Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen Thunderbird na update  (gelezen 619 keer)

Offline Anna

  • Lid
Problemen Thunderbird na update
« Gepost op: 2015/10/18, 14:00:27 »
Enkele dagen geleden kreeg ik een melding dat er een update beschikbaar was voor een .......pakket was. De naam is me ontschoten maar het was iets van syn.... en nog wat, met een paars waarschuwingsteken rechts bovenin. Ik heb de updates binnengehaald en sindsdien doet mijn laptop raar vooral in Thunderbird, daar kan ik geen e-mails binnenhalen; verbinding geweigerd. Dit is mijn KPN account.

Kan ik de updates nog ongedaan maken en hoe en waar?

Anna
« Laatst bewerkt op: 2015/10/18, 14:28:56 door Anna »

Offline jolo

  • Lid
Re: Problemen Thunderbird na update
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/18, 15:19:52 »
Check dan eens via Ubuntu' Softwarecentrum > Geschiedenis of je de naam van het pakket nog herkend. Of je deze veilig kunt downgraden, hangt af van welke applicatie het is. Meldt dat eerst alvorens het downgraden van de applicatie te te proberen.

Zie onderstaande hyperlinks
http://www.howtogeek.com/117929/how-to-downgrade-packages-on-ubuntu/
en
http://askubuntu.com/questions/138284/how-to-downgrade-a-package-via-apt-get

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Anna

  • Lid
Re: Problemen Thunderbird na update
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/19, 11:12:32 »
Check dan eens via Ubuntu' Softwarecentrum > Geschiedenis of je de naam van het pakket nog herkend. Of je deze veilig kunt downgraden, hangt af van welke applicatie het is. Meldt dat eerst alvorens het downgraden van de applicatie te te proberen.

Zie onderstaande hyperlinks
http://www.howtogeek.com/117929/how-to-downgrade-packages-on-ubuntu/
en
http://askubuntu.com/questions/138284/how-to-downgrade-a-package-via-apt-get
Dank je voor de suggesties. Ik weet het pakkage nummer niet, dus de 2e mogelijkheid lukt niet. Het pakket heet synaptic maar ik  zie het niet terug in geschiedenis. Kan ik b.v. vanaf 14 oktober veilig alles verwijderen (downgraden)? Dan zit daar de dag bij van het binnenhalen pakket.

Anna

Re: Problemen Thunderbird na update
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/19, 13:16:34 »
Je kunt ook even proberen om het mapje waar alle instellingen van Thunderbird in staan tijdelijk te hernoemen, en vervolgens (tijdelijk) even je mailaccount opnieuw op te zetten. Zo kun je checken of er iets gewijzigd is in de manier waarop Thunderbird met je mailverbindingen omspringt, of dat er iets anders aan de hand is? Dit doe je zó:

  • sluit Thunderbird even af
  • ga naar je persoonlijke map (home)
  • maak de verborgen mappen in je homemap zichtbaar door de CTRL-toets in te drukken, ingedrukt houden terwijl je op de letter "H" drukt. Er komen dan ineens extra mappen tevoorschijn. De verborgen mappen zijn te herkennen aan de punt vóór de mapnaam
  • zoek even naar de map ".thunderbird"
  • hernoem de map ".thunderbird" naar ".thunderbirdOUD" (dus NIET weggooien, want dan ben je ook al je bewaarde mailtjes, geïnstalleerde extensies etc. kwijt!)
  • start Thunderbird opnieuw op, en stel je mail even opnieuw in met de mailgegevens van KPN

Een upgrade van een programma kan soms veroorzaken dat oude(re) configuratiebestanden niet meer lekker werken, en dat veroorzaakt in sommige gevallen storingen. Als blijkt dat je mail ineens wéér wèl werkt, weet je dat dit de oorzaak is. En mocht dit niet werken (wat kan!), dan kun je altijd nog een downgrade overwegen. Maar dat verdient niet de voorkeur, aangezien de upgrade van Thunderbird ook beveiligingsissues van het programma heeft dicht getimmerd.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Anna

  • Lid
Re: Problemen Thunderbird na update
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/20, 11:56:33 »
Je kunt ook even proberen om het mapje waar alle instellingen van Thunderbird in staan tijdelijk te hernoemen, en vervolgens (tijdelijk) even je mailaccount opnieuw op te zetten. Zo kun je checken of er iets gewijzigd is in de manier waarop Thunderbird met je mailverbindingen omspringt, of dat er iets anders aan de hand is? Dit doe je zó:

  • sluit Thunderbird even af
  • ga naar je persoonlijke map (home)
  • maak de verborgen mappen in je homemap zichtbaar door de CTRL-toets in te drukken, ingedrukt houden terwijl je op de letter "H" drukt. Er komen dan ineens extra mappen tevoorschijn. De verborgen mappen zijn te herkennen aan de punt vóór de mapnaam
  • zoek even naar de map ".thunderbird"
  • hernoem de map ".thunderbird" naar ".thunderbirdOUD" (dus NIET weggooien, want dan ben je ook al je bewaarde mailtjes, geïnstalleerde extensies etc. kwijt!)
  • start Thunderbird opnieuw op, en stel je mail even opnieuw in met de mailgegevens van KPN

Een upgrade van een programma kan soms veroorzaken dat oude(re) configuratiebestanden niet meer lekker werken, en dat veroorzaakt in sommige gevallen storingen. Als blijkt dat je mail ineens wéér wèl werkt, weet je dat dit de oorzaak is. En mocht dit niet werken (wat kan!), dan kun je altijd nog een downgrade overwegen. Maar dat verdient niet de voorkeur, aangezien de upgrade van Thunderbird ook beveiligingsissues van het programma heeft dicht getimmerd.

Hartelijk dank, deze suggestie zal ik zeker bewaren. Inmiddels is het gelukt door bij server instellingen IMAP voor KPN te zetten, dit was ineens verdwenen en nu kan ik weer mails binnenhalen.

Anna