Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kernel panic  (gelezen 123 keer)

Kernel panic
« Gepost op: 2015/04/14, 00:06:09 »
Hallo allemaal,

Ooit heb ik bij een kennis Xubunu geïnstalleerd ipv WindowsXP. Nu, na ongeveer een jaar, verschijnt eerst het grub-menu bij opstarten. Vreemd, want alleen Xubuntu is op de harde schijf gezet; het grub-menu verscheen eerder niet. Na kiezen van de voor de hand liggende eerste optie (ubuntu generic enz) veschijnt hey volgende in beeld:

[         1.936122] Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(0,0)
[         1.936167] Pid:1, comm: swapper/0 Not tainted 3.2.0-80-generic #116-Ubuntu
[         1.936245] Call trace :
[         1.926283]   [<c156834b> en nog meer
en nog een aantal regel zoals die direct hierboven.

Wat is er mis en belangrijker: hoe fix ik dit?

Kan iemand mij a.u.b. helpen?

Erik

Offline Buzzin

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Kernel panic
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/14, 09:04:48 »
Unable to mount root fs = hij kan het root volume niet vinden  ???

Ik zou met een livecd een diskscan uitvoeren, want er is hier echt iets aan de hand lijkt het.
Daarna moet je mogelijk een grub resue doen omdat de mbr mogelijk beschadigd is.
Football: A battle between two teams of mindless thugs over scraps of coloured cloth. Usually accompanied by the spectacle of 22 overpaid primadonnas kicking a ball on a field.
DebianDevuan, KDE & OperaVivaldi addict, RedHat Engineer

Re: Kernel panic
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/14, 23:53:44 »
Al gefixt door vanaf Xubuntu live usb nieuwste kernel te installeren. Daarna nog wel melding van error no video mode found, maar start gewoon op zonder grub.

Thanks