Zoals Frederik al bedoeld is de data pas echt weg als de betreffende bits zelf zijn overschreven.
Meestal als een partitie of bestand wordt verwijderd wordt alleen de verwijzing naar waar die bits op de schijf staan verwijderd. Het bestand zelf is er nog.
Speciale software, die ook in de link die ik eerder poste worden vermeld, lezen die bits één voor één en construeren (indien mogelijk) daar weer bestanden van.
Het is altijd maar de vraag hoe goed het lukt om de data te herstellen. Image herstel software kan idd de gehele schijf bit voor bit overschrijven, maar dan zou ik verwachten dat de gehele schijf aan Windows partities zijn toegewezen en niet nog een deel unallocated is.
Om dit soort problemen is het natuurlijk altijd verstandig om regelmatig een back-up te maken op een externe opslag. Bij mij wordt bijna elke dag een back-up gemaakt van bijna de gehele home map en een extra aangekoppelde data schijf
.
En ja, ik ben er zelf een paar weken geleden aan herinnerd dat ik dat nog had in te stellen na mijn overstap naar 14.04.2.