Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe kan ik Fraunhofer als codec "opleggen" aan VLC en andere audio-opnemers?  (gelezen 593 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik lees op https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=88769.msg954216#msg954216 dat de Fraunhofer-codec een van de beste is om een hoge muziekkwaliteit te garanderen.

Hoe moet ik tewerk gaan om (bijvoorbeeld) VLC te "dwingen" om de Faunhofer-codec te gebruiken voor het omzetten van muziek?
Hoe kan ik er in het algemeen voor zorgen dat die bewuste codec -- Fraunhofer dus -- voor heel mijn systeem "de" codec wordt?


(Uit mijn vraagstelling mag blijken dat ik géén grote audio-technicus ben, maar een totale leek ben ik ook niet)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
1) In de specifieke post lees je dat de open source mp3 codec lame rivaliseert met de Fraunhofer codec, en zelfs overstijgt.
2) Jij zal geen programmaontwikkelaar dwingen een codec van een specifieke fabrikant te gebruiken.
3) In sommige programma's kan je zelf je eigen codecs bij-installeren. Tegen betaling kan dat dan ook een Fraunhofer codec zijn. Bij VLC gaat dat niet, omdat VLC zelf al zijn codecs meecompileert in de binaries - VLC heeft geen pluginsysteem. Omdat VLC onder de GPL2 licentie uitgebracht wordt, kan het geen proprietaire codecs (ook niet tegen betaling) insluiten.

Heb vertrouwen in open source. De open source codec lame is zonder meer topkwaliteit.