Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijlpaal: meer dan 1600 spellen beschikbaar in Steam voor Linux  (gelezen 591 keer)

http://news.softpedia.com/news/steam-for-linux-passes-1600-games-exactly-three-years-after-launch-495867.shtml

Vrije vertaling (door mij) voor zij die het Engels niet machtig zijn:

Citaat
Steam voor Linux bestaat inmiddels 3 jaar. Die beschikbaarheid heeft gezorgd voor een geheel nieuwe kijk op het spelen van spellen op Linux. Dankzij Steam voor Linux zijn er een hele hoop spellen naar Linux gekomen. Hiermee geeft Valve (het bedrijf achter Steam) een signaal af aan de spelindustrie dat Linux zo goed als klaar is om een volwaardig besturingssysteem te zijn waarop spellen gespeeld kunnen worden.

Door de lancering van Steam voor Linux in november 2012 heeft Valve meer gedaan dan ontwikkelaars te overtuigen dat het porteren van spellen naar Linux de moeite waard is. Valve heeft een duidelijk signaal afgegeven aan de hele gemeenschap (dus niet alleen aan de gamers) dat het tijd wordt dat men Linux serieus neemt, en dat de tijd rijp is dat er producten voor Linux gebouwd moeten worden.

Een goed voorbeeld hiervan zijn de inspanningen van nVidia en AMD. Beiden boden al langer stuurprogramma's aan aan Linux-gebruikers, maar de stuurprogramma's verkeerden in slechte staat en ze leken niet geïnteresseerd in het verbeteren ervan. Door de beschikbaarheid van zoveel Steam-spellen, is hun houding t.o.v. Linux veranderd en kunnen we nu genieten van frequente stuurprogramma-uitgaven. Duidelijk is dan ook dat er nog veel werk te verzetten valt voor nVidia en AMD. Daarnaast is nVidia bezig te evalueren of ze middleware gaan porteren naar Linux.

De toekomst van Steam voor Linux

Op dit moment zijn er meer dan 1600 spellen beschikbaar in Steam voor Linux. Om precies te zijn zijn dit er 1606. Dit aantal breidt regelmatig uit. Steeds meer ontwikkelaars kiezen ervoor om spellen naar Linux te porteren, SDK-ontwikkelaars voegen Linux-exporteringsfunctionaliteit toe in de software waarmee spellen geschreven worden en het aantal overeenkomende functies tussen de Windows- en Linux-graphics zal gelijk zijn zodra Vulkan (de sprituele opvolger van OpenGL) beschikbaar komt.

Het is nog te vroeg om te zeggen dat Steam voor Linux een succes is. Wél weten we dat Valve flink blijft investeren in een nieuw op Debian Linux-gebaseerd besturingssysteem (SteamOS) en dat ze grootse toekomstplannen hebben.

Valve focust zich op de lange termijn. Op dit moment is het aantal Linux-gamers in de statistieken nog laag (ongeveer 1%), maar Valve hoopt dat het aantal gamers in de toekomst zal stijgen.

Zelf ben ik geen gamer, maar het is zeker goed nieuws voor alle Linux-gebruikers dat op deze manier het marktaandeel van Linux best eens flink kan gaan stijgen in de (nabije) toekomst! :)

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Mijlpaal: meer dan 1600 spellen beschikbaar in Steam voor Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/10, 15:52:15 »
Maar ook buiten Steam om zijn goede games te vinden trouwens. Zo af en toe zit er bij onder andere Good Old Games een game tussen voor Linux die niet op Steam te vinden is.
Wat dat betreft, ik kan van harte Apotheon aanraden. Een 2D-platformer gebaseerd op de Griekse mythologie - en hij werkt als een zonnetje onder Linux. Vrij regelmatig voor zo'n $3,nogwat op GOG te vinden.

Van games zelf merk ik dat ze meestal wat soepeler werken onder Linux dan onder Windows. Ik zit gemiddeld met een hoger aantal frames per seconden en ik heb minder last van bugs of spontane crashes. Ik zeg niet dat het allemaal hemels is, er zitten nog genoeg issues, maar het gaat zeer, zeer zeker de goede kant op!

Re: Mijlpaal: meer dan 1600 spellen beschikbaar in Steam voor Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/11, 09:48:40 »
Ik ben een enthousiast gebruiker van steam op Ubuntu, en ik moet zeggen dat het prima werkt. Per game verschillen de prestaties natuurlijk wel, maar over het algemeen werkt het prima! En het is natuurlijk ook erg leuk dat de grotere games op deze manier ook op Ubuntu te spelen zijn, zoals The Witcher 2 en Shadow of Mordor :)
Op de chat te vinden als debiantux