Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 1404lts op hdd aangesloten op pc via usb  (gelezen 493 keer)

Offline guido

  • Lid
ubuntu 1404lts op hdd aangesloten op pc via usb
« Gepost op: 2015/11/28, 16:10:17 »
hallo,
even een info aub
ik werk met een pc HP 64 bit schijf Hitachi 310gb geheugen 3.8gb, proc intel celeron 2x2.6ghz (oud beestje 3.5jr )en heb drie jaar lang met UB 1404 pefect gewerkt.  Had wat technische problemen en heb naar UB 1505 geupgraded. Problemen herhalen zich, opstarten doet het niet meer

Vandaar mijn vraag : ik zou UB 1404lts willen downloaden op een externe hdd met zelfde capaciteit aangesloten aan pc via usbstick.

Had op een nieuwe usbstick UB 1404 gedownload maar krijg die ook niet geïnstalleerd en vermoed een probleem op de hdd (blijft blokkeren indien die opstart wel indien dit lukt)
Wat voor een hdd kop ik of is er iemand onder jullie die deze aan kan bieden (heb gemerkt dat iemand een Toshiba 500gb met usb 3 aangeboden heeft vandaar de vraag
met dank mvg guido

Frederik

  • Gast
Re: ubuntu 1404lts op hdd aangesloten op pc via usb
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/28, 17:12:52 »
Voordat je overgaat tot de aanschaf van een nieuwe hdd zou ik eens kijken of je op de website van de maker van die schijf een controle/reparatie  programma kunt downloaden voor die schijf. Schijven horen een computerleven lang mee te gaan en niet (al) na 3,5 jaar kuren te gaan vertonen. Mogelijk heb je er zelfs nog garantie op.

Offline guido

  • Lid
Re: ubuntu 1404lts op hdd aangesloten op pc via usb
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/02, 20:13:55 »
hallo,
met dank voor de info maar garanties op electronica zijn slechts twee jaar geldig, verder is enkel HP deze garantie verplicht na te komen niet Hitachi.
het zou mij trouwens bijzonder verbazen dat hdd's een leven lang moeten werken
electronica wordt al jarenlang geproduceerd met een beperkte levensduur...... anders de verkoop ervan instorten (dus bij een levenslange duur!)
dit zou wel een oplossing zijn om de consumptie tegen te gaan (maar ik betwijfel of dit ooit ingang zal vinden)

vraag blijft of het niet nuttig is een externe hdd aan te sluiten om de pc weer aan de praat te krijgen
mvg guido

Frederik

  • Gast
Re: ubuntu 1404lts op hdd aangesloten op pc via usb
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/02, 21:32:10 »
het zou mij trouwens bijzonder verbazen dat hdd's een leven lang moeten werken

Er staat nergens dat een harde schijf een leven lang moet werken, wel een computerleven lang.
Als voorbeeld, mijn huidige Samsung hdd  wordt in februari 2017 tien jaar oud en heeft nog nooit kuren getoond.
Een tweede harde schijf aangesloten van het merk WD 40GB (meerdere keren van computer verhuis) is al dertien jaar oud en vertoont ook nog steeds geen kuren.
Je hebt dan erg veel pech met deze hdd en je hebt er inderdaad geen garantie meer op.

Re: ubuntu 1404lts op hdd aangesloten op pc via usb
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/05, 14:41:30 »
Vaak gaan hdd's lang genoeg mee, maar soms heb je pech en is hij eerder stuk.
Ik heb hier hdd's in gebruik ouder dan 5 jaar en eentje zelfs ouder dan 10 jaar, maar ook ooit eentje gehad die het net na 3 jaar op gaf.

Voor desktop systemen zijn de meeste hdd's wel geschikt. Vooral de 3,5" modellen.
Voor laptops zijn het bijna altijd 2,5" modellen.
Dit kan je beter vragen aan de lokale winkel, computer vereniging of aan iemand die er genoeg verstand van heeft.