Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Advies gevraagd: installatie 15.10 zonder usb-stick of cd/dvd  (gelezen 1146 keer)

Beste mensen,

Ik heb een laptop waar ik 15.10 op wil zetten. Er staat nu alleen windows xp op, maar uiteindelijk wil ik alleen Ubuntu erop hebben staan. De bios ondersteund geen opstarten vanaf usb-stick. Ook heb ik nu geen cd/dvd brander bij de hand.

Er zijn verschillende manieren om Ubuntu te installeren zonder usb of cd, maar welke manier bevelen jullie aan?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Advies gevraagd: installatie 15.10 zonder usb-stick of cd/dvd
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/24, 16:03:42 »
Kijk of je ergens aan een DVD kan komen, dat heb je gelijk de mogelijkheid om een her-installatie te doen, mocht het nodig zijn.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Advies gevraagd: installatie 15.10 zonder usb-stick of cd/dvd
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/24, 17:30:51 »
Kijken of iemand anders een installatie cd/dvd kan branden zou ik ook het meest aanbevelen.

Via een bedraad netwerk installeren zou in principe ook meten kunnen, maar ik denk dat het veel werk wordt om uit te zoeken hoe dat precies gaat.

Als je een andere computer beschikbaar heb die wel vanaf de USB-stick kan starten en waar je laptop hdd/ssd aan past, zou je dat ook kunnen gebruiken.
Je haalt die hdd/ssd uit je laptop en koppelt die aan de andere computer en voert de installatie uit.
Zet de hdd/ssd weer terug in de laptop.

Offline palm

  • Lid
Re: Advies gevraagd: installatie 15.10 zonder usb-stick of cd/dvd
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/24, 19:53:09 »
Beste mensen,

Ik heb een laptop waar ik 15.10 op wil zetten. Er staat nu alleen windows xp op, maar uiteindelijk wil ik alleen Ubuntu erop hebben staan. De bios ondersteund geen opstarten vanaf usb-stick. Ook heb ik nu geen cd/dvd brander bij de hand.

Er zijn verschillende manieren om Ubuntu te installeren zonder usb of cd, maar welke manier bevelen jullie aan?
Als je durft:
http://www.papegaaiduiker.be/index.php/windows-xp-automatic-funeral-howto

Re: Advies gevraagd: installatie 15.10 zonder usb-stick of cd/dvd
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/25, 10:38:59 »
Kijk of je ergens aan een DVD kan komen, dat heb je gelijk de mogelijkheid om een her-installatie te doen, mocht het nodig zijn.

Het meest voor de hand liggende...
Eens kijken in de plaatselijke dagblad handelaar voor een Linux tijdschrift met een *buntu DVD als bijlage.
Het zal wel de 14.04 zijn ipv 15.10
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Advies gevraagd: installatie 15.10 zonder usb-stick of cd/dvd
« Reactie #5 Gepost op: 2015/10/25, 11:27:50 »
Nog even een tip, want afgaande op de info die je over de laptop gaf, is het nogal een oudje? Dan ben je het beste af met Xubuntu of Lubuntu, die lopen wat soepeler op oude hardware.

Re: Advies gevraagd: installatie 15.10 zonder usb-stick of cd/dvd
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/01, 00:00:20 »
@valk daar ben ik van op de hoogte. Ik wil alleen toch even proberen hoe 15.10 draait. Als het niet meteen lekker gaat stap ik over op xubuntu.


Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Advies gevraagd: installatie 15.10 zonder usb-stick of cd/dvd
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/01, 08:47:35 »
@valk daar ben ik van op de hoogte. Ik wil alleen toch even proberen hoe 15.10 draait. Als het niet meteen lekker gaat stap ik over op xubuntu.

Hoe Ubuntu draait bedoel je? Want er is een 15.10 variant van zowel Ubuntu als Xubuntu, het is de desktop omgeving die anders is en Xubuntu draait een stuk soepeler op oude/lichte hardware.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Advies gevraagd: installatie 15.10 zonder usb-stick of cd/dvd
« Reactie #8 Gepost op: 2015/11/01, 09:16:52 »
Ik heb altijd een CD met Plop bij de hand. Geen DVD om precies te zijn. Soms loop je toch tegen een pc aan zonder DVD drive. Laatst had ik er eentje die alleen wilde booten van de oude CD drive. Er zat wel een tweede drive in met een DVD station. Via Plop kan je dan toch daarvan booten. De laatste iso's passen immers niet meer op een CD.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Advies gevraagd: installatie 15.10 zonder usb-stick of cd/dvd
« Reactie #9 Gepost op: 2015/11/05, 21:55:39 »
Het is allemaal gelukt met een dvd. Dank voor de tips.