Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met Ristretto  (gelezen 437 keer)

Offline Renee58

  • Lid
Problemen met Ristretto
« Gepost op: 2016/01/03, 21:14:02 »
Als ik een foto wil instellen als bureau achtergrond dan draait die foto zich als bureau achtergrond, onderste boven of naar rechts of links.
Als ik de foto dan open met ristretto dan staat die gewoon zoals die hoort te staan.
Draaien en dan opslaan gaat niet met ristretto , maar wel met gimp .
Heeft iemand een idee hoe ik dit moet oplossen ?!

Offline Tom

  • Lid
Re: Problemen met Ristretto
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/03, 21:24:33 »
Ik gebruik altijd gnome afbeeldings viewer is een ietsie pietsie zwaarder ,maar heeft veel meer mogelijkheden ,ristretto knikker ik er altijd af.
Edit: en wat uw wilt gaat met EOG uitstekend !.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/05, 16:49:13 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen met Ristretto
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/05, 13:38:59 »
Ristretto is in de eerste plaats een afbeeldingsviewer, en doet (enkel) die job zeer goed. Een afbeelding draaien met Gimp is eigenlijk al een oplossing voor het probleem.

Ik vermoed dat het hier een JPEG betreft met een orientatievlag. Mogelijk is de situatie zo, dat Ristretto die orientatievlag respecteert, maar de xfce desktop niet. De "fout" zit dan niet echt bij ristretto, maar bij de xfce desktop.

Offline Renee58

  • Lid
Re: Problemen met Ristretto
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/05, 16:22:33 »
Beste vanadium wat is een orientatievlag ? Hoe los ik dat op met de xfce desktop ?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Problemen met Ristretto
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/06, 13:22:08 »
Gimp nemen, foto draaien, als achtergrond instellen. Alternatief: foto draaien met gnome afbeeldingsviewer, als achtergrond instellen.

JPG's uit een fototoestel hebben een orientatievlag. In je toestel wordt de foto altijd opgenomen als een horixontale jpeg: jij bent het namelijk die het fototoestel draait. Een fototoestel heeft een bewegingssensor. Het registreert in de jpeg of de foto horizontaal of vertikaal werd genomen met die orientatievlag. Bij weergave ziet de software allemaal horizontale foto's. Aan de hand van de orientatievlag zal je software de foto bij weergave al dan niet draaien.

Offline Renee58

  • Lid
Re: Problemen met Ristretto
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/18, 16:39:32 »
Omdat ik weet dat ik daar problemen mee heb , draai ik het toestel niet. Als ik de foto gewoon open is hij ook recht , alleen als ik  de foto als bureaublad wil in te stellen dan draait die zich.
Ook met het andere programma doet hij dat.