Op leeftijd gaat iets nieuw aanleren steeds moeizamer. En dat heeft helemaal niets met kwaaltjes te maken. Een ouderling iets nieuws als een tablet (zonder toetsenbord) voorschotelen is niet echt hulpvaardig. Laat maar zitten? Tja... Iemand zoeken in de buurt die er wel tijd voor heeft? Die halen hun neus op voor alles wat niet uit Redmond komt. En een doorsnee pensioentje in B is niet van die aard dat je zo maar om de paar jaar iets nieuw kunt aanschaffen "wat uit de doos goed werkt". En wat dan met mensen die er van overtuigd zijn dat op "jouw" internet veel meer informatie te halen is dan op "mijn" internet, "want jouw scherm is groter". Ik verzin dit niet, en de persoon in kwestie is niet van het tegendeel te overtuigen.
Ik ben 23 en heb ook, naast lichamelijke sores, op diverse vlakken moeite met nieuwe dingen aanleren tegenwoordig (vroeger niet). Zelfs simpele dingen begrijpen/onthouden gaan steeds moeilijker. Zelfs mijn hobbies (en vrijwilligerswerk vertalen) lijden eronder. Veel dingen, zowel lichamelijk als mentaal, gaan erg moeizaam tegenwoordig, net als bij 'jou ouderen'. Terwijl mijn opa en oma bijv., die in de 80 zijn, steeds weer nieuwe dingen leren. En bijv. ook geen enkel probleem hebben met het leren van bijv. hun Nokia Lumia-smartphones en Facebook, welke ze nu een aantal maanden gebruiken. En daarvoor gebruikte mijn opa andere smartphones en mijn oma speelde zo nu en dan met mijn opa's smartphone voordat ze haar eigen had. En mijn opa denkt er over in de nabije toekomst een tablet aan te schaffen.
Mijn oma is helemaal in de ban van emoticons, Facebook en WhatsApp en mijn opa van Facebook en WhatsApp, terwijl ik geen WhatsApp heb en Facebook ook niet (Facebook is me veel te moeilijk) en ik snap heel weinig van emoticons anders dan een aantal gebruikelijke zoals die lachende enzo.
Natuurlijk zijn er ouderen die moeite hebben met het aanleren van nieuwe dingen en ik bestrijd je ervaring met de persoon waar jij over spreekt dan ook niet; dat zal ongetwijfeld waar zijn
Maar het is niet altijd zo zoals jij denkt. ((Dat van die 'kwaaltjes' was trouwens een beetje offtopic, maar niet onjuist; het komt helaas voor dat er ouderen zijn die al gauw klaar staan met een mening over wat jongeren wel en niet kunnen, voordat ze je kennen (of soms ook als ze je kennen). Daarom ook dat ik me snel verdedig, want ik ben al genoeg bevooroordeeld door 40+-ers. Dus hopelijk begrijp je me nu iets beter
))
Het is niet een egocentrische hetze tegen ouderen ofzo, ik heb respect voor een ieder, ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat leeftijd niet altijd wat zegt
Laten we het er verder maar op houden dat u uw ervaringen heeft en ik de mijne Om maar weer ontopic te gaan, reageer ik nog even op wat je zei aangaande Xfce: dat vind ik zelf ook niet zo makkelijk, dus ben het met je eens dat Xfce niet geschikt is voor mensen die moeite hebben met computers (evenals, zoals ik al eerder zei, LXDE die ook moeilijk is).