Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Terminal - Verander standaard applicatie voor extentie.  (gelezen 76 keer)

Offline shinger

• Lid
    • shingeri
  • Steunpunt: Nee
Terminal - Verander standaard applicatie voor extentie.
« Gepost op: 2016/04/21, 08:18:47 »
Hallo jongens,

Ubuntu 16.04 komt vandaag aan en mijn aandoening genaamd "luiheid" slaat weer toe in extreme vormen. Ik heb al een script dat in de laatste jaren veel werk uit mijn handen heeft genomen bij het installeren en configureren van nieuwe Ubuntu versies.

Wat ik nog niet had gedaan, was dat bepaalde extenties door bepaalde programma's als standaard worden ingesteld.

Voorbeeld:

Ik heb zowel VLC als SMPlayer op mijn systeem staan. Nu wil ik SPECIFIEKE mediabestanden (bijv. *.mkv *.avi *.mp4) door SMPlayer worden ingesteld met behulp van bash-command.

Dit uiteraard zal ik later ook kunnen toepassen met *.sh, *.tx etc. aangezien ik zowel GEDIT als GVim op heb staan.

Iemand een idee hoe dat moet? Op internet zag ik constant oplossingen richting GUI wijze.

Offline Nunslaughter

• Lid
    • timovwb
Re: Terminal - Verander standaard applicatie voor extentie.
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/21, 11:06:30 »
Ik ken twee bestanden vanbuiten die hiervoor zouden  kunnen dienen:
$HOME/.local/share/applications/mimeapps.list
/usr/share/applications/defaults.list

Zelf heb ik het nooit getest, maar hier zou ik eens mee proberen.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: Terminal - Verander standaard applicatie voor extentie.
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/21, 11:16:30 »
Als aanvulling op Nunslaughter: je kan in deze lijst zoeken en bewerken met het commando xdg-mime.
De wiki van Arch heeft wat informatie, waarvan het meeste ook op Ubuntu van toepassing is: https://wiki.archlinux.org/index.php/Xdg-open