.

Offline yy

  • Lid
Re: WiFi herkend netwerk maar accepteerd correcte WW niet
« Reactie #16 Gepost op: 2016/05/11, 12:16:37 »
Ok, laptop is op meerdere andere netwerken wel gelukt om in te loggen, ook op de wifi van de persoon waar het voor was bedoeld. Op mijn netwerk blijft het niet werken maar dat is eigenlijk geen probleem omdat dat niet hoeft. Ik sluit de hulpvraag af en dank voor de geboden hulp/tips :)

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: WiFi herkend netwerk maar accepteerd correcte WW niet
« Reactie #17 Gepost op: 2016/05/11, 14:06:19 »
Kan het zijn dat jij je router/modem hebt ingesteld met Wachtwoord maar ook met beveiling dat het juiste Mac-adres van het apparaat alleen kan inloggen?

Dan verbindt hij pas als je met het eigen bekende apparaat inlogt.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline yy

  • Lid
Re: WiFi herkend netwerk maar accepteerd correcte WW niet
« Reactie #18 Gepost op: 2016/05/11, 14:31:00 »
Nee helaas, was het maar zoiets simpels. Mijn router staat open voor elk apparaat met het goede WPA2 wachtwoord. Het is iets heel raars of vrees ik, doe ik iets dermate doms dat ik mijn hoofd hier niet meer durf te laten zien ;-)
Hoe dan ook, de persoon is er al mee aan de slag, alles werkt bij hem thuis, hij belde nog op om te zeggen hoe mooi hij die desktop vond (Gnome3) terwijl ik hem express geen uitleg had gegeven als een soort testcase hoe een intelligent persoon zonder uitleg ermee kan werken. Hij heeft zelf wifi verbinding gemaakt en is al aan de slag met instellingen en dingetjes in Dash bijvoegen/verwijderen.
Telefonisch toch nog eea uitgelegd (oa semantisch zoeken), hij helemaal blij en om. Ben benieuwd of hij het zelfs mooier vindt dan zijn macbook ;-)
Die wifi vergeet ik. Tnx!

Offline h2o

  • Lid
Re: WiFi herkend netwerk maar accepteerd correcte WW niet
« Reactie #19 Gepost op: 2016/05/11, 19:14:37 »
Ik kan mij nog een voorval herinneren van een van mijn directeuren. Hij had een wachtwoord --GEKOPIEERD-- en was ervan overtuigd dat het moest werken. Maar niets lukte. Wat bleek, er stond voor het -gekopieerde- wachtwoord een spatie. Die zie je niet, maar was er wel. Ik merkte dat op en haalde die spatie weg en warempel, alles werkte.

Heb je misschien het wachtwoord gekopieerd en per ongeluk een 'onzichtbare' spatie gekopieerd.
Het klinkt misschien heel onnozel, maar zulke dingen gebeuren.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline yy

  • Lid
Re: WiFi herkend netwerk maar accepteerd correcte WW niet
« Reactie #20 Gepost op: 2016/05/11, 19:30:22 »
Haha, ja zou idd echt iets voor mij zijn. En de enorme schaamte daarna om anderen met zoiets stoms te hebben lastig gevallen. Maar in dit geval nee (helaas want dan wist ik iig het antwoord!). Elke keer met de hand ingevoerd. En dubbel gecheked door aan te vinken dat je het ww ziet.
Ik weet het echt ook niet en dit is zoiets dat je maar beter kan vergeten.
Ben in elk geval extreem blij met de uitleg van Pjotr over die wifi drivers. Sowieso is die site super en ik durf te zeggen dat ik nooit zover - nou ja, beetje op weg - was gekomen zonder die site. Elders staat ook veel uitleg, maar vaak ook 'onzekere' info waar je maar moet afwachten of het waar is. Hier (site van Pjotr) staat het tenmiste pats-boem duidelijk. Alleen (persoonlijk) jammer van die desktop smaak sturing. Maarja, dat is een kwestie van smaak ;-P

Offline h2o

  • Lid
Re: WiFi herkend netwerk maar accepteerd correcte WW niet
« Reactie #21 Gepost op: 2016/05/11, 21:43:05 »
Haha, ja zou idd echt iets voor mij zijn. En de enorme schaamte daarna om anderen met zoiets stoms te hebben lastig gevallen. Maar in dit geval nee (helaas want dan wist ik iig het antwoord!). Elke keer met de hand ingevoerd. En dubbel gecheked door aan te vinken dat je het ww ziet.
Ik weet natuurlijk je wachtwoord niet, maar sommige letters en cijfer kunnen met bepaalde lettertypes wel heel erg op elkaar lijken. Een 0 (nul) en een O (hoofdletter o), een 1 (één) en een l (kleine letter L) of een | (Pipeteken) zijn soms nauwelijks uit elkaar te houden.
Misschien kun je het ww van je router/accesspoint tijdelijk aanpassen naar iets heel eenvoudigs, kijken of het dan wel lukt met inloggen en dan een moeilijker wachtwoord invoeren.... ?
« Laatst bewerkt op: 2016/05/11, 21:45:10 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: WiFi herkend netwerk maar accepteerd correcte WW niet
« Reactie #22 Gepost op: 2016/05/11, 21:46:07 »
Ik vrees dat we nooit zullen weten wat het was..............
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline yy

  • Lid
Re: WiFi herkend netwerk maar accepteerd correcte WW niet
« Reactie #23 Gepost op: 2016/05/11, 21:47:16 »
Nee dat is het niet, echt niet!
Ik heb meer dan 10x het CORRECTE (! 100%, nou ja, niks is 100%) ingevoerd. Ook getest met andere laptop en een mobiel. Al die anderen werkten, deze specifieke laptop niet.
Ook dingen als Caps-Lock. Ik heb gecheckt met het aanvinken van WW zichtbaar!
Het is gewoon raar, en mogelijk idd iets doms van mij. Vergeten en verder gaan is in zo'n geval héél heilzaam :-D

Offline yy

  • Lid
Re: WiFi herkend netwerk maar accepteerd correcte WW niet
« Reactie #24 Gepost op: 2016/05/11, 21:50:26 »
@landfiets: Dat is het ergste, en eigenlijk net als het dagelijkse leven. We denken, vermoeden, dat we dingen begrijpen, soms zelfs de illusie van oorzaak/gevolg en dan blijkt keer op keer dat we het helemaal niet weten of dat het oorzakelijke verband (als aantoonbaar, fundamentele discussie niet uitgekristaliseerd) niet aantoonbaar is.
Leven.. En dan ben je op de top van je kennis/kunden/wijsheid.. En dan verlaat je het land der levenden ;-)