Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?  (gelezen 21578 keer)

Offline vilamar

• Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #75 Gepost op: 2015/04/13, 21:04:55 »
Een selectie plakken met de middelste muisknop.
Dit kon althans vroeger niet in Windows.

« Reactie #76 Gepost op: 2015/04/13, 23:40:03 »
...
6. Je accu in 3 uur leegtrekken, terwijl Windows er 5 uur mee kan;

Grappig. Ik en mijn broerdje hebben precies het tegenovergestelde.
Bij mij ging de accu onder Windows max 8 uur mee en onder Ubuntu max 10 uur. De specificatie is/was 12 uur accuduur.
Intussen is de accu meer de 5 jaar oud en begint hij af te takelen.

Nog iets wat in Linux wel kan en Windows (nog) niet.
Effectief gebruik maken van meerdere bureaubladen. ^-^

« Reactie #77 Gepost op: 2015/04/14, 08:36:48 »
Ik denk ook niet dat de accu enig voordeel kan hebben op welk OS dan ook want het is té afhankelijk van allerlei factoren, zoals zwaarte van werkomgeving (en daaronder reken ik ook Windows, OSX, AmigaOS4, etc. als werkomgeving), hoeveel apps je open hebt, hoeveel diensten er op de achtergrond draaien, hoe helder je het scherm hebt staan, wat voor soort scherm je hebt, etc., etc., etc.

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #78 Gepost op: 2015/04/14, 12:58:27 »
Ach, met een beetje creativiteit kan je met wine een hoop oplossen.
Zo heb ik onder Windows 7, screamer radio draaien. En dat Radio muziek programma is geweldig goed, daar je alle muziek tegelijk kan opnemen.
En het zet de files dan ook nog tegelijk in een aparte map. Dus als je bij voorbeeld opslaat van radio 1 dan maakt hij een map radio1 aan.
Dus draai je daar na veronica 538 en sla je daar ook de muziek van op, dan maakt hij tegelijk een map voor veronica aan.

Maar dat draait niet onder Linux, nu had ik dat al eerder uit geprobeerd met Wine en dat werkte in eerste instantie ook niet. Dus wine weer verwijderd.

Tot dat ik gisteren weer eens het uitging proberen met Wine om dat toch aan de praat te krijgen, en ja hij zet de screamer link mooi in het wine menu, en het start dan ook op, maar verder kan je er niets meer mee. Het programma wat je dan ziet, staat in het Pools en de menu balk werkt dan ook niet, dus op het eerste gezicht zwaar waardeloos.

Toen ben ik in het Wine menu naar de link c:drive gegaan en daar naar de program map en daar staat dan de screamer map dus die aan geklikt en daar in staat dan weer de screamer.exe in, die aangeklikt en toen werkte wel alles, dus even de taal op Nederlands gezet en dat werkte ook. Daarna even wat muziek zenders op gezocht en dat werkte toen ook.

Dus toen de die screamer map uit de program map gekopieerd naar het bureau blad en toen die weer aan geklikt en toen de exe file en het werkt nu perfect.

Nu moet ik er nog bij vermelden dat ik de xp versie bij screamer radio heb geïnstalleerd, die staat daar onderaan op de pagina download.
En ook dat ik in Wine bij de instellingen heb aangegeven xp, en het standaard geluid even naar pulse verandert.

Dus al met al ben ik weer zeer gelukkig.  =D =D

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #79 Gepost op: 2015/04/14, 13:01:16 »
Enig nadeel van Linux tov Windows (voor mij persoonlijk) is dat bepaalde hardware fabrikanten (oa Garmin) weigeren hun toestellen te laten bijwerken onder Linux, hoewel de toestellen zelf embedded linux draaien.

Maar dat ligt dan niet aan Linux zelf, maar aan de fabrikanten. En dat kan je Linux dus niet kwalijk nemen.

Waar las jij dan dat ik dat aan Linux toeschrijf en Linux kwalijk neem?  ^-^
Maar ik vind het in die paar gevallen best wel hinderlijk, doch niet onoverkomelijk.
Waar het aan ligt doet wat mij betreft niet ter zake. Dat het zo is, is een feit dus is (de niet volledige hardware-ondersteuning) idd een nadeel van Linux. En dat vormt (soms) voor een behoorlijk ongemak.

Offline Nero

• Lid
« Reactie #80 Gepost op: 2015/04/14, 13:11:07 »
Niet voor zaken die een USB aansluiting gebruiken  :(

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #81 Gepost op: 2015/04/14, 13:20:28 »
Niet voor zaken die een USB aansluiting gebruiken  =(

Een hoop is niet alles.  =D =D

Voor mijn navigatie werkt het ook nog niet, dus gebruik ik daarvoor Win 7. Het is niet anders.
Maar de vele voordelen die Linux bied, kan Winhoos niet tegen op.  =D =D =D

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #82 Gepost op: 2015/04/14, 19:24:41 »
Waar het aan ligt doet wat mij betreft niet ter zake. Dat het zo is, is een feit dus is (de niet volledige hardware-ondersteuning) idd een nadeel van Linux. En dat vormt (soms) voor een behoorlijk ongemak.
Feit is niet de onvolledige harware-ondersteuning, feit is dat er geen ondersteuning is voor het Linux besturingssysteem.
Hardware-technisch is het geen probleem apparaten (als Garmin of TomTom) te onderhouden met een Linux programmatje.

Fabrikanten zullen geen Linux versie ontwikkelen (en jarenlang ondersteunen) omdat ze niet verwachten daarmee veel meer apparaten te verkopen (en verdienen relatief meer aan de ondersteuning van Microsoft Windows en Apple OS X).
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #83 Gepost op: 2015/04/14, 20:14:30 »
(had jouw reactie niet eens gelezen)

Nou, bedankt.  :'( :'( :'(

^-^  ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #84 Gepost op: 2015/04/14, 20:24:26 »
Fabrikanten zullen geen Linux versie ontwikkelen (en jarenlang ondersteunen) omdat ze niet verwachten daarmee veel meer apparaten te verkopen (en verdienen relatief meer aan de ondersteuning van Microsoft Windows en Apple OS X).

Het hoeft ook niet per se geld op te leveren. Zie bijv. hoe stevig Steam investeert in Linux met hun producten en games maar er bijna niks voor terugkrijgen en alsnog doorgaan met de ondersteuning en het porteren.

Offline RikRik

• Lid
« Reactie #85 Gepost op: 2015/04/14, 21:09:21 »
Dus al met al ben ik weer zeer gelukkig.  =D =D
Linux heeft niet altijd een goed (dit is persoonlijk) alternatief, dankzij een opensourceprogramma kan ik toch m'n favoriete prog blijven gebruiken.En inderdaad, gelukkig kunnen we gebruik maken van WINE in Linux  =D =D

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #86 Gepost op: 2015/04/16, 21:36:46 »
Updates (laten) inladen en gewoon verder werken zonder dat je eerst heel het systeem moet herstarten.

Bij Windows moet je gegarandeerd na elke zoveelste update (die snel een dik half uur in beslag neemt) je PC herstarten. Bij Ubuntu kan je in de meeste gevallen gewoon verder werken en het doorvoeren van de update laten uitstellen tot de volgende start.

(enkele uitzonderingen niet nagelaten)
... Kubuntu 24.04 ...

« Reactie #87 Gepost op: 2015/04/17, 09:03:03 »
Dat klopt, Jenske. Updates gaan vele malen sneller op Linux dan Windows. AmigaOS 4 en Haiku zijn het snelst, gevolgd door Linux. Windows is zo'n beetje de traagste met updates.

« Reactie #88 Gepost op: 2015/04/17, 10:29:59 »
Oh ja, deze had ik nog niet gelezen:
Met Tails kunnen mensen onder gevaarlijke omstandigheden toch online werken en hun anonimiteit beschermen, als dat nodig is.
Besturingssysteem op een USB stick en ergens inpluggen, internetten en dat zonder sporen na te laten na afloop.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

« Reactie #89 Gepost op: 2015/04/19, 00:35:57 »
Updates (laten) inladen en gewoon verder werken zonder dat je eerst heel het systeem moet herstarten.

Bij Windows moet je gegarandeerd na elke zoveelste update (die snel een dik half uur in beslag neemt) je PC herstarten. Bij Ubuntu kan je in de meeste gevallen gewoon verder werken en het doorvoeren van de update laten uitstellen tot de volgende start.

(enkele uitzonderingen niet nagelaten)
Niet helemaal waar,als je een nieuwe kernel krijgt zal je toch moeten herstarten om die in gebruik te nemen.Maar je zou gewoon kunnen door werken op de oude kernel,dat wel..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

« Reactie #90 Gepost op: 2015/04/19, 00:36:44 »
Oh ja, deze had ik nog niet gelezen:
Met Tails kunnen mensen onder gevaarlijke omstandigheden toch online werken en hun anonimiteit beschermen, als dat nodig is.
Besturingssysteem op een USB stick en ergens inpluggen, internetten en dat zonder sporen na te laten na afloop.
Ja,dat is eigenlijk hetzelfde als een CD,en dan niet installeren..

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #91 Gepost op: 2015/04/19, 11:52:17 »
Om het dan nog wat duidelijker te maken, zie het onderstaande,

Het Linux besturingssysteem op een USB stick of CD/DVD en ergens op een andere Laptop/Tablet/Desktop inpluggen.
En dan internetten en dat zonder sporen na te laten na afloop.

Het besturingssysteem van Linux op een USB stick zetten met het programma UNetbootin, en pressietent 3 Gigabyte tegelijk aanmaken,  zodat je er ook nog op kunt schrijven terwijl je met je USB-stick bezig bent.

Of de ISO op een CD/DVD branden zodat je ook daar vanaf op kunt starten en het internet op kan gaan. En dan tegelijk een USB-stick gebruiken om daar je gegevens naar toe te schrijven, dat is ook een mogelijkheid. Het mag ook een externe USB HD zijn. Of een miccro sd card.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/19, 11:54:33 door Henkp »

Offline Nero

• Lid
« Reactie #92 Gepost op: 2015/04/19, 13:42:04 »
Voor zover ik begrepen heb gaat Tails de netwerk adressen maskeren. Is dus niet hetzelfde.

« Reactie #93 Gepost op: 2015/04/19, 16:34:48 »
Zolang je ook geen zaken in Tails verandert of opslaat, kan er naderhand ook niet op de USB stick terug gevonden worden waarmee je bezig was. Ik stel me dan zo een situatie voor waarbij iemand in een gevaarlijk regime zit te internetten/ e-mailen, en er een inval wordt gedaan. Hij/ zij trekt hoeps- de USB stick uit de pc en niemand weet naderhand precies wat er gebeurde.
Een live CD van Tails zou inderdaad hetzelfde effect hebben.

Gelukkig leef ik hier in een vrij land en heb ik dit niet nodig. Maar het kán wel met Linux.

« Reactie #94 Gepost op: 2015/04/19, 17:19:14 »
Zolang je ook geen zaken in Tails verandert of opslaat, kan er naderhand ook niet op de USB stick terug gevonden worden waarmee je bezig was. Ik stel me dan zo een situatie voor waarbij iemand in een gevaarlijk regime zit te internetten/ e-mailen, en er een inval wordt gedaan. Hij/ zij trekt hoeps- de USB stick uit de pc en niemand weet naderhand precies wat er gebeurde.

Gelukkig leef ik hier in een vrij land en heb ik dit niet nodig. Maar het kán wel met Linux.

Breng nu sommigen niet op het idee eh, Linux-gebruikers worden al bekeken als redelijk louche figuren.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #95 Gepost op: 2015/04/19, 23:42:01 »
Voor zover ik begrepen heb gaat Tails de netwerk adressen maskeren. Is dus niet hetzelfde.
Ja,sorry,ik reageerde alleen op de laatste twee regels..

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #96 Gepost op: 2015/04/21, 00:16:20 »
Citaat
Niet helemaal waar,als je een nieuwe kernel krijgt zal je toch moeten herstarten om die in gebruik te nemen.Maar je zou gewoon kunnen door werken op de oude kernel,dat wel..
@Lowlands
De meeste distro's kunnen het (nog) niet, maar:
https://www.google.nl/search?q=kernel+update+without+reboot&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nl&client=palemoon-a&gws_rd=cr&ei=Enk1VZ74EaPn7gb44oHYBg
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #97 Gepost op: 2015/04/21, 09:22:42 »
Citaat
@Lowlands
De meeste distro's kunnen het (nog) niet, maar:
https://www.google.nl/search?q=kernel+update+without+reboot&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nl&client=palemoon-a&gws_rd=cr&ei=Enk1VZ74EaPn7gb44oHYBg
En specifiek voor Ubuntu: http://linux.softpedia.com/blog/No-Reboot-Patching-Comes-to-Ubuntu-15-10-via-Linux-Kernel-4-0-Says-Mark-Shuttleworth-478400.shtml
Vanaf 15.10 hoef je dus na een kernel-update niet meer te rebooten.....

« Reactie #98 Gepost op: 2015/04/21, 09:37:12 »

Breng nu sommigen niet op het idee eh, Linux-gebruikers worden al bekeken als redelijk louche figuren.
@Joris, dat is toch een prachtig imago! Yeah!

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #99 Gepost op: 2015/04/21, 12:33:44 »
Citaat
Vanaf nu scheer ik niet meer en de kapper is ook overbodig ;)  O0  :police:  :evil:  8-)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL