Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Evolution: enkele vragen over nieuw e-mailadres  (gelezen 349 keer)

Evolution: enkele vragen over nieuw e-mailadres
« Gepost op: 2015/12/04, 08:30:28 »
Hallo,

ik wou graag iets weten. Ik heb al heel lang een e-mailadres van Telenet. Sinds al bijna evenveel jaren gebruik ik Evolution om al mijn mails van Telenet in te laten komen. Dat vind ik een geweldig programma.
Nu gaan wij waarschijnlijk binnenkort veranderen van provider voor internet en tv. Dan zou ik graag een gmail-adres willen gebruiken als e-mail. Volgende vragen komen bij mij op:

Blijven mijn mails van telenet die nu in mijn Evolution staan, daar in staan?

Kan ik dan mijn mails van Gmail naar Telenet laten komen?

Nu vraagt Evolution niet achter het paswoord. Moet ik dan hetzelfde paswoord ingeven als wat ik nu heb (dat van mijn telenet-account), of moet ik als ik mails van gmail laat komen, het paswoord van mijn gmail account opgeven in Evolution?

Ik dank jullie alvast vriendelijk voor de hulp.

Groetjes,

Els

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Evolution: enkele vragen over nieuw e-mailadres
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/04, 09:09:03 »
voor wat betreft de oude mail van telenet, dat ligt een beetje aan het protocol dat je gebruikt om de mail binnen te krijgen. Met pop3 wordt alles sowieso naar je computer gehaald en daar opgeslagen. Met imap ook, maar dan open je mail vaak vanaf de server alhoewel ook een lokale kopie wordt gemaakt als je de mail bekijkt. Dus met beide heb je de mail grotendeels lokaal in Evolution.

Als je nu een nieuw mailadres neemt, dan kan je die gewoon toevoegen aan Evolution en zal je straks een map telenet (met subfolders verzonden, concepten, prullenbak, etc) en zo ook eentje voor gmail. Deze kunnen gewoon naast elkaar bestaan.

En omdat gmail een nieuw account is zal je daar inderdaad het wachtwoord van gmail in moeten geven, ook de server gegevens zullen anders zijn.

Ik raad je overigens aan om gmail met de imap instellingen te gebruiken, want op die manier blijft de mail op de server en heb je een backup in het geval van een crash etc. Voor de oude mail van telenet kan dit niet want je hebt straks geen toegang meer tot de server. Daar zal je dus een lokale backup van moeten maken als je dat wil bewaren na een eventuele crash van je pc of een herinstallatie.

Wat ik zelf heb gedaan is een eigen domein nemen, dat kost in tegenstelling tot gmail geld maar dan zou je een mailadres als els@stevens.nl/com/cc/etc kunnen hebben (afhankelijk van domein beschikbaarheid natuurlijk). Maar op die manier verandert je mailadres nooit meer als je van provider wisselt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Evolution: enkele vragen over nieuw e-mailadres
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/04, 12:44:07 »
Blijven mijn mails van telenet die nu in mijn Evolution staan, daar in staan?
Zoals Valk al aangeeft: als je pop3 gebruikt voor je telenet account, dan staan kopieën van je mail al definitief op je harde schijf onder "Op deze computer" ("On this computer") in evolution. Gebruik je imap, dan staat alles in evolution onder je telenet account in evolution.
Citaat
Kan ik dan mijn mails van Gmail naar Telenet laten komen?
Kan vast en zeker. Verward ben ik evenwel, want je zegt net dat je zal veranderen van provider. Waarom dan toch nog email naar telenet laten komen, als je telenet account zal verdwijnen? Omgekeerd van telenet naar Gmail kan door gmail in te stellen dat hij je Telenet account leegzuigt via POP. Beter nog is vanaf je telenet account je berichten laten doorsturen naar je gmail account, maar dat is niet bij alle providers mogelijk.

Citaat
Nu vraagt Evolution niet achter het paswoord. Moet ik dan hetzelfde paswoord ingeven als wat ik nu heb (dat van mijn telenet-account), of moet ik als ik mails van gmail laat komen, het paswoord van mijn gmail account opgeven in Evolution?
Zoals ook valk aangeeft, zal gmail natuurlijk je telenet paswoord niet aanvaarden. Je maakt onder Evolution een nieuwe account aan, en geeft de details op voor je nieuwe gmail account.