Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: info belastingaangifte 2014, het blijft behelpen  (gelezen 12305 keer)

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
Re: info belastingaangifte 2014, het blijft behelpen
« Reactie #25 Gepost op: 2015/03/08, 13:15:44 »
Zo denk ik er persoonlijk ook over.

Maar daarnaast heb je nog een hele groep, die om allerlei redenen geen internet hebben. Oudere mensen, gehandicapte mensen, noem maar op. Ik heb dat hier al eerder verwoord en heldere argumenten naar voren worden gebracht.

Ik weet het wel: als je dat zelf niet ervaren hebt is het soms moeilijk om begrip op te brengen voor een bepaalde kwestie of een bepaald probleem. Dat herken ik ook bij mijzelf ( en erger me dan rot aan mijzelf). Maar we mogen die mensen en degenen die dan de klus voor hen moeten klaren niet met goedpraten van de tekorten in bepaalde voorzieningen in de kou laten staan.

Jullie worden vanzelf ook een keer oud als je dat nog niet bent. Daar hoef je nou eens niets voor te doen. Maar nu vallen die tekorten, deze trend, misschien nog te keren. Straks heb je misschien spijt - EN is het te laat. Denk daar eens over na.

Als mantelzorger ben je in deze Internetwereld zwaar de sigaar.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

« Reactie #26 Gepost op: 2015/03/08, 13:47:40 »
Er zijn inderdaad ouderen en gehandicapten zonder internet, maar er zijn er ook die dat wel hebben. Het blijft altijd een selecte groep. Net als dat er mensen zijn die een fiets hebben en die dat niet hebben. Tja, het heeft allemaal zijn voor- en zijn nadelen ;)
Minder papier vind ik in ieder geval wel goed, milieugewijs gezien dan. Maar dat betekent niet dat ik persé vind dat we bepaalde groepen moeten buitensluiten, in tegendeel zelfs. Gelukkig helpen de gemeenten en het UWV tot op zekere hoogte wel (zeker als je hulp vraagt bij belastingzaken), maar inderdaad niet op alle vlakken; soms sta je er helaas toch echt alleen voor. Dat weten mijn ouders en ik maar al te goed.

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2015/03/08, 17:15:02 »
@Just: om je verhaal aanvullend te illustreren, toon ik nog even een gekozen groter lettertype - droevig.
Het is met het aangifteprogramma niet mogelijk (met mijn grafische kaart/driver/OS) een weergave voor de lettertypes en keuzeknoppen te krijgen die ik acceptabel acht.

Maar ok, het is goed dat er überhaupt de optie bestaat om met Linux aangifte te doen. Als deze Linux-groep een omvang van minder dan 2% heeft en daarvan een groep visuele beperkingen heeft, dan is het een probleem voor minder dan 0,5% van de belastingbetalers. Daarmee zeg ik niet dat het "rechtvaardig" is, maar het is wel "begrijpelijk" dat de focus ligt bij de 99,5%.

Vandaag was ik op een andere overheidssite bezig en werd automatisch uitgelogd terwijl ik de gegevens nog niet volledig had ingevuld. ... je loopt naar een kast en zoekt wat documenten -> uitgelogd als je terug bent. Ik snap dat wel voor de beveiliging, maar bij de offline-aangifte heb je dat probleem niet.
Vraag: Hebben de online-invullers bij de belastingdienst bij de aangifte ook deze ervaring, blijven half ingevulde schermen wel/niet bewaard?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #28 Gepost op: 2015/03/08, 17:36:03 »
Dan zul je alles op papier moeten inleveren, maar ik heb geen idee of dat er al uit is od dat je dat nog kan doen.
Zoals ik het hier lees, kon dat alleen nog maar voor 2013:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/aangifte_inkomstenbelasting/aangifte_doen_over_2013/op_papier_aangifte_doen

Vanaf 2014 (nu dus) moet alles digitaal.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2015/03/09, 12:42:58 »
Misschien een hele domme vraag :|
Kan je de twee manieren van aangifte doen door elkaar gebruiken ? Dus kun je bv. eerst offline een aangifte
doen en het daarna online veranderen (voor 1 mei) ?

Ik ben nu bezig met mijn offline aangifte en wil uiteindelijk ook wel de online versie proberen.
« Laatst bewerkt op: 2015/03/09, 12:44:37 door aartje »

Offline HarzG

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2015/03/09, 21:24:39 »
Kan je de twee manieren van aangifte doen door elkaar gebruiken ? Dus kun je bv. eerst offline een aangifte

Ik ben nu bezig met mijn offline aangifte en wil uiteindelijk ook wel de online versie proberen.
Vraag het maar bij de fiscus. ... volgens mij niet. Het zijn twee systemen die los van elkaar werken.
Als je de offline aangifte invult met het programma, dan ga je de data pas aan het einde opsturen. Je kan dus geen gedeeltelijk ingevulde aangifte uploaden.
Als je de online aangifte doet, wordt hiermee niets veranderd aan de data van  je "deels ingevulde aangifte" die je sinds 1-3-2015 met je DigiD kan downloaden. Een gedeeltelijk ingevulde online aangifte kan je, voor zover ik weet, niet downloaden.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline aartje

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2015/03/10, 08:43:34 »

Vraag het maar bij de fiscus. ... volgens mij niet. Het zijn twee systemen die los van elkaar werken.
Als je de offline aangifte invult met het programma, dan ga je de data pas aan het einde opsturen. Je kan dus geen gedeeltelijk ingevulde aangifte uploaden.
Als je de online aangifte doet, wordt hiermee niets veranderd aan de data van  je "deels ingevulde aangifte" die je sinds 1-3-2015 met je DigiD kan downloaden. Een gedeeltelijk ingevulde online aangifte kan je, voor zover ik weet, niet downloaden.

Ik bedoel eigenlijk of je als je je data hebt ge-upload (via de offline-methode) ,nadat je je gegevens hebt ingevuld,
je die ge-uploade data via de online-methode kan veranderen. Via de offline-methode kan je die data wel veranderen
achteraf. De laatst ingediende voor 1 mei is geldig, dacht ik

Offline markba

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2015/03/10, 09:13:19 »

Ik bedoel eigenlijk of je als je je data hebt ge-upload (via de offline-methode) ,nadat je je gegevens hebt ingevuld,
je die ge-uploade data via de online-methode kan veranderen. Via de offline-methode kan je die data wel veranderen
achteraf. De laatst ingediende voor 1 mei is geldig, dacht ik
Dat is dus zo:

Citaat
Wilt u uw aangifte aanvullen of wijzigen? Als u het aangifteprogramma hebt opgeslagen op uw computer, kunt u uw gegevens altijd aanpassen. Dat kan wanneer u uw aangifte hebt ingevuld en opgestuurd. Maar ook wanneer u uw aangifte alleen nog maar hebt ingevuld. Wij behandelen altijd de laatste aangifte die wij van u hebben ontvangen.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/hoe_werkt_inkomstenbelasting/aangifte_doen/aangifte_aanvullen_of_wijzigen

Offline aartje

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2015/03/11, 07:51:52 »
Ja, dat is volgens mij altijd al zo geweest. Maar mijn vraag is eigenlijk of je als je je aangifte
met het offline-programma hebt ge-upload je daarna het online kan veranderen.
Dat staat nergens. Ik kan me voorstellen dat je op een andere plek waar dat programma
niet staat je belastingaangifte met een browser wil veranderen.

Offline markba

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2015/03/11, 07:59:03 »
Maar mijn vraag is eigenlijk of je als je je aangifte met het offline-programma hebt ge-upload je daarna het online kan veranderen.
Gevoelsmatig is een aangifte een aangifte. Dus zou er geen verschil mogen zijn tussen offline en online-aangifte. Mij lijkt het zo te zijn dat als je bv online een aangifte doet, je deze offline kunt downloaden (via DigiD); en omgekeerd. Maar probeer het gewoon eens uit zou ik zeggen. Volgens mij kan er niks 'stuk': de laatste aangifte geldt tenslotte, dus je kunt altijd corrigeren.

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #35 Gepost op: 2015/03/11, 09:14:10 »
De vraag is natuurlijk hoe snel de belastingdienst de offline bestanden inlaad in een systeem wat je via de online methode kan zien en dus kan bewerken. Als ze dat al doen. natuurlijk. En als ze het al doen, of dat dan voldoende tijdig gebeurt. Ze krijgen natuurlijk ongelooflijk veel binnen in heel korte tijd.

Het zou ook best wel eens zo kunnen zijn dat al die databestanden die je met het offline programma verzamelt en inzendt door de dienst recht in een computersysteem worden geladen (niks online dus) en daarin worden gecontroleerd. Het lijkt me heel erg denkbaar dat de offline en online datastromen geen koppeling hebben.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline markba

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2015/03/11, 10:53:43 »
De vraag is natuurlijk hoe snel de belastingdienst de offline bestanden inlaad in een systeem wat je via de online methode kan zien en dus kan bewerken. Als ze dat al doen. natuurlijk. En als ze het al doen, of dat dan voldoende tijdig gebeurt. Ze krijgen natuurlijk ongelooflijk veel binnen in heel korte tijd.
Ik ga er vanuit dat dat een en hetzelfde is, dat het niet uitmaakt of je nu offline de aangifte upload of online de aangifte aanmaakt. Tenminste, dat zou ik doen als ik het zou ontwikkelen (ben zelf software-ontwikkelaar).
(maar de IT-wereld bij de overheid een beetje kennende zal ik wel naïef zijn)

Maar alle speculaties ten spijt: probeer het gewoon eens uit, dan weten we het.  Een scenario kan dan zijn: eerst offline een aangifte voorbereiden, die dan uploaden en dan kijken of je online verder kunt gaan.

« Reactie #37 Gepost op: 2015/03/11, 14:00:14 »
Net de linux versie van het aangifteprogramma voor ondernemers gedownload.
De deb file geeft alleen een berg rommel op je scherm als je op downloaden klikt, dus kan je alleen tar.gz file downloaden.
Als je deze uitpakt en je start de bin file wa2014ux  op ziet alles er prima uit, geen probleem met het lettertype alles netjes leesbaar.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #38 Gepost op: 2015/03/11, 14:13:14 »
Kan je bij het downloaden van de deb niet rechtslklikken en kiezen voor Opslaan als...?
Daarna kan je gewoon dubbelklikken op het bestand dat je gedownload hebt.

Offline markba

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2015/03/11, 16:28:10 »
Kan je bij het downloaden van de deb niet rechtslklikken en kiezen voor Opslaan als...?
Daarna kan je gewoon dubbelklikken op het bestand dat je gedownload hebt.
Zo kun je idd verschillende versie locaal aanmaken. Maar dat was niet de vraag (van aartje):

Maar mijn vraag is eigenlijk of je als je je aangifte met het offline-programma hebt ge-upload je daarna het online kan veranderen.
Just for the record.....

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #40 Gepost op: 2015/03/11, 16:45:03 »
Ik reageerde alleen op mijn naamgenoot over het downloaden van het deb bestand ;)

Hoe het verder zit met de on- en offline versies heb ik me niet in verdiept.

Offline markba

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2015/03/11, 17:26:55 »
Ik reageerde alleen op mijn naamgenoot over het downloaden van het deb bestand ;)
Ja, nu zie ik het ook. Snapte het al niet....  :D