Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???

Geweldig
Goed
Matig
Valt tegen
3 keer niks
weet niet

Auteur Topic: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???  (gelezen 11168 keer)

Offline RikRik

• Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 16.04 Xenial Xerus???
« Reactie #25 Gepost op: 2016/04/22, 16:04:43 »
Ik kreeg Google Chrome  niet geïnstalleerd met Gnome software.
En de plugins van Gimp, en nog veel meer software onvindbaar.
In Gnome software zag ik Ubuntu software:
http://i.imgur.com/47soLhC.png

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #26 Gepost op: 2016/04/22, 17:48:45 »
Ubuntu Softwarecentrum wordt niet meer goed onderhouden. Ik zou gewoon rustig afwachten totdat de officiële opvolger GNOME Software naar behoren is geïntegreerd (na een maandje updates of zo). Tot die tijd gebruik je gewoon apt-get, Synaptic en GDebi (de laatste voor de losse pakketjes zoals Chrome).

Overigens vind ik voor de ervaren Linuxgebruikers, programmawinkels als Ubuntu Softwarecentrum en GNOME Software sowieso uitgedijde zware overbodige zooi. Goed voor beginners met Linux, en verder voer voor de mestvaalt.  =D
« Laatst bewerkt op: 2016/04/22, 17:50:41 door Pjotr »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #27 Gepost op: 2016/04/22, 18:18:14 »
Tot die tijd gebruik je gewoon apt-get, Synaptic en GDebi.
Dat doe ik al jaren, deze programma's werken goed samen (en gebruiken elkaar) en geven bij mij nooit problemen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2016/04/22, 18:40:44 »
Ubuntu Softwarecentrum wordt niet meer goed onderhouden. Ik zou gewoon rustig afwachten totdat de officiële opvolger GNOME Software naar behoren is geïntegreerd (na een maandje updates of zo). Tot die tijd gebruik je gewoon apt-get, Synaptic en GDebi (de laatste voor de losse pakketjes zoals Chrome).

Overigens vind ik voor de ervaren Linuxgebruikers, programmawinkels als Ubuntu Softwarecentrum en GNOME Software sowieso uitgedijde zware overbodige zooi. Goed voor beginners met Linux, en verder voer voor de mestvaalt.  =D
Ubuntu Softwarecentrum heb ik nog even nodig om Gimp volledig te installeren, inclusief de beschikbare plugins.
Voer voor de mestvaal zit ook in GNOME Software, wat dacht je b.v. van BleachBit  =D

Offline jos34

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2016/04/22, 20:22:09 »

Bij mij staat die er niet bij, of kan dit liggen aan het feit ik de live USB versie gebruik?
In de live versie zit (of in ieder geval zat) Gparted, terwijl bij de install versie dit standaard weer niet zit.
???? ??? ???

Offline atomos

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2016/04/22, 20:53:23 »
In het begin was het " drie keer niks"  niet te testen onder VMWare,Virtualbox en een laptop hier.. Kubuntu.
Toch maar de stoute schoenen aan getrokken en mijn werk systeem geïnstalleerd, en... yep het werkte alleen ik had veel en heb nu nog steeds iets ruzie met plasma  :evil: 
Het is uitzoeken waar en hoe het staat, nu heb ik een widget activiteit opgestart en die is niet te killen.. grrr weer zo een grote knop op mijn paneel..
Het is trouwens wel wennen aan de waarschuwing van de autentiekatie sleutel van b.v.b. chrome.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

« Reactie #31 Gepost op: 2016/04/22, 23:07:48 »
Voor de verandering eens 'ja' geantwoord op de systeemvraag of ik m'n Xubuntu 15.10 wilde opwaarderen naar de nieuwe versie 16.04 (Software updates vroeg me dat). Is voor 99,98% goed gegaan. Ik kan code compileren, m'n Java runtime doet het, geluid en video werkt, pauzestand (en dan vooral het ontwaken daarna) doet het, LibreOffice is okay, Synaptic nog steeds beschikbaar en (hoera) Geeqie geeft eindelijk weer raw-bestanden normaal weer ipv. als thumbnails van 160px groot. Enige negatieve puntje: systeemlettertype is veranderd, dat zal ik morgen proberen terug te zetten.

Kortom: upgrade/-date geslaagd. Op het eerste gezicht zie ik geen verschillen met de vorige versie.

En nu rap op naar 16.10 want dat is vast weer heel veel beter!

Offline jos34

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2016/04/23, 10:44:26 »

Bij mij staat die er niet bij, of kan dit liggen aan het feit ik de live USB versie gebruik?
In de live versie zit (of in ieder geval zat) Gparted, terwijl bij de install versie dit standaard weer niet zit.
???? ??? ???

Is het ook mogelijk Ubuntu Software Centrum via de Terminal te installeren en hoe?

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2016/04/23, 12:29:48 »
je kan ook software installeren via de onderstaande link, op deze manier heb ik een plugin geïnstalleerd in Gimp  :D
  https://apps.ubuntu.com/cat/applications/gimp-plugin-registry/

« Reactie #34 Gepost op: 2016/04/23, 13:57:07 »
In het begin was het " drie keer niks"  niet te testen onder VMWare,Virtualbox en een laptop hier.. Kubuntu.

Het wil wel eens gebeuren dat een nieuwe versie niet in (goed) in virtualbox werkt. Vaak heeft het te maken met de nieuwere kernel (van de te testen distro) en virtualbox.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline atomos

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2016/04/23, 14:31:40 »

Het wil wel eens gebeuren dat een nieuwe versie niet in (goed) in virtualbox werkt. Vaak heeft het te maken met de nieuwere kernel (van de te testen distro) en virtualbox.
Snap ik :) drie op een rij is wel een beetje veel..
Onder VMWare start die niet op, Virtualbox start de boel wel op maar crasht bij installeeren, en op mijn laptop kreeg ik melding dat de bios niet goed was !!!
opstarten ging verschillende keer redelijk tot goed  en het installeren tot partitioneren ging weer crash..
Op die laptop heeft win xp,vista,7,8.0,8.1,10 plus (k,u,x,l,) ubuntu smaken 14.04 gedraaid.. zonder pijn of moeite en ook met een HDD en SSD. Test laptop.  =D
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

DarkEra

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 2016/04/24, 13:10:03 »
Is het ook mogelijk Ubuntu Software Centrum via de Terminal te installeren en hoe?

Ik denk dat het oude ubuntu software center niet meer installeerbaar is na de switch naar Gnome Software in 16.04. Ubuntu/canonical zal er geen tijd en energie meer in steken om het nog te onderhouden met updates, dus het is gedaan, over en uit.

Een oudere onveilige versie wil je niet op je systeem hebben.

« Reactie #37 Gepost op: 2016/04/24, 13:25:44 »
Na 2x installeren (de eerste keer kreeg ik een melding van "low-graphics") is alles geweldig.
Alles reageert goed en snel.
Nu wachten tot dat Owncloud en TransIP Stack een desktop client hebben voor Ubuntu 16.04 en dan ben ik helemaal blij  ;)
Ubuntu 24.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline jos34

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2016/04/24, 20:05:47 »

Ik denk dat het oude ubuntu software center niet meer installeerbaar is na de switch naar Gnome Software in 16.04. Ubuntu/canonical zal er geen tijd en energie meer in steken om het nog te onderhouden met updates, dus het is gedaan, over en uit.

En dit?:
Die ikzelf overigens nog niet kunnen vinden.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2016/04/24, 21:53:05 »

En dit?:
Die ikzelf overigens nog niet kunnen vinden.
Ik kreeg zelfs een update van Ubuntu software center in Ubuntu 16.04

« Reactie #40 Gepost op: 2016/04/25, 07:05:10 »
Ik vind het mooi dat het Software Centrum is vervangen voor Gnome software!
Geef mij maar Software Centrum, gelukkig kan je die gemakkelijk installeren via Gnome software  ;)

Hoe?
Zoek naar Ubuntu Software Center in Gnome software en installeren maar.

Ubuntu Software Center  is momenteel veel beter en uitgebreider dan Gnome software... bv Gimp installeren gaat veel beter met de traditionele  Ubuntu Software Center, je mist namelijk alle plug- ins  van Gimp in Gnome software.
En kijk eens naar de geïnstalleerde updates... uitgebreide informatie in   Ubuntu Software Center maar niets in Gnome software.
Software installeren, de .deb files ,zoals Goggle Chrome gaat probleemloos met  Ubuntu Software Center, is met niet gelukt met de Gnome versie,.
Ik gebruik Ubuntu 16.04 Unity.. is op dit moment de versie met de minste problemen volgens mij

Zoek naar software.

En nu?
Ik heb inmiddels 3 keer niks gestemt, op deze manier kan ik niks installeren aangezien ik synaptic er ook niet opkrijg.

Synaptic staat er gewoon bij ( synaptic in tikken en hij staat er meteen bij )
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

« Reactie #41 Gepost op: 2016/04/25, 09:38:57 »
@ Mustangman,
Citaat
Nu wachten tot dat Owncloud en TransIP Stack een desktop client hebben voor Ubuntu 16.04
Ik heb zonder er bij na te denken de TransIP desktop app van ubuntu 14.04 geïnstalleerd op xubuntu 16.04
En dat werkt normaal zoals het moet!  :rolleyes:
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline jos34

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2016/04/25, 10:42:57 »
Nou bij stond er geen Synaptic en ook geen Ubuntu Software Centre. Dit was bij de Live USB versie.
Nu heb ik Ubuntu geïnstalleerd (in Virtual machine), Ubuntu en Lubuntu software centre heb ik nu wel kunnen vinden in Ubuntu Software. Ubuntu Software Centre heb ik toen met suc6 geïnstalleerd.

Offline Nero

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2016/04/26, 09:42:09 »
Lijkt mij logisch. Deze heb je in principe alleen bij het installeren nodig. BTW, ik dacht dat dit bij vorige versies ook zo was.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #44 Gepost op: 2016/04/26, 11:53:55 »
Lijkt mij logisch. Deze heb je in principe alleen bij het installeren nodig. BTW, ik dacht dat dit bij vorige versies ook zo was.
Klopt; altijd al zo geweest.  :)

Het is trouwens sowieso het beste om GParted alleen te gebruiken vanaf de DVD en niet vanaf de harde schijf. Werkt beter, omdat GParted dan geheel los staat van de schijf die hij gaat bewerken.

Offline jos34

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2016/04/26, 12:52:07 »
De Systeemschijf kan volgens mij niet eens bewerkt worden met Gparted vanuit Ubuntu, dit kan geloof ik alleen via de Ubuntu Live versie.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #46 Gepost op: 2016/04/26, 13:00:05 »
De Systeemschijf kan volgens mij niet eens bewerkt worden met Gparted vanuit Ubuntu, dit kan geloof ik alleen via de Ubuntu Live versie.
Alleen een partitie en/of schijf die niet gemount is, kan je met gparted bewerken.

Offline jos34

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2016/04/26, 14:05:06 »
De Systeemschijf dus niet als je Gparted daar ook vanaf draait. Ubuntu instal.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #48 Gepost op: 2016/04/26, 14:06:52 »
De Systeemschijf dus niet als je Gparted daar ook vanaf draait. Ubuntu instal.
De schijf waarvan je werkt is altijd gemount :lol:

Offline jos34

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2016/04/26, 14:16:09 »
Dat bedoel ik ook.