Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: foto in Samsung RAW format (SRW) bewerken: waarmee? hoe?  (gelezen 1615 keer)

Offline marcelvn

  • Lid
foto in Samsung RAW format (SRW) bewerken: waarmee? hoe?
« Gepost op: 2015/06/01, 20:50:27 »
Ik probeer foto's te bewerken die gemaakt zijn in SRW (Samsung camera NX1). Daarbij loop ik vast omdat het format niet bekend is of niet wordt herkend. Welk programma dat draait op Ubuntu 14.04 ondersteunt het SRW-format?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: foto in Samsung RAW format (SRW) bewerken: waarmee? hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/02, 08:07:53 »
De Samsung NX1 staat op de lijst van camera's voor DCraw. Je kan dan programma's als Ufraw, Rawtherapee, Darktable en de nodige meer gebruiken. Zoek eens op "RAW" in de programmabibliotheek.

Ik gebruik zelf Ufraw in combinatie met GIMP. Ufraw is wel niet helemaal de allerbeste, maar de eenvoud ervan bevalt me goed. De verschillen in resultaat zien mijn kijkers toch niet. Niet op scherm, niet in print.

Succes!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline marcelvn

  • Lid
Re: foto in Samsung RAW format (SRW) bewerken: waarmee? hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/08, 13:28:03 »
Dank voor de hint. Helaas nog geen succes. Rawstudio, RawTherapee, UFRaw en Darktable geven een beeld met random pixels/balken/zwart en verschillende foutmeldingen, o.a. " unexpected end of file" en "format bestand onbekend". Ik blijf proberen, iedere hint.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: foto in Samsung RAW format (SRW) bewerken: waarmee? hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/08, 14:13:21 »
Ik heb verder gekeken. Ufraw e.a. gebruiken Dcraw als basis. Dcraw is bij, het is nu wachten op de updates van Ufraw en de anderen.

Hoe dat dan moet met jouw Ubuntu versie 14.04 weet ik niet. Vanwege de razendsnelle ontwikkelingen ga ik mee met elke halfjaarlijkse update van het systeem. Maar het zal best wel mogelijk zijn alleen dat programma aan de gang te krijgen in de 14.04 LTS, toch?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline RikRik

  • Lid
Re: foto in Samsung RAW format (SRW) bewerken: waarmee? hoe?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/08, 20:32:17 »
Dank voor de hint. Helaas nog geen succes. Rawstudio, RawTherapee, UFRaw en Darktable geven een beeld met random pixels/balken/zwart en verschillende foutmeldingen, o.a. " unexpected end of file" en "format bestand onbekend". Ik blijf proberen, iedere hint.
Als er verder niemand met voorstel komt, dan is er een noodoplossing.
Er is een freeware fotoviewer, een programma om foto's te bekijken, beheren en  te bewerken.
Deze viewer heb ik jaren lang gebruikt in Ubuntu/Mint, er is echter één klein "probleempje": het is een Windows prog.
support for SRW, Faststone imageviewer werk n.l. heel goed onder Wine.

Wat je ook kan doen, geef ons een voorbeeldfoto van je camera, b.v. via dropbox, op deze manier kunnen we kijken of er toch een Linux-prog je bestandsformaat kan lezen.

Offline Henkp

  • Lid
Re: foto in Samsung RAW format (SRW) bewerken: waarmee? hoe?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/09, 19:44:45 »
@marcelvn,

Ik ben even aan het zoeken gegaan, en ik kom op ( darktable ) uit, wat ook in het softwarecentrum zit.
Hier onder nog wat linken met uitleg, hopende dat je er wat aan heb.

http://www.darktable.org/

http://www.darktable.org/install/#ubuntu

http://www.file-extensions.org/darktable-file-extensions