Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat algemene Linux vraagjes  (gelezen 6330 keer)

Offline Dennissch

• Lid
Re: Wat algemene Linux vraagjes
« Reactie #25 Gepost op: 2015/12/23, 20:42:57 »
Multi het noemen doe ik vanuit de grafische omgeving:
Alle files selecteren en gewoon invullen dat een spatie en underline moet worden.
Dat gaat (op mijn laptop) erg snel ............

maar het hoeft toch niet eigenlijk? Als een spatie geen problemen oplevert bij normaal gebruik (dus in de gui) dan heeft het geen meerwaarde toch?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #26 Gepost op: 2015/12/23, 21:01:23 »
Als een spatie geen problemen oplevert bij normaal gebruik (dus in de gui) dan heeft het geen meerwaarde toch?
Inderdaad, maar het was slechts een tip !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Dennissch

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2015/12/23, 21:18:09 »
Als een spatie geen problemen oplevert bij normaal gebruik (dus in de gui) dan heeft het geen meerwaarde toch?
Inderdaad, maar het was slechts een tip !

Tips zijn altijd welkom natuurlijk :) ik zit even beneden op mijn tablet dus kan het even niet checken. maar stel dat ik dat wil doen wat jij zegt. Als je de betreffende mapjes en/of files allemaal selecteert. En daarna? Jij zegt "Alle files selecteren en gewoon invullen dat een spatie een underline moet worden" hoe vul je dat in? Ik snap dat je bij één file of map tegelijk het kunt veranderen naar underline. Maar hoe bij allemaal tegelijk, of is daar een optie voor?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #28 Gepost op: 2015/12/23, 22:03:38 »
Op mijn laptop met Xubuntu selecteer ik alles, en dan met de rechter muistoets kiezen voor hernoemen, dan komt er een heel ander sub-menu, dan wanneer er maar één file geselecteerd is.

Offline Dennissch

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2015/12/23, 22:05:18 »
Op mijn laptop met Xubuntu selecteer ik alles, en dan met de rechter muistoets kiezen voor hernoemen, dan komt er een heel ander sub-menu, dan wanneer er maar één file geselecteerd is.

Zal dat wel eens bekijken voor de gein, veranderen kan eventueel. Maar opzich voor mij geen noodzaak gezien ik niets met mijn persoonlijke bestanden doe in de terminal. Ik heb Mint, maar wellicht werkt dit hetzelfde als onder (X)ubuntu.

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #30 Gepost op: 2015/12/23, 22:34:20 »
Als ik het goed begrijp is dat het oude Thunar Mass Rename, nu geïntegreerd in Thunar zelf. Dat betekent dat het alleen zo werkt als je MINT met de XFCE desktop hebt draaien of bijvoorbeeld Xubuntu.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

« Reactie #31 Gepost op: 2015/12/23, 22:43:58 »
Hé, die had ik nooit eerder gezien, morgen eens even kijken waarom dit misschien interessant zou kunnen zijn (ben een terminalboer).

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #32 Gepost op: 2015/12/23, 22:53:40 »
Als ik het goed begrijp is dat het oude Thunar Mass Rename, nu geïntegreerd in Thunar zelf. Dat betekent dat het alleen zo werkt als je MINT met de XFCE desktop hebt draaien of bijvoorbeeld Xubuntu.
Geen flauw idee :lol:
Hier heb ik een paar honderd PDF files, en ik was aan het spelen met PHP en een automatisch menu.
De filename bleken te lang voor een mooie beeld opbouw, dus heb ik alle overbodige teksten uit de naam gehaald.
Eerst door ls *.pdf |sort > test.sh te doen en deze file aan te passen (was maar 90 minuten werk).
Na een stommiteit van mij, moest het weer en toen ontdekte ik de mogelijkheid in Thunar.
Nu was het 5 minuten werk, waarvan 4:50 het in toetsen van de teksten...........

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #33 Gepost op: 2015/12/23, 22:56:06 »
Geen flauw idee :lol:
Hier heb ik een paar honderd PDF files, en ik was aan het spelen met PHP en een automatisch menu.
De filename bleken te lang voor een mooie beeld opbouw, dus heb ik alle overbodige teksten uit de naam gehaald.
Eerst door ls *.pdf |sort > test.sh te doen en deze file aan te passen (was maar 90 minuten werk).
Na een stommiteit van mij, moest het weer en toen ontdekte ik de mogelijkheid in Thunar.
Nu was het 5 minuten werk, waarvan 4:50 het in toetsen van de teksten...........
[Offtopic]Het gaat om alle besluiten en actie lijsten van B&W, de gemeenteraad, commissie ruimte, commissie samenleving en de commissie bestuurszaken, van 2008 tot gisteren :lol:

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2015/12/23, 22:59:29 »
Hou er wel rekening mee indien je een Website heb, dat je dan wel een vertekend beeld gaat krijgen,
met spaties in de html files. Dus stel je zend deze file: wat ben ik aan het doen.html naar je provider waar je Site staat.

Als je die file dan op vraagt dan krijg je dit te zien in je Webbrowser: wat%ben%ik%aan%het%doen.html
Dus dan is het advies om de underscore te gebruiken, of te wel het onderliggende - teken, dus zo: wat_ben_ik_aan_het_doen.html

Edit: Zie hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Underscore
« Laatst bewerkt op: 2015/12/24, 10:36:13 door Henkp »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #35 Gepost op: 2015/12/23, 23:24:19 »
Daar hebben we het al eens over gehad dacht ik.
Mijn host kan er tegen (Linux hosting) maar een aantal versies van IE verslikken zich daarin :lol:
Het PHP script past dat aan voor mij, de file wat_ben_ik_aan_het_doen.html komt is het menu als wat ben ik aan het doen, dus met spaties i.p.v. een "_" en zonder de extentie.

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #36 Gepost op: 2015/12/23, 23:25:41 »
Hoi Henk,

Dat is een mooi voorbeeld waar het dan toch mis gaat. Overigens was die spatie heel vroeger inderdaad niet goed en wel zowel in de systemen van dat zeer veel gebruikte *** als elders.

Ik vermijd in alles toch zoveel mogelijk de spatie in bestands- en foldernamen, want in dingen zoals Henk hier als mooi voorbeeld geeft doe je jezelf dan een plezier.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2015/12/23, 23:53:09 »
Hoi Henk,

Dat is een mooi voorbeeld waar het dan toch mis gaat. Overigens was die spatie heel vroeger inderdaad niet goed en wel zowel in de systemen van dat zeer veel gebruikte *** als elders.

Ik vermijd in alles toch zoveel mogelijk de spatie in bestands- en foldernamen, want in dingen zoals Henk hier als mooi voorbeeld geeft doe je jezelf dan een plezier.

groet,

Just

Just, dat is heden nog steeds zo, althans wel bij xs4all.nl. Het is voor mij een gewoonte geworden in al die jaren om het wel te doen.
Dat als ik er even geen erg in heb, ik dan tegelijk afgestraft wordt als ik die file op vraag.  =D

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2015/12/24, 08:36:44 »
Laat dit nu alstublieft geen pleidooi worden om het gebruik van spaties te vermijden. Daar is doorgaans geen enkele reden voor. Ik vermijd de spatie helemaal niet. Als ik dan eens de terminal nodig heb, dan is het eenvoudig genoeg erop te letten dat spaties in bestandsnamen correct geïnterpreteerd worden.