Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: clean install Feisty (dualboot)  (gelezen 8315 keer)

schoappied

• Gast
clean install Feisty (dualboot)
« Gepost op: 2007/04/14, 18:11:27 »
Hoi,

Ik wil FF installeren, met een clean install... Wil daarnaast opnieuw Windows XP installeren, maar zul je net zien, kan de cd niet vinden :p

Kan ik FF installeren , de huidige partitie van windows kleiner maken, en dan later Windows XP opnieuw installeren?

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/14, 18:48:40 »
het is mogelijk, maar redelijik omslachtig om later XP te installeren naast UBUNTU.
beter eerst XP installeren en daarna UBUNTU.
maar nogmaals het is goed mogelijk. ik heb het overigens nog nooit zo gedaan.

schoappied

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/14, 18:53:09 »
Citaat van: leoquant
het is mogelijk, maar redelijik omslachtig om later XP te installeren naast UBUNTU.
beter eerst XP installeren en daarna UBUNTU.
maar nogmaals het is goed mogelijk. ik heb het overigens nog nooit zo gedaan.
Dank.
Heb inmiddels de (helaas illegale) cd gevonden.

Kan ik beter wachten tot FF officieel uit is?
Kan ik beter FF downloaden of een cd bestellen?

Graag advies.... (heb op zich wel zin om vanavond mn pc opnieuw in te richten..)

« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/14, 18:57:17 »
Waarom hou je niet je XP installatie? Als je eerst defragmenteert, kan je daarna de windows partitie verkleinen en Ubuntu er gewoon naast zetten. Maak wel een backup van je bestanden, want met de partities spelen is niet zonder risico.

schoappied

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/14, 18:59:01 »
Citaat van: Marc Duval
Waarom hou je niet je XP installatie? Als je eerst defragmenteert, kan je daarna de windows partitie verkleinen en Ubuntu er gewoon naast zetten. Maak wel een backup van je bestanden, want met de partities spelen is niet zonder risico.
Mwah die Xp versie loopt ook niet helemaal lekker meer... denk dat Bill door heeft dat ie niet helemaal legaal is....

Heb Windows eigenlijk alleen nog nodig voor  Spss, statistiek program, dus wil ook de ruimte van Xp flink inperken

schoappied

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/14, 21:32:41 »
Ik heb mijn home map incl. verborgen bestanden op dvd gezet...

- Ik heb een proefversie van Staroffice, hoe krijg ik die mee naar FF?
- ik heb e-sword via Wine geinstalleerd, dit wil ik eigenlijk niet nog een keer overdoen in FF.

- Dus samengevat: hoe maak ik een goede back-up om soepel naar FF te verhuizen?

« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/14, 22:13:30 »
Citaat van: schoappied

- ik heb e-sword via Wine geinstalleerd, dit wil ik eigenlijk niet nog een keer overdoen in FF.

Volgens mij blijf je dan beter waar je bent. Dapper wordt nog heel lang ondersteund.

schoappied

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/15, 12:02:47 »
Citaat van: Marc Duval

Volgens mij blijf je dan beter waar je bent. Dapper wordt nog heel lang ondersteund.
Mwah, wil ook wel eens wat andere heh.... iets beters ook....
Er moet toch een manier zijn om de bestanden mee te nemen naar FF.

Offline jahar

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/16, 23:31:53 »
stoppen met XP is ook een optie en een alternatief voor SPSS vinden, dat moet er toch zijn.

schoappied

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/17, 10:30:44 »
Citaat van: jahar
stoppen met XP is ook een optie en een alternatief voor SPSS vinden, dat moet er toch zijn.
Nee, daar is lang en breed naar gezocht, maar er is geen waardige SPSS vervanger. Eind 2007 komt er een versie voor Linux uit als het goed is.

Dus heb m'n XP nog een half jaar nodig.... bij de opvolger van Gibson, kan 'ie dus echt weg....

Furcatus

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2007/04/17, 10:59:32 »
Kijk dat zouden meer ontwikkelaars moeten doen, gewoon alle software ook voor linux beschikbaar maken.
Hoeft niet eens gratis te zijn, als het goede software is wil ik er best voor betalen, als het maar werkt.

schoappied

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2007/04/17, 11:08:36 »
Citaat van: Furcatus
Kijk dat zouden meer ontwikkelaars moeten doen, gewoon alle software ook voor linux beschikbaar maken.
Hoeft niet eens gratis te zijn, als het goede software is wil ik er best voor betalen, als het maar werkt.
Betalen vind ik prima. Van mij hoeft het niet allemaal gratis te zijn. Eerlijke handel en de nodige concurentie beveel ik van harte aan. Een goed voorbeeld vind ik Staroffice...  rond de 60 euro, goede software vergelijkbaar met OO, maar met een prof. spellingcontrole waar je voor moet betalen.

Nog twee nachtjes slapen, dan gaan we verhuizen....
Als iedereen nou online is en goede aanwijzingen geeft en handleidingen maakt voor het installeren van FF dan ben ik blij :P

Furcatus

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2007/04/17, 11:13:52 »
Is het niet mogelijk om de distro te updaten zoals van dapper naar edgy? dat zou denk ik een hoop schelen

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #13 Gepost op: 2007/04/17, 11:17:14 »
Bij elk denkbaar besturingssysteem is een schone installatie altijd beter dan een opwaardering van een oude versie.

Furcatus

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2007/04/17, 11:19:03 »
oké clean install dan maar.

Zal gelijk maar even downloaden dan.

schoappied

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2007/04/17, 12:56:59 »
Citaat van: pjotr123
Bij elk denkbaar besturingssysteem is een schone installatie altijd beter dan een opwaardering van een oude versie.
Ok, clean install was ik idd van plan.
Daarna een dualboot installeren, daar is een wikihandleiding voor...
Ik neem aan dat ik eerst Dapper moet verwijderen, dan Xp (wil Xp ook opnieuw installeren), om vervolgens Xp opnieuw te installeren en van daaruit mijn dualboot kan voorbereiden.

Klopt dit zo een beetje?
Hoe neem ik afscheid van Dapper (hoe gooi ik 'm weg...:( )
Hoe gooi ik Xp eraf?

Graag tips over de te volgen procedure...

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #16 Gepost op: 2007/04/17, 13:41:05 »
XP hoef je niet eerst te verwijderen.
Je kan de partities van Dapper hergebruiken voor Feisty.
Gewoon dezelfde indeling, en Feisty formatteert de partities wel.

schoappied

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 2007/04/17, 14:04:33 »
Citaat van: Johanvd
XP hoef je niet eerst te verwijderen.
Je kan de partities van Dapper hergebruiken voor Feisty.
Gewoon dezelfde indeling, en Feisty formatteert de partities wel.
Xp niet verwijderen als je'm wilt herinstalleren?
Ik wil de partities ook herindelen.
Minder XP, meer dapper, meer swap...
?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #18 Gepost op: 2007/04/17, 14:12:17 »
Je kan bij de herinstallatie van XP aangeven dat je dezelfde partitie wil gebruiken als waar de oude XP op stond.
De setup van XP zal dan die partitie formatteren.
Je kan natuurlijk die partitie eerst verkleinen mbv gparted (live-cd). Je kan de partitie ook helemaal verwijderen en een kleinere aanmaken met gparted.

NB: Om je XP partitie te verkleinen is het niet noodzakelijk om XP opnieuw te installeren.

NB2:Als je toch alles verwijdert, is het misschien zelfs wel handiger om je hele harde schijf leeg te halen, op je eventuele home partitie na dan.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #19 Gepost op: 2007/04/17, 16:37:18 »
Indien je ook Windows XP wil herinstalleren (handig, als je de grootte van de XP-partitie zoveel mogelijk wil beperken, dan wil je immers een zo kaal en slank mogelijke XP): installeer dan eerst Windows en daarna pas Linux.

Voor de Windowspartitie zou ik 3 GB pakken. Beperk dan de omvang van de prullenbak tot 1 %, het aantal MB's dat systeemherstel mag gebruiken tot 200 MB en begrens het virtuele geheugen tot maximaal de omvang van je RAM-geheugen plus 10 MB speling. Deïnstalleer MSN Explorer en Outlook Express. Doe daarna een herstart (zucht) en voer een volledige defragmentatie uit.

Groet, Pjotr.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2007/04/17, 16:45:51 »
Of gebruik Nlite waarmee je zelf een installatie CD kan samenstellen. Hiermee kun je een nagenoeg kale Windows 2000 of XP (voor Vista is er een apart programma, Vlite.

Allerlei zaken die je niet nodig hebt (bijv. PCMCIA support als je die dingen niet hebt) of MSN en Explorer kun je er ook uitslopen (houd de Explorer Core er wel in). Wat je krijgt is een supersnel Windows systeem (als je het natuurlijk écht nodig hebt, want we hebben niet voor niets Ubuntu).
Laatst had ik hier een monteur met een spiksplinternieuwe laptop (met XP) en die liep veel en veel trager dan mijn Compaq Armada E500 wat ik al anderhalf jaar erop heb staan (voor bepaalde schoolprogramma's).

Nlite is bovendien GRATIS.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

schoappied

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 2007/04/17, 17:42:06 »
Dank voor de reacties!
@ Johanvd: hoe doe ik dat, mijn hele harde schijf leegmaken

@pjotr: Als ik explorer deinstalleer, kan ik niet op internet, am I right?
Misschien wel handig, want als ik updates krijg, komt Bill erachter dat ie illegaal is... Of is dit op een andere manier op te lossen? Dan lees ik het graag.

@woteb: moet je geen expert zijn, om te weten wat je wel en niet kan weglaten en hoe je dat doet?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #22 Gepost op: 2007/04/17, 17:54:30 »
Je kan je harde schijf leeghalen door alle partities te verwijderen met bijv. gparted.

schoappied

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 2007/04/17, 18:07:38 »
Citaat van: Johanvd
Je kan je harde schijf leeghalen door alle partities te verwijderen met bijv. gparted.
Moet ik de livecd van gparted downloaden?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #24 Gepost op: 2007/04/17, 18:13:09 »
Dank voor de reacties!
@pjotr: Als ik explorer deinstalleer, kan ik niet op internet, am I right?
Misschien wel handig, want als ik updates krijg, komt Bill erachter dat ie illegaal is... Of is dit op een andere manier op te lossen? Dan lees ik het graag.
Ik bedoel MSN Explorer, hè, en niet Internet Explorer.....  Kijk maar eens bij de geïnstalleerde Windowsonderdelen! Internet Explorer kun je niet verwijderen.

Updates binnenhalen gaat zonder MSN Explorer en ook zonder Internet Explorer. Om contact met het internet te vermijden (goed idee), schakel dan de netwerkverbinding uit in het beheerdersaccount.

Versie 3.3-7 van de Gparted LiveCD is een prima stuk gereedschap voor schijfbeheer en partitioneren. Hier haal je die versie:
http://downloads.sourceforge.net/gparted/gparted-livecd-0.3.3-7.iso?modtime=1172440981&big_mirror=0