Ik heb Sebastians oplossing wat versimpeld en in voorlopige ruwe vorm op m'n webstek gezet (uiteraard met bronvermelding):
https://sites.google.com/site/computertip/hpprinters#TOC-HP-Laserjet-1018-en-1020
(punt 2, rechterkolom)
Hopelijk kun je daar wat meer mee. 
Erg mooi! Ik ben dol op knippen en plakken, want overtikken gaat ALTIJD fout op een PUNT of KOMMA.
Ik zal mijn script larderen met referenties ter leringe en vermaak van Canonical...
Het script moet, na onze gezamenlijke avonturen in 2012 en 2014, toch een goeie sleutel hebben.
Het betreft dus de fax-printers HP1006 t/m HP1028. Domme printers, die een bestand op papier kwakken, zoals een fax betaamt, zelfs in kleur.
De gebruiker moet dus op tijd CRLF en FF aanleveren.
De duurdere printers kunnen pagina's bouwen. Vandaar de waanzinnige wildgroei van printer-types: >100 per jaar!!
Printers moeten printen wat ze krijgen aangeboden, zoals de fax-printers.
De buffer (meest 48k) is FIFO, de Busy-line asking is HIGH. Zodra de buffer wordt gevuld gaat de printer printen. Als de buffer > 90% dan gaat BUSY naar LOW, als de buffer < 10% dan gaat BUSY naar HIGH. Enzovoort tot de buffer leeg is. De printers drukken zonder onderscheid BMP, JPG, TXT, ASC en nog wat formats, die in de eerste bytes van het bestand genoemd worden.
Dus, als het goed is, bestaan er de volgende printers
0 formaat A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7
01 inkt
011 zwart
012 kleur
02 poeder
021 zwart
022 kleur
03 thermisch
031 zwart
04 lint
041 zwart
042 zwart/rood
Iemand die nog een andere printer weet?
Ik vind het belachelijk dat je in de printerdatabase meer dan 7000 printers vindt. En ze zijn geen van allen uniek!
Ik ga een database maken van printers die elkaars gelijken of bijna gelijken zijn. We worden door de commercie dubbel en dwars belazerd. En dat ga ik bewijzen. Daar hebben we computers voor.
Gouden regel in de informatica: geen duplicaat software, geen duplicaat hardware. Dat beperkt het onderhoud. Dus geen duplicaat printers