Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Weer over achtergronden Grub.  (gelezen 10942 keer)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Weer over achtergronden Grub.
« Reactie #25 Gepost op: 2015/06/27, 13:49:37 »
Voor de FX 5500 is in Ubuntu versie nvidia 173.14.39 beschikbaar,
Lijkt mij niet, wanneer GRUB start, zijn er geen drivers geladen, en wordt dus een default gebruikt voor het scherm.
Drivers worden toch pas door het OS geladen?
Mogelijk dat daar ook de oorzaak gezocht moet worden........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2015/06/27, 14:40:58 »
Ik zou een opmerking willen maken over Grub, wat in het begin van dit topic aan de orde kwam :
Kijk ik in home/etc/default/grub(dat is waar alle kenmerken van Grub worden in gezet.)
 ....
Ik vrees dat als ik mijn PC weer helemaal afsluit en morgen weer opstart ik weer geen achtergrond heb ...

Ik vraag me af of   home/etc/default/grub  de plaats is waar GRUB de info vandaan haalt bij de opstart. Op mijn systeem (UEFI dual-boot Mint17.1/win8   met een partitie voor /home) en aanpassingen m.b.v. Grub-Customizer lees ik de actuele settings hier :
/etc/default/grub
En in dat bestand zie ik o.a. het volgende staan:
# Uncomment if you don't want GRUB to pass "root=UUID=xxx" parameter to Linux
#GRUB_DISABLE_LINUX_UUID="true"

export GRUB_MENU_PICTURE="/home/user/.themes/desktop_grub.png"

Twee dingen haal ik daar uit :
 - is de partitie, met het grub-plaatje, tijdens de opstart al bekend ;
 - komt de verwijzing in dit grub-bestand ( te vinden in /etc/default/grub) overeen met het gewenste plaatje.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/27, 14:50:00 door EZ-man »

« Reactie #27 Gepost op: 2015/06/27, 15:02:04 »
Nee,dat is het gekke juist.In etc/default/grub staat een ander plaatje als de kopie daar van in grub cfg!Terwijl die,zijnde een kopie van etc/default/grub,althans wat dat gedeelte betreft,een ander plaatje heeft staan.Dat zou dan gelijk moeten komen bij sudo update-grub,maar dat gebeurd dus niet.Gek genoeg bij gebruik van de onboard video uitgang heeft dat geen effekt op de kwaliteit van het getoonde achtergrond,maar wel met een echte videokaart.

In etc/default/grub staat een plaatje wat niet getoond wordt,wel het plaatje wat in Grub cfg staat..Dus echt het kopiëren naar grub cfg werkt niet..Ook de kleureninstelling  enz. van de letters wordt niet gekopieerd!
« Laatst bewerkt op: 2015/06/27, 15:05:41 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2015/06/27, 15:30:51 »
Lowlands,
Toch is de volgende wiki wel de moeite waard om te lezen : https://help.ubuntu.com/community/Grub2/Displays

Citaat
Rangorde van plaatjes
If more than one suitable image is available to GRUB 2, the following order is used to determine which image is used as the GRUB 2 background.
1.  GRUB_BACKGROUND setting in /etc/default/grub
2.  First image found in /boot/grub
  2.a   The first image found, in this order: jpg, JPG, jpeg, JPEG, png, PNG, tga, TGA
  2.b   If multiple images of the same extension, alphanumerically.
3.  Wallpaper designated in /usr/share/desktop-base/grub_background.sh (if desktop-base installed)
4.  WALLPAPER= line in /etc/05_debian_theme * GRUB 1.98 only
  4.a The default setting is /usr/share/images/desktop-base/desktop-grub.png (the desktop-base package must be installed)
5. Default theme (no image): default_theme colors specified in /etc/grub.d/05_debian_theme

Note: Not all these options are available in GRUB 1.98

Kortom je moet een hygienisch werken:
    Als je een plaatje niet meer gebruikt verwijder deze dan in de genoemde systeem mappen.

Het onderstaande geeft antwoord op de vraag aan welke specs de plaatjes moeten voldoen (was volgens mij een zijpad in dit topic).
Citaat
resolutie plaatjes
1. JPG/JPEG images must be 8-bit (256 color). Else you will get errors saying "Too many Huffman tables". Since most of the time you will not want to limit yourself to 256 colors (which is totally yesteryear) you will probably find PNG much preferable.
2. Images should be non-indexed, RGB.
3. The GIMP image editor is one application which can edit images to conform to the GRUB 2 standards. Use the Image > Mode menu options to set the properties to RGB and ensure the mode is not set to Indexed.

« Reactie #29 Gepost op: 2015/06/27, 16:20:33 »
Ja,als ik ga veranderen verwijder ik altijd eerst de oude natuurlijk.Dan zet ik een plaatje weer in Computer/boot/grub.(Daar verwijder ik ook het oude plaatje)
Dan doe ik sudo update-grub in de terminal en hup hij is geladen.Maar tegenwoordig verandert er dus niks in grub. cfg
Plaatje is .png want jpg doet hij sowieso niet..
Vergeet niet,op deze manier doe ik het vele jaren en altijd mooi plaatje.Ja,ok,vroeger zat ik nog te klooien met JPG,en te klooien om die kleuren normaal te krijgen.Toen pakte die nog jpg,maar met 14.04 echt niet meer.

Nee,nou zit een beetje te liegen,vroeger had ik nog een andere videokaart,en toen had ik dit euvel ook eigenlijk,zit ik met in ene te herinneren.Dus ook kartelige lijnen in het achtergrond.Die videokaart ging kapot en toen moest ik dus over schakelen naar de onboard video.Dus ik kan misschien dat nooit zo goed krijgen als met de onboard videouitgang...
Ja,of is het misschien wat Femke op merkte,geen driver geïnstalleerd en alleen doen op de default driver van Ubuntu..
« Laatst bewerkt op: 2015/06/27, 16:31:33 door Lowlands »

« Reactie #30 Gepost op: 2015/06/27, 23:21:07 »
Nou gewoon,het werkt prima!Behalve in grub..

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #31 Gepost op: 2015/06/28, 10:27:56 »
Kleine kanttekening:
ik weet niet beter, als dat Grub de default instellingen van de video kaart gebruikt.
Ju kunt wel een mooie HD kaart hebben, maar dat zal Grub niet gebruiken, omdat deze geen driver gebruikt.

« Reactie #32 Gepost op: 2015/06/28, 11:48:17 »
Ok,maar waarom dan toch het verschil tussen de onboard video en de Geforce?

« Reactie #33 Gepost op: 2015/06/28, 12:03:06 »
Ok,toch een echte Nvidia driver genomen die getest is in Linux.Grub?Geen verschil,net zo blokkerig.Opstarten?Zie nou in eens Ubuntu 14.04 staan!In plaats van alleen maar Ubuntu.. =D

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2015/06/28, 12:05:32 »
Op mijn oude pc kon ik in het bios aangeven of ik de onboard of een externe grafische kaart wilde gebruiken..

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2015/06/28, 12:11:41 »
Op mijn oude pc kon ik in het bios aangeven of ik de onboard of een externe grafische kaart wilde gebruiken..
Dat heeft hij Low al onderzocht, zie in een van zijn eerdere berichten

Citaat
Maar zit net te denken,moet die video van het moederbord niet uitgeschakeld worden of zo,als je een videokaart er in zet?
Meestal hoeft dat niet (heb het zelf nog nooit gedaan en ik heb altijd al aparte videokaarten gehad in mijn pc) maar je zou het kunnen proberen en dan kijken of het scheelt.
Citaat
Heb het BIOS bekeken,maar nergens een optie om de onboard video uit te schakelen.Geprobeerd of er ook video uit komt op de onboard aansluiting en dat was niet zo.
Het woordje Bios niet zien staan, sorry  ;)
Misschien nog een keer het bios controleren? https://www.youtube.com/watch?v=BtDkczrf5fI
« Laatst bewerkt op: 2015/06/28, 12:14:51 door RikRik »

« Reactie #36 Gepost op: 2015/06/28, 14:18:39 »
Mja,maar dat is niet zo leuk als je ook geen geluid hebt.... :| Zie mijn andere vraag..

Offline jolo

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2015/06/28, 16:22:05 »
Eventuele opties in het BIOS kunnen toch beter gecheckt worden in de handleiding/manual van het moederbord. In de hoofd pc uit mijn onderschrift zit een P8Z68-V PRO moederbord. In de manual staat daarover
Citaat
If you use an Intel ® CPU with integrated GPU and install an add-on VGA card on
your motherboard, the system will automatically select the the add-on VGA card as
the primary VGA output after reboot. To use the iGPU as the VGA output, go to 3.5.3
System Agent Configuration > Initiate Graphic Adapter, select [iGPU], and plug
the VGA cable(s) to the onboard video port(s) for VGA output.

Bij mij stond/staat in het BIOS > Advanced > System Agent Configuration > Graphic Configuration  > Primary Display [Auto]

Lowlands, wellicht staat er iets bruikbaars in deze thread op het Engelstalige Kubuntu forum Grub background image -- no longer showing. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

« Reactie #38 Gepost op: 2015/06/28, 23:54:08 »
Bij mij is dat allemaal AMD...En ik heb echt het hele BIOS afgestruind,maar kon dus niks vinden..

En die link gaat over dat .jpg niet meer werkt,dat had ik ook al begrepen.Alleen .png werkt nog.En daarom kreeg je ook die rare kleuren bij .jpg omdat het maar 8 bit mocht zijn..
Waar we het nu eigenlijk over hebben dat de ene keer het wel mooi is(zo als net),en de andere keer een stuk slechter.Dus denk ik het verschil tussen een 16 bit plaatje en een 24 bit plaatje..
Nogmaals,dat is allebei dezelfde resolutie,ook die 8 bit plaatjes kunnen 1920x 1080 zijn...Hoeveel bit dan de onboard video levert is mij onbekend,misschien 32 bit??
« Laatst bewerkt op: 2015/06/29, 00:00:38 door Lowlands »

« Reactie #39 Gepost op: 2015/09/12, 11:48:46 »
Ik wordt helemaal gestoord van dat Grub hoor!Nou wil hij helemaal geen achtergrond meer laden.En als ik sudo update-grub doe krijg ik dit te zien:joop@joop-A740GM-M:~$ sudo update-grub
[sudo] password for joop:
Searching for GRUB installation directory ... found: /boot/grub
/etc/default/grub: regel 39: onverwacht bestandseinde tijdens zoeken naar bijpassende '"'
joop@joop-A740GM-M:~$

En de regel 39 is er helemaal niet!Hij gaat maar tot regel 32!En wat bijpassende "" is?? :o
En dat dus na een volledige verwijdering van Grub en opnieuw installeren via een keer met softwarecentrum en een keer met Synaptic..
Had daar voor zelfs een gedoe met een grub.lst die er niet was en of ik die wilde genereren? heb op ja geantwoord,maar dat was ook alleen maar ellende,want dan ging hij die bekijken bij opstart en niet meer grub.cfg..En in grub.lst stond natuurlijk niet de achtergrond vermeld.Hoe is dit nou toch mogelijk?Jaren lang heb ik achtergronden gehad en alles ging goed en nu moet ik misschien alleen de offieciele achtergronden gebruiken of zo,die je via softwarecentrum kan installeren?
Wat ook op valt is dat als je Grub volledig verwijdert,dat de bijpassende mappen gewoon blijven staan!Dus zou ik die maar weg halen,of haal ik dan weer meer problemen binnen?
(De mappen Grub.lst werden wel verwijdert)
« Laatst bewerkt op: 2015/09/12, 11:59:40 door Lowlands »

« Reactie #40 Gepost op: 2015/09/13, 11:42:25 »
Niemand die me meer van raad dient?? :'(

« Reactie #41 Gepost op: 2015/09/15, 13:54:30 »
Als ik nou na deinstalleren van Grub,alle mappen die met Grub te maken hebben,verwijder?En welke mappen zou ik dan zeker niet weg mogen halen??

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2015/09/15, 17:03:07 »
Niemand die me meer van raad dient?? :'(
Waarom zoveel moeite voor een achtergrond in een venster dat je maar een paar seconden op je scherm ziet staan? ???
En dan nu mappen willen gaan verwijderen zonder te weten of dat mag/kan.....? ??? 
Snap zoiets niet. Maar goed, wie ben ik helemaal. 8-)

« Reactie #43 Gepost op: 2015/09/15, 23:53:12 »
Tja,dat vind jij!Ik vind die paarsrode achtergrond verschrikkelijk saai!En waarom hebben ze dan die achtergrond een kleur gegeven?Had ook gewoon zwart kunnen blijven..
Kijk,normaal laat ik alles staan,maar dan werkt Grub gewoon goed.Nu dus niet,dus is het toch te begrijpen dat ik een manier wil vinden om van die foutmelding af wil?
En bovendien gaan veel mensen nou juist Linux gebruiken om de grote mogelijkheden van customizing..
« Laatst bewerkt op: 2015/09/15, 23:55:47 door Lowlands »

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2015/09/16, 19:15:40 »
Ja maar Lowlands, hoeveel seconden zíé je dat GRUB-venster nou helemaal? Normaal gesproken hoef je je pc maar één keer per dag aan te zetten, dus zet de doorstarttijd op 2 of 3 seconden en kijk even niet naar je beeldscherm, dan zie je die 'lelijke' achtergrond niet eens. ;) Is toch veel eenvoudiger dan het 'geklooi' waar je nu al een tijdje mee bezig bent? :)

Offline jolo

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2015/09/16, 19:56:30 »
Desalniettemin zou commando
  sudo update-grub [Enter]

ten alle tijden correct uitgevoerd moeten kunnen worden. Wat blijkbaar niet het geval is, zie ik in Reactie #48. Er zou een fout kunnen zitten in het /etc/default/grub

Ik stel voor dit bestand via kopiëren en plakken hier te posten. Er staan namelijk meerdere aanhalingstekens in. En er zou er weleens één per ongelijk zijn verwijderd.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #46 Gepost op: 2015/09/16, 21:22:05 »
Zonder alle berichten te gaan lezen, het is bekend neem ik aan, dat grub plaatjes maar 255 kleuren mogen bevatten?
Dat las ik toevallig gisteren.......

« Reactie #47 Gepost op: 2015/09/16, 22:31:50 »
Desalniettemin zou commando
  sudo update-grub [Enter]

ten alle tijden correct uitgevoerd moeten kunnen worden. Wat blijkbaar niet het geval is, zie ik in Reactie #48. Er zou een fout kunnen zitten in het /etc/default/grub

Ik stel voor dit bestand via kopiëren en plakken hier te posten. Er staan namelijk meerdere aanhalingstekens in. En er zou er weleens één per ongelijk zijn verwijderd.
Dat was een hele goede Jojo!Ik heb inderdaad bij het manueel invoeren van de achtergrond door mij,om toch in etc/default/grub dezelfde achtergrond te krijgen als in grub/cfg een " vergeten aan het eind van die regel. Die bijgevoegd en opgeslagen,en toen sudo-update gedaan,en hij ging weer verder.Echter kijkt hij nu nog steeds naar grub menu.lst file,en niet naar grub.cfg.grub.

menu.lst file heeft hij zelf gegenereerd toen hij dat vroeg en ik ja hebt getiept.Kan ik nu die map gewoon deleten,zo dat hij weer naar grub.cfg kijkt?
joop@joop-A740GM-M:~$ sudo update-grub
Sorry, probeer opnieuw
Searching for GRUB installation directory ... found: /boot/grub
Searching for default file ... found: /boot/grub/default
Testing for an existing GRUB menu.lst file ... found: /boot/grub/menu.lst
Searching for splash image ... none found, skipping ...
Found kernel: /boot/vmlinuz-3.13.0-63-generic
Found kernel: /boot/vmlinuz-3.13.0-62-generic
Found kernel: /boot/vmlinuz-3.13.0-61-generic
Found kernel: /boot/vmlinuz-3.13.0-59-generic
Found kernel: /boot/vmlinuz-3.13.0-58-generic
Found kernel: /boot/vmlinuz-3.13.0-57-generic
Found kernel: /boot/vmlinuz-3.13.0-55-generic
Found kernel: /boot/vmlinuz-3.13.0-54-generic
Found kernel: /boot/vmlinuz-3.13.0-53-generic
Found kernel: /boot/vmlinuz-3.13.0-52-generic
Found kernel: /boot/memtest86+.bin
Updating /boot/grub/menu.lst ... done
Zonder alle berichten te gaan lezen, het is bekend neem ik aan, dat grub plaatjes maar 255 kleuren mogen bevatten?
Dat las ik toevallig gisteren.......
Nee,dat is al lang verleden tijd.Kan gewoon elk plaatje zijn die je scherm aan kan,16 bit diepte of zelfs 24 bit diepte.
« Laatst bewerkt op: 2015/10/04, 10:52:27 door Ron »

Offline jolo

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2015/09/25, 20:22:04 »

Testing for an existing GRUB menu.lst file ... found: /boot/grub/menu.lst
Zoiets zie ik ook staan in deze Ask Ubuntu hyperlink  http://askubuntu.com/questions/623922/why-cant-grub-find-a-kernel-that-it-already-found
Zou het kunnen dat grub2-common van jouw systeem werd verwijderd? Check dat eventueel via Ubuntu' Softwarebeheer > Geschiedenis > Verwijderingen. Installeer zo nodig grub2-common opnieuw. 

Offline koos4401

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2015/09/25, 20:47:04 »
Heb niet de hele post gelezen :-[ , maar...
menu.lst
is toch nog een relikwie uit de dagen van grub(-1) oftewel de "oude grub"?
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523