Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren van software gaat mis  (gelezen 570 keer)

Installeren van software gaat mis
« Gepost op: 2016/03/09, 09:46:36 »
Hallo,

Ik heb Ubuntu 15.10 en ik wilde net de Restricted Extras erop zetten. Ik druk op installeer en het schermpje wordt langzaam vaag (grijs) dus er moet ergens andere input worden gevraagd.
Één voor één de vensters geminimaliseerd, maar geen ander venster. Ik heb de pc opnieuw opgestart maar dat werkte niet. Na enkele keren (rapporteer systeemfout?) startte het toch door tot ik de bureaubladachtergrond zag. Maar meer ook niet. Geen taakbalk, geen dash, geen sneltoetsen..

Kon de terminal openen door rechts-muisklik maar verder houd het een beetje op.

Solution?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Installeren van software gaat mis
« Reactie #1 Gepost op: 2016/03/09, 11:08:35 »
type eens in een terminal scherm:
sudo apt-get update && sudo apt-get -y upgrade && sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras
en voer je wachtwoord in (dit zie je niet).
Gaat dit goed en zo nee, wat is de foutmelding?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Installeren van software gaat mis
« Reactie #2 Gepost op: 2016/03/09, 11:20:45 »
Dit gaat goed.. Ik zie alleen helemaal geen werkbalken, lijkt wel of de interface niet werkt. Ik moest eerst firefox minimaliseren met ALT-SPATIE ivm geen werkbalk, en dan in terminal het commando tikken. Daarna probeer ik weer in firefox te komen (onzichtbaar want geminimaliseerd naar een taakbalk die er niet is), even via terminal gedaan en dan wisselen naar dit tabblad. Firefox formaat aangepast naar half scherm, maar na het geven van het sudo commando in Terminal, kreeg ik de focus van mijn toetsenbord niet meer op firefox, ook niet als ik er met de muis in klikte (zag wel de cursor knipperen).
Terminal exit > ben ik weer..

Terminal gaf aan> ubuntu-restricted-extras is reeds de nieuwste versie. 0 opgewaardeerd/geïnstalleerd/verwijderd/niet opgewaardeerd

Denk dat het meer in de shell zit. Kan bijvoorbeeld niet de desktopomgeving opnieuw ingeladen worden?
« Laatst bewerkt op: 2016/03/09, 11:24:22 door Dodirorkok »

Re: Installeren van software gaat mis
« Reactie #3 Gepost op: 2016/03/09, 11:29:11 »
Videodrivers misschien? Die zijn voor de laatste herstart ook veranderd. Nu gebruik ik de proprietary drivers van Nvidia. PC was sindsdien niet herstart

Re: Installeren van software gaat mis
« Reactie #4 Gepost op: 2016/03/09, 11:43:25 »
Inmiddels de video drivers teruggezet naar de non-proprietary versie en reinstall dash uitgevoerd. Geen succes.
Vreemd dat ubuntu voor aanmelding (die automatisch hoort te gaan) nu vraagt "Voer wachtwoord in om uw aanmeldsleutelbos te ontgrendelen" "de aanmeldsleutelbos werd niet automatisch ontgrendeld bij uw aanmelding op uw computer"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installeren van software gaat mis
« Reactie #5 Gepost op: 2016/03/09, 12:18:58 »
Vreemd dat ubuntu voor aanmelding (die automatisch hoort te gaan) nu vraagt "Voer wachtwoord in om uw aanmeldsleutelbos te ontgrendelen" "de aanmeldsleutelbos werd niet automatisch ontgrendeld bij uw aanmelding op uw computer"
Dat kun je als volgt oplossen:
https://sites.google.com/site/computertip/tips3#TOC-Maak-het-wachtwoord-voor-de-sleutelbos-minder-hinderlijk
(punt 18, rechterkolom)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Installeren van software gaat mis
« Reactie #6 Gepost op: 2016/03/09, 12:35:12 »
Er lijkt iets vreselijk fout zijn gegaan op het moment dat je de computer hebt doen herstarten. Een installatieproces onderbreken kan voor stevige problemen zorgen die moeilijk op te lossen zijn. Probeer eerst nog via de recovery prompt te gaan, waar je kan kiezen voor "herstel gebroken pakketten" (zie hier vanaf de sectie "Use Recovery Mode If You Can Access GRUB"). Geeft dat geen resultaat, dan zou ik herinstalleren. Dit kan met behoud van data en instellingen (zelfde link, maar vanaf sectie "Reinstall Ubuntu While Keeping Files and Programs"). Lukt ook dat niet, dan zal het een "verse" installatie worden (inclusief formatteren van de partities).

Wat je ook doet, je dient een up to date backup te hebben op een externe harde schijf voor je begint.

Re: Installeren van software gaat mis
« Reactie #7 Gepost op: 2016/03/09, 14:16:19 »
@Pjotr: het lijkt inderdaad te maken te hebben met een afgebroken installatie, zal dus niet zozeer aan een haperend inlogbeleid liggen?

@Vanadium: Dank je voor je analyse. Toen ik de installatie niet afgerond zag (het scherm van Ubuntu-softwarecentrum werd grijs als ik er overheen ging), dacht ik al dat er meer aan de haak was. Maar ik wilde heel graag dat ik er met één of andere mogelijkheid omheen kon. Dat het op te lossen was. Ik heb nog niet eerder gehad dat een installatie op deze wijze niet voltooide.
Ik heb eerst optie 1 gedaan, repareren van pakketten, dit gaf geen resultaat. Daarna wilde ik herinstalleren, maar ik had alleen nog een stick met versie 14.04 liggen. Dus heb die er maar overheen gezet. Dankzij de NAS niet bang voor backups maar helaas wel veel instellingen opnieuw doen.

Blij wordt je als je je icoontjes weer op het bureaublad ziet ploppen ^-^

Re: Installeren van software gaat mis
« Reactie #8 Gepost op: 2016/03/09, 16:49:30 »
Ik heb dat probleem ook met die aanmelding voor de sleutelbos. Normaal log ik automatisch in, maar dan werp hij terug op de inlog. (Unity, 14.04). Nu heb ik Ubuntugnome(15.10) erop gezet, en die logt wel automatisch in, maar geeft weer problemen met de sleutelbos op het moment dat Google Chrome opstart, dan geeft hij een interne fout. Dat doet hij niet consequent trouwens.

Edit: heb de daily build geïnstalleerd, daar ben ik het probleem niet meer tegengekomen tot nu toe.
« Laatst bewerkt op: 2016/03/09, 19:54:19 door dellkubuntu »
Kubuntu 20.04