Uiteindelijk een schone install gedaan met de Server-DVD, gevolgd door apt-get install ubuntu-desktop.
Het was nog weer een heel avontuur, want de installatieprocedure van de Server-DVD herkent mijn Logitech draadloze toetsenbord niet. Gelukkig had ik er nog een met een touwtje, dus dat kwam goed.
Ik bereid me er maar op voor dat ik bij de volgende upgrade weer een clean install moet doen. Bij de eerstvolgende LTS-release zal ik daar maar aanhaken, want ook al heb ik goede backups (userdata + /etc), voor het echt weer helemaal naar mijn zin werkt...
Het systeem draait wel erg vlot, op dit moment. Ik heb wat andere keuzes gemaakt bij het partitioneren, misschien deze keer betere dan de vorige keer?
(SSD1: /boot, rest van de disk raid-partitie, SSD2: raid partitie. Op allebei de disken 10 GB ongebruikt gelaten. Van de twee raid-partities een raid0-device gemaakt, hiervan een encrypted device gemaakt, vervolgens hiervan een LVM-fysiek device gemaakt, met dit device een VG gemaakt, op deze VG LV's voor "/", /home en swap aangemaakt.)
Ik markeer het topic als opgelost, ik wil het onderste uit de kan, qua configuratie, ik accepteer dat ik dan ook af en toe mijn neus stoot.