Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Systeem hangt tijdens het opstarten  (gelezen 126 keer)

Offline martijn1985

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Systeem hangt tijdens het opstarten
« Gepost op: 2015/05/06, 21:01:49 »
Ik draai Ubuntu 14.04 op een Acer E17 laptop. Plotseling start de computer niet meer normaal op. Ik krijg grub wel te zien, maar als ik daarna ubuntu selecteer krijg ik niets anders te zien dan een zwart scherm. Geen indicatie wat er gebeurt en ook geen foutmelding. Normaal gesproken krijg je het Ubuntu-logo te zien, met de 5 rood/witte stippen, maar die zie ik ook niet.

Ik kan gek genoeg wel opstarten in de recovery mode. Ik selecteer die optie in grub, en klik in de recovery mode meteen op resume, waarna ik normaal kan inloggen.

Ik heb geprobeerd om een aantal recente updates te downgraden (via Synaptic), maar dat hielp niet. Ook de bootlogs vermelden niets waar ik iets mee kan, zie

http://pastebin.com/FEjBveEG voor /var/log/boot ; en
http://pastebin.com/iycLg0p0 voor  /var/log/boot.log

Ik heb ergens gelezen dat de recovery mode een andere beeldschermdriver gebruikt en ik vind het opvallen dat ik nu niet meer de schermhelderheid via het toetsenbord kan instellen (laptop heeft een Fn-knop waarmee je dat kan, en het volume kan regelen, etc). Ik las echter ook dat een Intel-videokaart in principe zonder problemen zou moeten werken.

lscpi | grep VGA
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Broadwell-U Integrated Graphics (rev 09)

Heeft iemand een suggetie waar ik verder zou kunnen kijken?

Offline EZ-man

• Lid
Re: Systeem hangt tijdens het opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/06, 21:16:02 »
Heb je al op de site van Pjotr gekeken : geen beeld , tip 1.4

Offline martijn1985

• Lid
Re: Systeem hangt tijdens het opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/06, 21:38:05 »
Dat had ik nog niet geprobeerd, maar gezien de inleiding van punt 1 lijkt het alsof die tekst bedoeld is voor de situatie waarin je niet in GUI komt, maar wel in CLI. Het punt is dat ik dus ook niet in CLI kom.

Citaat
1. Krijgt u geen bureaublad te zien, maar slechts een zwart scherm met daarop boodschappen in witte letters? Dan kunt u het normale grafische beeld op vier manieren proberen te herstellen:

Ook noemt Pjots bij 1.3 de mogelijkheid om op te starten in de recovery mode en te klikken op resume. Dat werkt bij mij wel.