Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virtual Box  (gelezen 1178 keer)

Virtual Box
« Gepost op: 2015/02/08, 00:14:03 »
In tegenstelling wat een forumlid in een vorige topic heeft gezegd dat het installeren van Windows XP illegaal is, is natuurlijk onzin. In een Virtual Box kun je zowel in Windows als in Ubuntu als in Apple elkaars´ software installeren. Die keuze is vrij en is niet illegaal. Waarom ook niet? Graag wil ik in een Virtual Box Winsdows XP installeren, dus hoe je doe je dat zo simpel mogelijk? Ik wil dat om het vrijgegeven Adobe CS 2 te kunnen installeren...
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Virtual Box
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/08, 00:16:23 »
Virtual box staat in het software centre, dus daar begin je met de installatie.
Na de installatie van virtualbox:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4538281/vbox.mp4

en dan hier verder:
http://www.dirkpostma.com/windows-xp-installeren-op-virtuele-computer/

Nou heb ik geen XP installatie media, dus ik kan hem niet echt laten op starten, maar met deze twee dingen moet je het toch wel voor elkaar kunnen krijgen lijkt mij.

En even een opmerking over het gratis downloaden van XP, bij mijn weten is dat 1 dan niet bij microsoft geweest, die heeft nl geen gratis producten en 2: XP wordt niet meer geupdate, dus ik zoe er geen internet verbinding op toelaten.
3: (de belangrijkste) Als jij wel ergens een download van XP hebt "gevonden" moet je er echt serieus rekening mee houden dat deze nu al geinfecteerd is met malware en dergelijke. Dus denk nog een keer goed na over waar je XP vandaan hebt.

« Laatst bewerkt op: 2015/02/08, 00:27:18 door McVries »

Re: Virtual Box
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/08, 00:27:40 »
http://www.dirkpostma.com/windows-xp-installeren-op-virtuele-computer/

Kun je hier wat mee?

De pagina begint met het idee dat je al een xp machine in virtualbox hebt aangemaakt en dat doe je zo:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/4538281/vbox.mp4

Nou heb ik geen XP installatie media, dus ik kan hem niet echt laten op starten, maar met deze twee dingen moet je het toch wel voor elkaar kunnen krijgen lijkt mij.
Bedankt voor je reactie. Ik krijg de melding : FATAL : No bootable medium found ! System halted.

MIjn instellingen in de Virtual Box staan in het bijgesloten file. Wat is hier fout aan? Het is een oude Windows XP Home Edition schrijf uit 2002.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Virtual Box
« Reactie #3 Gepost op: 2015/02/08, 00:30:58 »
Heb je in de configuratie van de virtuele machine de virtuele cd ook verwezen naar het station met de oude XP schijf?
(Hoor je die eventueel ook opspinnen?)

En voor cs2: wijs wat meer geheugen en videogeheugen toe als het kan.

Als het je puur om cs2 te doen is:
http://status301.net/photoshop-free-and-easy-on-linux/
Dan virtualiseer je met playonlinux alleen de applicatie laag, is ws een heel stuk sneller. Maar het gaat een beetje ver om dat hier allemaal uit te leggen.

Re: Virtual Box
« Reactie #4 Gepost op: 2015/02/08, 00:34:30 »
Heb je in de configuratie van de virtuele machine de virtuele cd ook verwezen naar het station met de oude XP schijf?
(Hoor je die eventueel ook opspinnen?)

En voor cs2: wijs wat meer geheugen en videogeheugen toe als het kan.

Als het je puur om cs2 te doen is:
http://status301.net/photoshop-free-and-easy-on-linux/
Dan virtualiseer je met playonlinux alleen de applicatie laag, is ws een heel stuk sneller. Maar het gaat een beetje ver om dat hier allemaal uit te leggen.
Bedankt voor je reactie. Ik ga het uitproberen. Werkt Playonlinux ook met Illustrator en InDesign? Dacht dat het alleen voor spelletjes was en niet voor software als  bijvoorbeeld bovengenoemde.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Virtual Box
« Reactie #5 Gepost op: 2015/02/08, 00:35:42 »
Heel eerlijk, dat weet ik niet precies, ik gebruik zelf de opensource tegenhangers zoals GIMP en dergelijke.
(Ik ben niet zo gecharmeerd van adobe in het algemeen.)

Re: Virtual Box
« Reactie #6 Gepost op: 2015/02/08, 00:57:48 »
Heel eerlijk, dat weet ik niet precies, ik gebruik zelf de opensource tegenhangers zoals GIMP en dergelijke.
(Ik ben niet zo gecharmeerd van adobe in het algemeen.)
Mee eens, ik gebruik ook Gimp en Xara. Alleen voor een opdracht waarbij een bestand in eps-formaat aangeleverd moet worden bij een drukker, moet dat in Illustrator gebeuren.
Via Xara accepteren ze dat niet.... Adobe is mij bovendien ook veel te duur, daarom probeer ik nu het vrijgegeven Adobe CS 2 via PlayonLinux te installeren.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline jan11000

  • Lid
Re: Virtual Box
« Reactie #7 Gepost op: 2015/02/08, 08:37:42 »
De foutmelding is dat er geen boot apparaat is.

1 Bij de instellingen van je virtuele pc, daar kun je boot apparaten instellen.
2 En als je xp start, dan heb je boven een pulldown menu, daar kun je cd's en usb stick verbinden met je virtuele pc.
Dus stel beide even in.

Zoek ook op youtube voorbeelden van virtualbox, daar leer je veel van.

Re: Virtual Box
« Reactie #8 Gepost op: 2015/02/08, 12:39:15 »
En even een opmerking over het gratis downloaden van XP, bij mijn weten is dat 1 dan niet bij microsoft geweest

Dat hoeft ook niet? Je mag een kopie downloaden voor thuisgebruik. Johan heeft het over een 'gratis gedownloade XP'. Maar als hij die gratis download activeert met een legitieme licentiecode die hijzelf in bezit heeft (bijv. van een oude XP-laptop), dan is er niks illegaals aan zijn XP-installatie.

Re: Virtual Box
« Reactie #9 Gepost op: 2015/02/08, 12:43:45 »
Dat snap ik, maar biedt een "officieel" kanaal nog XP aan? (Topicstarter had trouwens gewoon een cd uit 2002, maar even voor de beeldvorming).
(Ik ben ook niet roomser dan de paus, ik heb zelf vroeger ook regelmatig software "uitgeprobeerd". Maar een van de redenen dat ik overgestapt ben op linux is dat ik het moe was om met serialz en keys en dergelijke te moeten werken gecombineerd met het feit dat ik het onzin vind om 100+ euro voor een tekstverwerker te moeten neerleggen)

Het lijkt mij dat je erg op moet passen met het nu nog ergens downloaden van XP, het is zo lek als een mandje en als je het nu nog "aangeboden" krijgt lijkt het mij heel reeel dat er dan van alles bij in gebakken zit wat je niet wilt. (Geldt trouwens ook voor alle andere downloads van Windows OS-en via alles behalve microsoft zelf. Die zet er namelijk alleen de officieel goodgekeurde backdoors in ;-) )

« Laatst bewerkt op: 2015/02/08, 12:46:21 door McVries »

Re: Virtual Box
« Reactie #10 Gepost op: 2015/02/08, 12:46:37 »
Dat snap ik, maar biedt een "officieel" kanaal nog XP aan? (Topicstarter had trouwens gewoon een cd uit 2002, maar even voor de beeldvorming).

Het lijkt mij dat je erg op moet passen met het nu nog ergens downloaden van XP, het is zo lek als een mandje en als je het nu nog "aangeboden" krijgt lijkt het mij heel reeel dat er dan van alles bij in gebakken zit wat je niet wilt. (Geldt trouwens ook voor alle andere downloads van Windows OS-en via alles behalve microsoft zelf. Die zet er namelijk alleen de officieel goodgekeurde backdoors in ;-) )



Daar ben ik het 100% mee eens. Maar de kwestie ging over de al-dan-niet illegaliteit ervan, niet over de veiligheid ervan ;) Legaal is het wel mits legale licentiecode in bezit, veilig zeer zeker niet.

Re: Virtual Box
« Reactie #11 Gepost op: 2015/02/08, 15:58:06 »
Virtual box staat in het software centre, dus daar begin je met de installatie.
Na de installatie van virtualbox:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4538281/vbox.mp4

en dan hier verder:
http://www.dirkpostma.com/windows-xp-installeren-op-virtuele-computer/

Nou heb ik geen XP installatie media, dus ik kan hem niet echt laten op starten, maar met deze twee dingen moet je het toch wel voor elkaar kunnen krijgen lijkt mij.

En even een opmerking over het gratis downloaden van XP, bij mijn weten is dat 1 dan niet bij microsoft geweest, die heeft nl geen gratis producten en 2: XP wordt niet meer geupdate, dus ik zoe er geen internet verbinding op toelaten.
3: (de belangrijkste) Als jij wel ergens een download van XP hebt "gevonden" moet je er echt serieus rekening mee houden dat deze nu al geinfecteerd is met malware en dergelijke. Dus denk nog een keer goed na over waar je XP vandaan hebt.
Bedankt voor de waarschuwing. Mijn eigen cd met WinXPHome kon ik niet aan de praat krijgen, dus dacht even elders een betere versie te krijgen. Overigens, Microsoft is alom vertegenwoordigt en een miljoenenbedrijf en heeft daardoor veel te veel een monopolie-positie. Dus waar maken wij ons druk om waar het legaal of illegaal betreft...
« Laatst bewerkt op: 2015/02/08, 16:00:30 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Virtual Box
« Reactie #12 Gepost op: 2015/02/08, 17:59:10 »

Bedankt voor de waarschuwing. Mijn eigen cd met WinXPHome kon ik niet aan de praat krijgen, dus dacht even elders een betere versie te krijgen. Overigens, Microsoft is alom vertegenwoordigt en een miljoenenbedrijf en heeft daardoor veel te veel een monopolie-positie. Dus waar maken wij ons druk om waar het legaal of illegaal betreft...
[/quote]

Op zich niet, MAAR..... (Ga ik even voorbij aan de inkomsten die MS misloopt, die ik inderdaad in dit geval niet zo relevant vind.)

Denk even met me mee:
We vinden software te duur. (Msoffice, kale windows CD, Adobe pakketten a 5000€) maar in plaats van een alternatief te gebruiken pakken we illegale download.
En nou worden er over de hele wereld statistieken bij gehouden en komt er op zo'n nieuw jaars lijstje weer te zijn : iedereen gebruikt windows/Adobe/Osx

Welk pakket wordt er het meest gebruikt? MS office. Dus waar richten software huizen zich op voor addons en zakelijke installaties? MS Office. Wie houdt zich niet aan de afgesproken open standaarden? MS Office. Wat wordt daardoor lastiger te gebruiken? Open Source oplossingen. Wat wordt er dan het meest nieuw verkocht? MS Office. Kortom, in mijn optiek werkt ook het illegaal gebruik van gemonopoliseerde producten de monopolie positie van die fabrikant in de hand.
Microsoft zal zich ook NOOIT druk maken over illegaal thuisgebruik. Want zolang je in hun "software-cocon" blijft blijven ze verkopen aan de grote bedrijven.

Pas als mensen vaker bewust er voor kiezen producten van zulke leveranciers niet te gebruiken, en dus inderdaad ook soms ongemak accepteren, maakt de open source wereld een kans. Dus in plaats van illegaal downloaden, pak de alternatieven en doneer het geld (of een deel er van) wat je bespaart aan de ontwikkelaars van jouw favoriete oplossingen. Stel niemand zou meer illegaal downloaden. Nul. En voor thuis gebruik je dan (op windows) al Libre OFfice, thunderbird, Gimp enzovoort. En je Windows installatie crashed, dan is de overstap naar linux echt een eitje. Mensen overtuigen om Linux te gebruiken strand altijd op de applicaties, die ze vaak illegaal hebben gedownload, nooit op het OS. Het gros van alle gebruikers realiseert zich niet eens wat een OS is. Ze willen apps. En als het neefje dat gratis regelt is dat prima. Waarmee dus kunstmatig het draagvlak voor gesloten software in stand word gehouden. 

Nou een heel verhaal, maar ik werk zelf zakelijk in de ICT, ik heb inmiddels met allerlei projecten te maken gehad. Er zijn software huizen die MS office integreren in allerlei andere systemen, met programmeer kunstjes voor het samenstellen van brieven en documentregistraties die alleen maar werken op .. MS office. Stel nou dat die integratie ook werkt met libreoffice.. Wat denk je dat onze bedrijven en overheid dan zouden kunnen besparen? Tonnen. met gemak. En ik vraag me dus af waarom er niet een grote toko is (Pink, Centric en dergelijke) die niet een keer zegt: we gaan eens kijken of het lukt. Want wat zou dat betekenen? Iemand die op de post afdeling van een bedrijf werkt, met een document mgmt systeem met office integratie: Wat heeft die persoon nodig? Dat systeem. Klaar. Wat heeft het systeem nodig? MS office. Waar draait MS office op? Windows. Dus wat krijg je op je computer? Windows. Iedereen in het hele bedrijf, want daar is de kennis van voorhanden. Dus wat krijg je op de servers? Windows. Dus welk email systeem? Exchange. Want outlook heb je ook al en office en windows en en en...

Het gaat wat ver om te stellen dat het illegaal downloaden van MS software een bedrijf als Novell de genadeklap heeft gegegeven, maar ik ben er van overtuigd dat het dus echt wel er aan heeft mee geholpen.



Re: Virtual Box
« Reactie #13 Gepost op: 2015/02/08, 18:28:50 »

Bedankt voor de waarschuwing. Mijn eigen cd met WinXPHome kon ik niet aan de praat krijgen, dus dacht even elders een betere versie te krijgen. Overigens, Microsoft is alom vertegenwoordigt en een miljoenenbedrijf en heeft daardoor veel te veel een monopolie-positie. Dus waar maken wij ons druk om waar het legaal of illegaal betreft...

Op zich niet, MAAR..... (Ga ik even voorbij aan de inkomsten die MS misloopt, die ik inderdaad in dit geval niet zo relevant vind.)

Denk even met me mee:
We vinden software te duur. (Msoffice, kale windows CD, Adobe pakketten a 5000€) maar in plaats van een alternatief te gebruiken pakken we illegale download.
En nou worden er over de hele wereld statistieken bij gehouden en komt er op zo'n nieuw jaars lijstje weer te zijn : iedereen gebruikt windows/Adobe/Osx

[/quote]
Zelf werk ik op zowel mijn laptop als mijn desktop alleen onder Linux, op mijn al 8 jaar joude Dell-Inspiron 1300 laptop met een light versie van Ubuntu (Lubuntu). Op mijn desktoptower met Ubuntu 14.04.1
MS Office is er bij mij allang helemaal uit : ik werk met LibreOffice. Op mijn werk bij RWS als inhuurkracht moet ik (helaas) met Windows werken, ook met MS Office door toedoen van de overgang voor het documentmanagement naar SharePoint via Connect. Er zijn twee browsers geinstalleerd : Internet Explorer en Mozilla Firefox. Chrome is te downloaden. SharePoint werkt (helaas) samen met IE. In de geinstalleerde versie van MS Office zijn de bestandstypen van LibreOffice meegeinstalleerd. Intern heb ik het er daar  al eens meerdere keren over gehad. Vooral omdat er miljoenen valt te bezuinigen door op OpenSource over te stappen. Steeds weer komt het er op de ondersteuning van het ICT-personeel neer, wat voornamelijk door MS is opgeleid en te weinig ICT-personeel is opgeleid met Linux.

Prive werk ik naast Ubuntu 14.01.1 , Lubuntu 12.01 en LibreOffice ook met Gimp en Xara. Echter, de afgelopen week ben ik er tegenaan gelopen dat bij de bestelling van wat promotiemateriaal voor mijn eigen nu op te starten business de drukker (Drukwerkdeal) niet over weg kon of wilde (?) met Xara overgezette jpg-files in eps-formaat. Daarom wil ik nu dus via de VirtualBox (WinXPHome) of PlayonLinux geinstalleerde versies van Photoshop en Illustrator daarin zien te voorzien.

Zelf ben ik overtuigd van de absolute meerwaarde van OpenSource en wil ik MS en Adobe zover mogelijk is weren. De omgeving staat dat (nog) niet honderd procent toe.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Virtual Box
« Reactie #14 Gepost op: 2015/02/08, 20:09:55 »
Jemig hee, gaan we hier nu een discussie houden over open source en wat er al dan niet misgaat bij MS of gaan we de TS helpen met een probleem aangaande VirtualBox/Adobe CS2?

Re: Virtual Box
« Reactie #15 Gepost op: 2015/02/08, 20:26:18 »
Hey Vistaus,

Nou weet je, ik reageerde eigenlijk meer op op het op slot gooien van het andere topic. En nou is dit een opensource forum, leek mij wel de plek om eens van gedachten te wisselen. En zoals je in johans eveneens uitgebreidde reactie kunt lezen is hij het ernstig met mij eens. Leuk om zo met mensen in contact te komen. En was jij nou topicstarter dan zou ik mij je uitroep waarschijnlijk wel aantrekken.   =D =D Het zijn maar bits op een scherm he. Kost niks en het vreet niks.

P.s., ik had eerder zelfs nog een videootje speciaal gemaakt om hem op weg te helpen.

Jemig hee!
« Laatst bewerkt op: 2015/02/08, 20:28:34 door McVries »

Offline jolo

  • Lid
Re: Virtual Box
« Reactie #16 Gepost op: 2015/02/08, 21:27:23 »
Je zou ook nog op Ask Ubuntu deze vraag kunnen checken What does no bootable medium found mean in a virtual box? Het floppy station bij "Boot Order" kun je waarschijnlijk beter uitvinken.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM