Nee,dat wordt gewoon als an sich genomen,wordt dus niks aan verandert.Wel als je van 32 bit naar 16 bit gaat en terug..
Dat laatste vind ik ook al logisch. Dat eerste is mijn gedachtegang waar ik hieronder nog wat dieper op in ga.
Materiaal dat je later nog eens wil hergebruiken, archiveer je in principe best in 32 bit. Dat gezegd zijnde: ik vermoed dat de artefacten praktisch niet hoorbaar zijn, zelfs na herhaalde keren omzetten naar 16 bit, terug inlezen in 32 bit, terug omzetten.
Dat doe ik al. Ik bewaar de originele opnames en ik bewaar de audacity export met ingelezen bestanden, aup 32 bits.
Tot nog toe bewaarde ik de master opnames in 16 bit wave, maar na een vraag hierover eerder wil ik deze voortaan bewaren in 24 bits flac.
Je gaat niet van 16 naar 16 naar 16. Bij importeren in Audacity ga je immers terug naar 32 bit. Dit gaat zonder kwaliteitsverandering. Bij het exporteren wordt dat signaal dan terug naar 16 bit overgezet, en standaard gebeurt dat met dithering, het toevoegen van een minieme hoeveelheid ruis. Dit zorgt ervoor dat afrondingen niet abrupt verlopen. De dithering kan je uitzetten. Als je een 16 bit signaal importeert en daarna zonder enige bewerking terug exporteert terwijl dithering afstaat, dan zal het geëxporteerde signaal identiek zijn.
Ook bij dit, 32 -> 16 -> 32, vind ik hetlogisch dat ik dan uiteindelijk verlies heb. de 16 kan niet opgekrikt worden naar 32 dus blijft het signaal in de 32 gewoon 16.
Maar hier ligt wel een kern van mijn vraag.
Mijn streven is om in elk geval cd kwaliteit te behouden als eindresultaat en daar niet op in te boeten. Hoger probeer ik voor masters te behouden maar daarvoor zijn toch ook mijn mogelijkheden te beperkt. Voor zover ik gevonden heb is 24 bits flac het hoogste wat ik kan verwerken.
Ik streef ook al na zo min mogelijk te moeten exporteren, maar helemaal er omheen kom ik niet altijd. En nu ik ontdekt heb hoe ik dit binnen audacity kan verwerken zonder exporteren kan ik het alweer een stuk verminderen. 1 of 2 keer kwam voor, maar ga ik daarmee onder cd kwaliteit?
Dit is de kern van mijn vraag.
Blijf ik met deze werkwijze wel bij/boven zuivere 16 bits? Kan ik stellen dat ik dan zo altijd de kwaliteit van 16 houdt? Dus cd kwaliteit?
Kan je, als je eens tijd hebt, zelf uittesten. Door signalen af te trekken, kan je zien of er verschil is. Perfect identieke signalen geven een 0 signaal. Op een zeer goede geluidinstallatie zou je, met muziekexperts met zeer goede oren, in een dubbel-blinde luistertest kunnen zien of ze het oorspronkelijke signaal kunnen onderscheiden van eenzelfde signaal dat enkele keren in en uit audacity is geëxporteert met dithering aan.
Interessant. Maar hoe vergelijk ik die signalen? Daar heb ik geen enkele ervaring mee.
En waar zet ik die dithering uit?