Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SSD en HD wat op wekle schijf opslaan  (gelezen 2221 keer)

Offline Gamer

  • Lid
SSD en HD wat op wekle schijf opslaan
« Gepost op: 2016/03/15, 21:41:48 »
Ik heb een nieuwe pc aangeschaft waar een SSD en een gewone HD in zit.
Maar wat sla ik waar op.
Zat zelf te denken om root op de SSD te zetten. En swap, en data op de gewone HD.
Maar waar laat ik home. Op de SSD of ook op de gewone HD. En waarom

Offline jan11000

  • Lid
Re: SSD en HD wat op wekle schijf opslaan
« Reactie #1 Gepost op: 2016/03/15, 21:58:26 »
Als je eens info geeft over hoe groot je ssd en hd zijn , dan zou iemand iets kunnen vertellen.

Zoveel mogelijk op de ssd, ivm snelheid.(anders heb je niks aan een ssd).
Het defect gaan van een ssd is niet meer, deze kunnen meer aan dan iedereen denkt.

Andere data op de hd zetten.
Zelf heb ik gewoon downloads van alle software, naar een andere map laten wijzen, die dus op de hd staat.
Dus in de home map sla ik niks op, dan kun je de home map op de ssd laten.

Dus
/ op de ssd
swap op de ssd
/datadownload deze koppelen aan de extra hd tijdens installatie, dus partities met de hand doen.

Je kunt ook,
/ ssd
swap op ssd
/home op de hd

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: SSD en HD wat op wekle schijf opslaan
« Reactie #2 Gepost op: 2016/03/15, 23:53:31 »
Alles op SSD, alleen data zoals foto's, muziek en correspondentie op de mechanische HD.
Zo doe ik het, mijn Linux partities zijn 20GB en worden voor minder dan de helft gebruikt.
Dus ....... Je kunt leuke dingen doen :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Gamer

  • Lid
Re: SSD en HD wat op wekle schijf opslaan
« Reactie #3 Gepost op: 2016/03/16, 18:18:02 »
Als je eens info geeft over hoe groot je ssd en hd zijn , dan zou iemand iets kunnen vertellen.

SSD is 250 GB en HD is 1TB

Ik heb dit als leidraad gebruikt voor een media speler met enkel een SSD ( https://sites.google.com/site/computertip/ssd )
Bij punt 13 firefox. Is het dan niet verstandiger om de tijdelijke bestanden van firefox op de gewone HD op te slaan.
En voor email. Is het niet beter om het programma op de SSD te parkeren en de berichten op de gewoone HD.

Re: SSD en HD wat op wekle schijf opslaan
« Reactie #4 Gepost op: 2016/03/16, 18:31:01 »
Nee, het advies van Ron is prima!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: SSD en HD wat op wekle schijf opslaan
« Reactie #5 Gepost op: 2016/03/16, 18:51:33 »
het advies van Ron is prima!
Inderdaad.
In de praktijk zal een SSD schijf zonder enige aanpassing met Ubuntu goed functioneren en een normale levensduur hebben.
De reden waarom Ron advies geeft muziek enzovoort (films en ISO’s die je download) op de mechanische HD te plaatsen is omdat de opslagcapaciteit van de HD groter (en goedkoper) is en je muziek toch niet sneller wil afspelen op een SSD. :P

De tijdelijke bestanden van Firefox passen prima op je 250GB SSD en daar wordt het surfen met Firefox sneller door.
« Laatst bewerkt op: 2016/03/16, 18:53:37 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Kees3

  • Lid
Re: SSD en HD wat op wekle schijf opslaan
« Reactie #6 Gepost op: 2016/03/17, 09:26:40 »
Eens met eerdere reacties. In principe alles op de SSD, dan profiteer je het meest. Grote hoeveelheden foto's, video's en muziek op hdd. Je zou de betreffende submappen kunnen symlinken naar mappen op je hdd.

Offline softbart

  • Lid
Re: SSD en HD wat op wekle schijf opslaan
« Reactie #7 Gepost op: 2016/03/17, 10:31:48 »
Eens met eerdere reacties. In principe alles op de SSD, dan profiteer je het meest. Grote hoeveelheden foto's, video's en muziek op hdd. Je zou de betreffende submappen kunnen symlinken naar mappen op je hdd.
+1

groet,

Theo

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: SSD en HD wat op wekle schijf opslaan
« Reactie #8 Gepost op: 2016/03/17, 11:18:01 »
Wat ik heb gedaan is inderdaad alles op de SSD, ook de home etc.

Vervolgens heb ik met symbolische links verwijzingen gemaakt naar mappen op een 2TB schijf. Dus /home/user/Documenten verwijst naar een map op de 2TB map, hetzelfde voor afbeeldingen etc. Op deze manier hoef je in programma's de standaard links niet te wijzigen en wordt alles automatisch op de grote 2TB schijf opgeslagen.
Dan kan je heel makkelijk uit met een (zelfs een kleine) SSD en profiteer je optimaal van de snelheid.

Je moet ook zorgen dat je data schijf automatisch gekoppeld wordt tijdens booten. Dit kan je regelen mbv fstab of grafisch met "schijven" in Ubuntu.

Wat je verder moet weten is dat je eerst de betreffende map (bv. Documenten) moet verwijderen en daarna maak je de symlink.
https://askubuntu.com/questions/138558/how-to-store-pictures-folder-on-another-hard-drive
« Laatst bewerkt op: 2016/03/17, 11:26:34 door valk »

Re: SSD en HD wat op wekle schijf opslaan
« Reactie #9 Gepost op: 2016/03/17, 15:53:27 »
Wat ik heb gedaan is inderdaad alles op de SSD, ook de home etc.

Vervolgens heb ik met symbolische links verwijzingen gemaakt naar mappen op een 2TB schijf. Dus /home/user/Documenten verwijst naar een map op de 2TB map, hetzelfde voor afbeeldingen etc. Op deze manier hoef je in programma's de standaard links niet te wijzigen en wordt alles automatisch op de grote 2TB schijf opgeslagen.
Dan kan je heel makkelijk uit met een (zelfs een kleine) SSD en profiteer je optimaal van de snelheid.

Je moet ook zorgen dat je data schijf automatisch gekoppeld wordt tijdens booten. Dit kan je regelen mbv fstab of grafisch met "schijven" in Ubuntu.

Wat je verder moet weten is dat je eerst de betreffende map (bv. Documenten) moet verwijderen en daarna maak je de symlink.
https://askubuntu.com/questions/138558/how-to-store-pictures-folder-on-another-hard-drive


Ik heb  ook (ongeveer) dezelfde oplossing in fstab gemaakt, maar hoefde de betreffende map niet eerst  te verwijderen.

/dev/sda1  /media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26  ext4  auto 0 2

/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Documents     /home/henkoegema/Documents     none    bind    0 0
/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Downloads     /home/henkoegema/Downloads     none    bind    0 0
/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Music         /home/henkoegema/Music         none    bind    0 0
/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Pictures      /home/henkoegema/Pictures      none    bind    0 0
/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Videos        /home/henkoegema/Videos        none    bind    0 0
/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/ftp_camera    /home/henkoegema/ftp_camera    none    bind    0 0

#
# Aanpassing voor SSD
tmpfs      /var/log        tmpfs      defaults,noatime        0    0
tmpfs      /tmp          tmpfs      defaults,noatime,mode=1777    0    0

Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Suns

  • Lid
Re: SSD en HD wat op wekle schijf opslaan
« Reactie #10 Gepost op: 2016/03/19, 08:25:03 »
Ik gebruik alleen nog maar SSD heb 1  jaar geleden alles al omgezet en werk heel snel , je hoort nu nog alleen de fan draaien en ook die kan je stiller maken maar die is zo mooi verlicht :-) dus daar wacht ik nog even mee.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039