Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan ik LVM gebruiken voor Ubuntu met behoud van de andere OS?  (gelezen 422 keer)

Offline bartveurink

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Voor de cursus word er aangegeven dat LVM moet gebruiken bij het installeren van Ubuntu. dit heb ik niet gekozen, omdat ik niet weet hoe dat met de andere al geinstalleerde OS gaat.
Dit is de indeling:
/dev/sda1 Windows
/dev/sda2 Ubuntu /
/dev/sda3 CentOS /
/dev/sda5 Debian /
/dev/sda6 /home ( voor alle OS)
/dev/sda7 swap

Is er de mogelijkheid om opnieuw Ubuntu te installeren met gebruik van LVM en behoud van de andere geinstalleerde OS?

Offline Buzzin

• Lid
Re: Kan ik LVM gebruiken voor Ubuntu met behoud van de andere OS?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/03, 09:27:42 »
Je kunt lvm gewoon gebruiken, maar daar moet je dan dus wel een partitie voor hebben.
Je zou /dev/sda2 kunnen aanwijzen als LVM volume (type 8e) er daar een pv van kunnen maken.
Die voeg je vervolgens toe aan en vg, en daarin maak je de nodig lvs aan (root voornamelijk, maar houdt wat ruimte over!)
Hierin kun je dan gewoon Ubuntu installeren zoals normaal.
Windows zal het niet snappen....maar dat deed ie al niet, en de andere linux variaties zullen de lvm partities wel herkennen, maar ze negeren, net als de huidige.

Om eerlijk te zijn: ik zou zelf gewoon Ubuntu met lvm (of liever debian) in een virtuele machine installeren om zo te oefenen.
LVM is niet moeilijk, maar als het nog niet helemaal begrijpt kun je best snel fouten maken en kun je onherstelbare schade aanrichten (net als met elke partitie tool)
Football: A battle between two teams of mindless thugs over scraps of coloured cloth. Usually accompanied by the spectacle of 22 overpaid primadonnas kicking a ball on a field.
DebianDevuan, KDE & OperaVivaldi addict, RedHat Engineer

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/03, 11:21:51 »
Citaat van: LVM
Om schijven en partities met LVM te beheren is enige basiskennis nodig.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/LVM
Ik heb zojuit de Sleepnet-kieswijzer ingevuld op www.waartrekjijdegrens.nl/

Offline bartveurink

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/03, 12:48:18 »
Ik ga het anders doen. Ik heb 2de hands een harde schijf erbij gekocht. Deze wil ik automatisch met LVM installeren door de hele schijf te gebruiken.

Offline Buzzin

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/03, 13:30:13 »
Als je een hele schijf gebruikt met LVM kun je twee dingen doen:
1. een partitie aanmaken van het type LVM, hier een pv van maken (dus bijv. /dev/sdb1)
2. de hele disk toewijzen als pv (dus bijv. /dev/sdb)
LVM zelf interesseert het niet of je een partitie gebruikt of niet.
Voor zakelijk gebruik, zeker binnen VMware zou ik altijd optie 1 aanraden, omdat je daar de disk kunt vergroten (en dat kan met optie 2 niet)

Voor thuis gebruik, met een fysieke disk, is het net wat je zelf prettig vind...
Football: A battle between two teams of mindless thugs over scraps of coloured cloth. Usually accompanied by the spectacle of 22 overpaid primadonnas kicking a ball on a field.

Offline bartveurink

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/03, 14:27:48 »
Het is om LVM te leren. Ik ken alleen het oude systeem van partities. waarvan een op / word gemount en een andere op /home.
Kun je me een voorbeeld geven van de partitietabel. Is het volgende een goede mogelijkheid:
/dev/sdb1 /boot
/dev/sdb2 LVM

Kan de swap op LVM komen te staan? Kan ik later nog meer OS toevoegen?  Of moet ik voor een tweede OS een nieuwe partitie voor /boot gebruiken?

Offline Buzzin

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/03, 15:29:57 »
LVM is om fysieke disken/partities te scheiden van logische parities (niet te verwarren met de logische partities binnen FATs extended partitie zelf)

Je maakt een of meerdere fysieke volumes aan (PVs = Physical Volumes).
Deze worden aan elkaar gekoppeld door middel van een Volume Group.
Je hebt dan 1 grote opslag poel waar je als laatste je Logische Volumes in gaat maken, zoals je die normaal als fysieke parities zou aanmaken.

Dus een LV voor /boot, eentje voor swap, eentje voor / en eentje voor /home (zo maar een voorstel)
Deze logische volumes zijn niet gebonden aan vaste plekken binnen de VG, iets wat fysieke volumes wel zijn.
Dat levert als grootste voordeel op dat ze makkelijk te vergroten zijn.
Er is dus geen vaste tabel meer, die handelt LVM af.

Klein voorbeeldje:

| /dev/sda1=pv1         || /dev/sdb1=pv2           |
        V                          V
| VolumeGroup1                                     |
| LV1 | LV2 | LV3 | BIGLV   |Free space            |

Hierin zijn twee partities gekoppeld aan VolumeGroup1 (deze partities hoeven niet de hele fysieke disk te beslaan, maar het kan wel)
Vervolgens zijn er 4 logische volumes aangemaakt in deze VolumeGroup.
BIGLV gaat over de grens van pv1 en pv2 heen, dit is geen probleem.
Voordeel: Doordat er nog vrije ruimte is in de VG, kun je makkelijk LV1 groter maken als je wilt.
De volledige naam van LV1 zou zijn: /dev/mapper/VolumeGroup1-LV1 en is voor het OS gewoon een normaal blockdevice net als /dev/sdb2 zou zijn. Er moet dus nog een filesysteem op (ext4) en het moet nog gemount worden op een aankoppel punt.

Hoeveel disken/partities je toewijst aan een VolumeGroup moet je zelf beslissen, dat maakt voor de verdere werking niet uit.
Je kunt ook later bijvoorbeeld nog een disk toevoegen waardoor je VolumeGroup groter word.
Sterker nog, je kunt een disk live vervangen als je weet hoe pvmove werkt :)

Maar even praktisch:
Aannemend dat de Grub die je op je systeem hebt staan Grub2 is:
Je kunt 1 partitie maken op /dev/sdb en deze markeren als type 8e (lvm).
Vervolgens maak je een VG aan met als PV /dev/sdb1
Hierin maak je dan dus meerdere LVs aan, minstens eentje voor root, maar vul niet meteen het hele VG, anders kun je niet oefenen.
Mocht je vanwege CentOS nog grub1 gebruiken moet je de /boot van deze installatie apart doen in een normale fysieke partitie....

Tip: Gebruik altijd /dev/mapper/VGnaam-LVnaam.
Ook al zeggen sommige nog steeds: /dev/VGnaam/LVnaam

Offline bartveurink

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/03, 15:43:21 »
Hoe zie ik of ik grub1 of 2 gebruik? Als ik 1 gebruik, kan ik over gaan op 2?

Offline bartveurink

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/03, 19:19:40 »
Klopt het zo:
met fdisk /dev/sda
Optie t met 8e voor sda1

pvcreate /dev/sda1
vgcreate VG1 /dev/sda1
lvcreate --size 10G --name ubuntu

Kan het koppelen van LV aan mountpoint in partitie manager (optie 'something else') van de live cd en vervolgens installeren?
« Laatst bewerkt op: 2015/04/03, 22:40:21 door bartveurink »

Offline Buzzin

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2015/04/07, 10:06:53 »
Ik durf even niet uit m'n hoofd te zeggen of het lvcreate commando klopt, maar de verdere commando's lijken te kloppen.
Ik gebruik uit gewoonte altijd lvcreate -n ubuntu -L 10G, maar dat wil niet zeggen dat dat beter is...

Ik zag dat je nog meer vragen had over LVM, ik zag kijken of ik daar iets zinnigs op kan zeggen  ^-^

Offline Buzzin

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2015/04/07, 10:10:51 »
Hoe zie ik of ik grub1 of 2 gebruik? Als ik 1 gebruik, kan ik over gaan op 2?

Binnen debian/ubuntu: dpkg -l | grep grub
Als het versienummer 0.99 is, dan is het Grub 1
Als het versienummer 1.99 is, dan is het Grub 2
(vraag me niet waarom....)
Overigens is dat dus de grub versie binnen het OS, ik weet even niet 1 2 3 hoe je kunt controleren of de grub versie in je MBR ook 2 is....

Bedenk wel, als je helemaal over gaat naar Grub 2 kan bijvoorbeeld CentOS 6 deze niet updaten zonder dat je de standaard installatie aanpast.