Ik hou er wel een aparte /home op na, zodat mijn data kunnen blijven staan en enkel de systeempartitie wordt geformatteerd. Nu voer ik wel steeds een volledige verse installatie uit door vooraf mijn home folder (/home/vanadium) te hernoemen (/home/vanadium_oud). Dan voer ik een installatie uit, waarbij een nieuwe gebruikersfolder wordt aangemaakt. Na installatie verplaats ik dan de data (inhoud van Documents, Music, ...) van de oude naar de nieuwe home folder (verplaatsen in tegenstelling tot kopiëren gaat in een fractie van een seconde). Wat configuratiegegevnes betreft, verhuizen enkel firefox en thunderbird mee. Dit geeft het voordeel van een volledige verse installatie, maar anderszijds het gemak de gegevens niet te moeten terugkopiëren naar de partitie.
Je kan ook eenvoudig je oude home laten staan met alle configuratiedata erbij. Er bestaat dan een klein risico dat de oude configdata een probleem vormen voor een nieuwere versie van een programma.
Hoe gaat dat in zijn werk? Je start een installatie en kiest "iets anders". Dan kan je handmatig aangeven aan welke partitie / en /home moeten aangekoppeld worden. Je geeft ook aan of de betreffende partitie moet geformateerd worden (/ wel en /home niet). Zo wordt / volledig opnieuw ingericht, terwijl de data op /home blijven bestaan.
Wordt er bij een nieuwe Ubuntu versie enkel en alleen het Root "gedeelte" gewijzigd?
Of wordt dan ook het home gedeelte "verbeterd", bv. kan het gebeuren dat (in een nieuwe versie) .Thunderbird of .Firefox aangepast moet worden en dus mede vernieuwd moet worden?
In principe is er hier geen algemene regel, aangezien je alles naar je hand kan zetten. In een automatische installatie wordt alles in één partitie gezet. Een herinstallatie waarbij je een bestaande automatische installatie overschrijft, zal dus alles, zowel het systeemgedeelte (root) als het home gedeelte wissen en overschrijven.
Nogmaals mijn vraag is kun je alleen ,de Root herinstalleren en hoe wordt dat verwezenlijkt?
Zie mijn laatste paragraafje boven de quote: via "Iets anders" in het installatiemenu en zelf toewijzen van partities.
M.a.w. wat wordt in een nieuwe Ubuntu versie gewijzigd, alleen de root of soms ook de home?
Hangt helemaal van de startsituatie af en van hoe de installatie aangepakt wordt.