Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firefox-LIGHT.  (gelezen 783 keer)

Offline keira

  • Lid
Firefox-LIGHT.
« Gepost op: 2015/07/23, 09:21:06 »
op mijn laptop met xubuntu gebruik ik firefox , maar heb maar 1 GB ram geheugen en vermoed, dat firefox daarom zo vaak vast zit.

Nu zag ik dat er ook een firefox LIGHT bestaat,kan iemand mij vertellen, waar ik de .deb file of the commands for the terminal voor firefox light kan vinden ?

Offline Dutch Boy

  • Lid
Re: Firefox-LIGHT.
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/23, 09:39:40 »
.....firefox LIGHT bestaat.....

linkje zou handig geweest zijn.

JohPoe

  • Gast
Re: Firefox-LIGHT.
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/23, 09:46:01 »
op mijn laptop met xubuntu gebruik ik firefox , maar heb maar 1 GB ram geheugen en vermoed, dat firefox daarom zo vaak vast zit.

Nu zag ik dat er ook een firefox LIGHT bestaat,kan iemand mij vertellen, waar ik de .deb file of the commands for the terminal voor firefox light kan vinden ?

http://lmgtfy.com/?q=linux+firefox+light
Heb hier ook een notebook met 1Gb RAM maar geen chrashende firefox dus dat geheugen hoeft niet de oorzaak te zijn. Misschien wat addons en plugins uitschakelen?


Offline EZ-man

  • Lid
Re: Firefox-LIGHT.
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/23, 09:56:50 »
1. plugins uitschakelen, slechts 1 pagina tegelijk in het venster.
2. Moderne browsers vergen heel veel (en we willen ook heel veel)  oude hardware kan het nauwelijks nog bijbenen
3. Naast geheugen spelen de videokaart en processor ook een rol.
4. FF light = iceweasel .

Maar als je deze wiki lees: Installation / Low Memory Systems - browsers
dan is het verstandig een andere browser te proberen Dillo, Midori.

Die alternatieven hebben ook problemen (stabiliteit en minder functionaliteit).

Offline Tom

  • Lid
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Firefox-LIGHT.
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/23, 13:21:01 »
Heb hier ook een notebook met 1Gb RAM maar geen chrashende firefox dus dat geheugen hoeft niet de oorzaak te zijn.
Daar sluit ik me bij aan. Hier een speellaptop met 540mb en die heeft dit probleem ook niet. In beginsel met regulier surfen, wel natuurlijk als ik er heel veel gekke fratsen mee uit ga vreten.

Ik zou mijn kribbels hebben bij een light versie. Wat aan veiligheidsaspecten en handige functies (veiligheid?) zijn er dan weg gelaten?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Firefox-LIGHT.
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/23, 19:37:03 »
@EZ-man: Niet iedere moderne browser vraagt veel geheugen. QupZilla bijv. doet alles wat Firefox ook kan, op de add-ons-collectie na, en is ontzettend licht in het geheugengebruik :)

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Firefox-LIGHT.
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/23, 20:09:34 »
@Vistaus. @Tom: Ben ik met jullie eens, mijn lijstje is veel te kort  :D
http://alternativeto.net/software/palemoon/  (kijk naar de alternatieven op die pagina )

Maar is het een browser probleem (inclusief plugins etc.) of meer een oude pc die een andere distro verdient?

Offline keira

  • Lid
Re: Firefox-LIGHT.
« Reactie #8 Gepost op: 2015/07/24, 17:51:26 »
allemaal bedankt voor de info, maar ik heb denk ik gevonden, waarom firefox zo vaak vast zit of traag is.
Ik had adblocker plus aanstaan en volgens mij was dat de boosdoener, deze verwijderd en het gaat nu weer beter.

Re: Firefox-LIGHT.
« Reactie #9 Gepost op: 2015/07/24, 19:10:38 »
om reclame enzovoort te blokkeren gebruiken velen µBlock of uBlock .

Lees dit forumtopic (klik hier) even goed door.

UBlock is een lichtgewicht tov adblock plus en zal je FF niet per se vertragen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

DarkEra

  • Gast
Re: Firefox-LIGHT.
« Reactie #10 Gepost op: 2015/07/24, 20:07:36 »
Ik heb ublock en ublock origin beide geprobeerd op al m'n systemen daar iemand elders vertelde dat het geheugen gebruik en verdere systeem belasting zou verminderen. Helaas moest ik vaststellen dat dit niet het geval was en verbruikte Firefox net zoveel als voorheen met Adblock Plus. Dus voor mij heeft het persoonlijk geen meerwaarde en geen reden om over te schakelen.

Op mijn oudere netbook met 1GB draait firefox met adblock plus zoals gewoonlijk, geen vastloper etc.

Re: Firefox-LIGHT.
« Reactie #11 Gepost op: 2015/07/24, 21:32:50 »
Ja, uBlock en Origin zijn best wel geheugenvreters. Daarom ben ik ook weer teruggegaan naar Adguard. Bovendien vind ik Adguard ook nog eens makkelijker in het blokkeren van losse elementen, maar vooral het geheugengebruik was voor mij de doorslag om terug te gaan naar Adguard.

Maar ieder zo zijn/haar ding :)

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Firefox-LIGHT.
« Reactie #12 Gepost op: 2015/07/28, 10:20:51 »
Update van deze info :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pale_Moon_(webbrowser)

In de nieuwste versie van Pale Moon - 25.6.0 - is de ondersteuning voor oudere hardware niet meer aanwezig.

In het artikel wordt gesproken over de Windows-variant v/h programa, maar het is mij niet bekend of die wijzigingen binnenkort ook te verwachten zijn in Linux. Het is beslist iets om in de gaten te houden, niet alleen voor Pale Moon, maar ook voor allerlei andere software waarvan men denkt dat die meer geschikt is voor oude pc's.