Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Muziek bestand verplaatsen, maar GEEN rechten??  (gelezen 989 keer)

Offline schorpioen22

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Muziek bestand verplaatsen, maar GEEN rechten??
« Gepost op: 2015/10/12, 17:31:04 »
Hallo allemaal,

Na de laatste keer https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=90182.0, heb ik nu het volgende probleempje.
Als ik een nieuw muziek bestand aan mijn huidige muziek bibliotheek wil toevoegen, dan krijg ik de melding dat ik geen root rechten heb.
Terwijl op mijn NAS zowel lezen als schrijven voor mij toegankelijk zijn.
Waar kan dit aan liggen, of moet ik nog iets anders doen om die rechten WEL te krijgen.

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
  • Steunpunt: Ja
Re: Muziek bestand verplaatsen, maar GEEN rechten??
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/13, 07:50:44 »
Hoi Schorpioen,

Misschien staan de rechten van dat nieuwe bestand niet goed. Ik ben niet goed thuis in Kubuntu, maar ga naar de Verkenner (Dolphin) en dat bestand, druk op Ctrl+3 en klik op Details. Daar ergens moet je de rechten van het bestand kunnen zien. In het Engels heet dat permissions. Wat zie je daar? Staat het bestand op jouw naam en met lezen/schrijven?

Brengt je dat wat verder?

GIMP bundel 2017  25 cursussen met geweldig mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 4000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine December 2018

Offline schorpioen22

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/13, 09:16:05 »
Bedankt voor uw reactie, maar nee het heeft GEEN effect.
Ook daar staat alles op lezen en schrijven, dus ik begrijp het daarom ook niet. ???

Offline Marqeaux

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/13, 13:11:14 »
Heb je deze NAS met dezelfde PC en/of besturingssysteem ingericht? Of heb je dat eerder met een andere computer en/of besturingssysteem gedaan? Dat kan rechtenproblemen veroorzaken op je huidige installatie. Dus ergens zul je dan de rechten aan jezelf toe moeten wijzen. Hoe je dat doet kun je HIER terugvinden.  Zie hiervoor het antwoord van Johan van Dijk, en pas dit toe op jouw situatie.

Niet dat je er op dit moment iets aan hebt, maar ik benoem het toch even: Zelf richt ik mijn externe media of opslagpartities altijd in met het NTFS-bestandssysteem. Dan heb je dat rechtengedoe waar jij nu tegenaan loopt ook niet. Bijkomend voordeel heeft ook dat je zelfs met Windows (als je dat gebruikt) altijd toegang hebt tot je data. Downside is dat je hiervoor een klein beetje veiligheid inlevert, want NTFS heeft namelijk niet het rechtensysteem die je wel hebt onder Linux-partities. Dat zou je kunnen oplossen met versleutelingssoftware. Maar daar ga ik verder niet op in, aangezien je draadje hier niet over gaat. ;)

I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline schorpioen22

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/13, 17:06:18 »
Bedankt Marqeaux voor je reactie, ik zal dat allemaal eens gaan bestuderen.
Ik zal eens kijken of dit ook voor mijn NAS geld, tevens moet ik ook even wachten op antwoord van ASUSTOR zelf.
Ik heb hun namelijk dit probleem voorgelegd, en ik zou van hun weer een mail ontvangen.
Tevens ben ik aan het overwegen om uit te kijken naar een andere distro, maar dat is weer iets anders.