Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: menu Bestanden deed het niet meer... Gerepareerd  (gelezen 146 keer)

Offline DickStomp

• Lid
    • Projecten Dick Stomp
  • Steunpunt: Nee
menu Bestanden deed het niet meer... Gerepareerd
« Gepost op: 2016/01/19, 21:32:54 »
Op de T43 zitten spelen met Symbolic-Link (heb ik nodig omdat alles in de Cloud staat).
Probleem: ik snapte niet waarom Verwijzing in Bytes even groot is als Doel.
Ik had namelijk problemen dat een Doel, benaderd met Verwijzing, NIET wordt gewijzigd maar wel de Verwijzing zelf...
Gelezen hoe je met "ln -s Doel" in de terminal een Verwijzing kan maken.
Dat ging een beetje fout en Bestanden liet niets meer zien.
In de Terminal gekeken wat in Home staat: ALLES en ook twee RODE bestanden MISSING en LINK2MISSING.
Die laatste heb ik met 'rm' laten verdwijnen en toen liet Bestanden alles weer zien. Gelukkig!
Hoe werkt dit? Wat heb gedaan? Wat moet ik weten over Symbolic Links (niet acht A4-tjes...).   
Waarom is de Link net zo groot als zijn Doel? 
Ubuntu 16.04 LTS > ThinkPad T410+Win7 > BioStar desktop+WinXP Home > Asus Eee 900A > ThinkPad T61; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder Chromium & LibreOffice & Wine
https://sites.google.com/site/dickstomp/home

Offline Buzzin

• Lid
Re: menu Bestanden deed het niet meer... Gerepareerd
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/20, 11:22:29 »
Een symbolic link is niets meer en minder als een 'shortcut' naar het bestand of de map waar het heen verwijst.
Hierdoor laat de verwijzing ook zien hoe groot het uiteindelijke bestand is.
Als je op de commandline een ls -l doet, zie je ook dat een link ergens heen verwijst:
(Dit is in de map /home)
lrwxrwxrwx. 1 root            root           6 Apr 25  2014 beheerders -> /rhome
In dit geval verwijst de link (eerste karakter) beheerders naar een andere map, namelijk /rhome

Voor het gebruik merk je bijna geen verschil tussen een normale map/bestand en een symbolic link.
Wel moet je zelf bijhouden of je in een echte map staat of eentje via een symbolic link, want je ziet het niet zo 1 2 3.
Als je in het voorgaande voorbeeld in /home staat en je gaat naar beheerders, zie je de inhoud van /rhome, maar de lokatie die hij aangeeft is /home/beheerders
Dit kan verwarrend werken, maar soms ook erg handig.

Stel, ik maak een map /muziek en wil dat al mijn gebruikers er makkelijk bij kunnen.
Ik maak een symlink aan in de home folder van alle gebruikers:
/home/gebruiker1/muziek -> /muziek
/home/gebruiker2/muziek -> /muziek etc...
Nu zien alle gebruikers, op dezelfde manier, dezelfde muziek....

Wel is het zo, als je het bestand of de map verwijderd waar deze link heen wijst, de link niet autmatisch ook weg is.
Deze verwijst dan naar een niet bestaande map of bestand en zal een 'invalid link' worden (ongeldige link)

Overigens word het verhaal ingewikkelder als je het over 'normale' links hebt, dus tenzij je dat heel graag wilt weten zou ik het bij symbolic links houden :)
Hopelijk heb ik het zo duidelijker gemaakt en niet verwarrender  =D
« Laatst bewerkt op: 2016/01/20, 11:44:28 door Buzzin »
Football: A battle between two teams of mindless thugs over scraps of coloured cloth. Usually accompanied by the spectacle of 22 overpaid primadonnas kicking a ball on a field.
DebianDevuan, KDE & OperaVivaldi addict, RedHat Engineer

Offline DickStomp

• Lid
    • Projecten Dick Stomp
Re: menu Bestanden deed het niet meer... Gerepareerd
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/20, 11:58:49 »
Buzzin zeer bedankt!
Ubuntu 16.04 LTS > ThinkPad T410+Win7 > BioStar desktop+WinXP Home > Asus Eee 900A > ThinkPad T61; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder Chromium & LibreOffice & Wine
https://sites.google.com/site/dickstomp/home