Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ftp server vraag  (gelezen 1447 keer)

jeane

• Gast
ftp server vraag
« Gepost op: 2007/04/04, 00:06:26 »
ik heb nu een ftp server en webserver geinstalleerd op ubuntu 6.10 (apache2 en proftpd)

heb users aangemaakt en mappen en die kunnen via ftp program dus inloggen op de server. (geen problemen dus)

maar nu de vraag, de gebruikers komen in hun map in(bv user x komt in map x terecht) het probleem is hij kan uit zijn map gaan naar bv een andere user zijn map een daar vanalles gaan aanpassen en wissen (dat gaat dus overal) en dat zou ni mogen.

hij mag alleen maar in zijn map blijven en daar mag hij alles kunnen doen.

hoe kan ik dit doen? ik denk iets met chmod commando, maar ben niet zeker en zou niet wete waar ik het moet toepassen.

alvast bedankt.

mvg

jeane

• Gast
ftp server vraag
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/04, 13:06:30 »
niemand?

of alleen al dat hij in zijn map alles kan en bij de rest alleen maar kan lezen, maar niets aanpassen.

dat zou ook al goed zijn.

mvg

wr19026

• Gast
ftp server vraag
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/04, 20:53:11 »
Citaat van: jeane
niemand?

of alleen al dat hij in zijn map alles kan en bij de rest alleen maar kan lezen, maar niets aanpassen.

mvg
Welke FTP server heb je geïnstalleerd?

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
ftp server vraag
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/05, 14:06:30 »
Via ftp inloggen is bijna net zoiets als via de terminal: je hebt gewoon de lees-schrijfrechten van de gebruiker waar je mee inlogt. Als je het echt wilt afschermen dan zul je de FTP server in een z.g. "chroot" omgeving moeten draaien, waarmee je de rest van je filesystem volledig afschermt van die van chroot. Er staat in de Wiki reeds van alles beschreven over chroot.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

jeane

• Gast
ftp server vraag
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/06, 12:19:50 »
Citaat van: wr19026
Citaat van: jeane
niemand?

mvg
Welke FTP server heb je geïnstalleerd?
proftpd

wr19026

• Gast
ftp server vraag
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/07, 10:04:00 »
Probeer het eens door het volgende aan /etc/proftpd.conf toe te voegen:
DefaultRoot ~
IdentLookups off
ServerIdent on "FTP Server ready."

Denzo

• Gast
ftp server vraag
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/07, 14:07:20 »
Je kan toch een bepaalde root directory voor gebruikers instellen? Bijvoorbeeld : Bijvoorbeeld voor Henk is de root directory dan bijvoorbeeld /server/files/users/henk en kan hij niet bijvoorbeeld in /server/files/users/ . Tenmisnte op mijn host is dat ook zo. Ik had nog een andere account aangemaakt met cPanel en daar kon ik de root directory instellen.