Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Macbook verplichten op een middelbare school, mag dat?  (gelezen 21465 keer)

Re: Macbook verplichten op een middelbare school, mag dat?
« Reactie #50 Gepost op: 2015/01/26, 20:11:35 »
@partyrabbit: Hoewel geen fan van Apple zijnde, ik zie niet waarom .doc en .ppt een probleem zijn? Die formaten werken prima op Mac OSX. Hetzij met de office suite van Apple, hetzij met MS Office voor Mac, hetzij met LibreOffice/OpenOffice voor Mac (en als uitvalsbasis natuurlijk altijd nog MS Office Online).

« Reactie #51 Gepost op: 2015/01/26, 20:46:51 »
@partyrabbit: Hoewel geen fan van Apple zijnde, ik zie niet waarom .doc en .ppt een probleem zijn? Die formaten werken prima op Mac OSX. Hetzij met de office suite van Apple, hetzij met MS Office voor Mac, hetzij met LibreOffice/OpenOffice voor Mac (en als uitvalsbasis natuurlijk altijd nog MS Office Online).

Ik legde even een parallel met de gemiddelde school waar win nog steeds standaard is. Waar ook win geadviseerd wordt, meestal communicatief gebracht als een "vereiste", vaak ondersteund met aanbiedingen. Maar waar ook vanaf geweken kan en mag worden.

Overigens lopen mijn kids wel af en toe tegen problemen aan waar het ppt betreft. Dan betreft het meestal opmaak die niet als bedoeld ingelezen wordt.
Vaak snel weer opgelost aangezien er op school toch nog even aan gewerkt moet worden, maar dan dienen ze wel voorbereid te zijn om eventueel benodigde bestandjes bij te hebben.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #52 Gepost op: 2015/01/26, 21:05:22 »
Nuja, ik zei ook niet dat het 100% gegarandeerd is natuurlijk met OpenOffice/LibreOffice maar het is wel *een* alternatief wat ook op OSX te gebruiken is (naast Apple's suite en MS Office voor Mac/Online die eveneens die ondersteuning hebben maar wel betaald zijn).

Offline PKing

• Lid
« Reactie #53 Gepost op: 2015/01/26, 21:45:31 »
Maakt voor die school natuurlijk niet uit.
Wanneer ze Apple voorschrijven, moeten ze ook maar zorgen dat alles werkt.

Waar ik me wel zorgen om maak, is dat zo een school ook van mijn belastingcenten nodeloos dure spullen gebruikt.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #54 Gepost op: 2015/01/26, 21:51:35 »
[OffTopic] Misschien is dit een mooie gelegenheid om de Education Freedom Day van 21 maart 2015 onder de aandacht te brengen :  http://www.educationfreedomday.org/

De Nederlandse Linux Gebruikers Groep heeft het al op de agenda staan :  http://www.nllgg.nl/bijeenkomst/20150321

« Reactie #55 Gepost op: 2015/01/27, 09:15:00 »
Nuja, ik zei ook niet dat het 100% gegarandeerd is natuurlijk met OpenOffice/LibreOffice maar het is wel *een* alternatief wat ook op OSX te gebruiken is (naast Apple's suite en MS Office voor Mac/Online die eveneens die ondersteuning hebben maar wel betaald zijn).

Overigens zijn die kids daar onvoorstelbaar creatief in.
Hier heeft men het over office online. Mijn kids hebben zelf een tijd terug al prezi ontdekt voor het online maken van presentaties.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #56 Gepost op: 2015/01/27, 09:38:12 »
Overigens zijn die kids daar onvoorstelbaar creatief in.
Hier heeft men het over office online. Mijn kids hebben zelf een tijd terug al prezi ontdekt voor het online maken van presentaties.

LOL! Ja! Leuk dat Prezi trouwens. Maar we dwalen af ... :D
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #57 Gepost op: 2015/01/27, 11:48:34 »
De pas toe of leg uit voor MBO is sinds 2007 aangekondigd, sinds 2011 verplicht.
doc en ppt/pps is geen school standaard, ODF bestanden wel. PDF moet je zelfs nog op het type letten, niet alles is geaccepteerd.
Allemaal te vinden op het internet, voor scholen ook nog op kennisnet.

Je ziet een aantal docenten schoorvoetend LibreOffice naast M$Office gebruiken ;)

Zelfs docx gemaakt in Office 2013 leest niet altijd goed in 2007, hoezo MS (g)een standaard.

Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

« Reactie #58 Gepost op: 2015/01/27, 11:53:25 »
Zelfs docx gemaakt in Office 2013 leest niet altijd goed in 2007, hoezo MS (g)een standaard.
Klopt. Importeren tussen verschillende programma's geeft altijd hinderingen. Zelfs bij verschillende versies van dezelfde.

doc en ppt/pps is geen school standaard, ODF bestanden wel.
Ok, leuke info. Dus ik kan mijn kids het beste adviseren hun bestanden in ODF mee naar school te nemen? Dan de minste import-probs?
- I ♥ Linux -

« Reactie #59 Gepost op: 2015/01/27, 12:11:29 »
En dan komt mijn zoon vorige week doodleuk thuis met een DVD met de nieuwste MS Office. Gratis van school gekregen..... It's Learning is afgeschaft en vervangen door Outlook. Na de migratie daar staat al zijn schoolwerk in de MS cloud.

Het houdt niet op, niet vanzelf.....

#openonderwijs

« Reactie #60 Gepost op: 2015/01/27, 12:25:37 »

Zou kunnen, maar datzelfde had ik dus toendertijd met mijn ODT-bestanden die in LibreOffice 3.x nog goed lazen en in 4.0 ineens niet meer. Dus ook ODT en/of LibreOffice is niet 'foolproof' daarin en dus net zo goed geen standaard (jou argument volgende).

Na de migratie daar staat al zijn schoolwerk in de MS cloud.

Dan heb je die DVD niet nodig want MS Office Online kun je gewoon via elke webbrowser op elk OS benaderen en gebruiken.

Trouwens, ik vraag me af hoe legitiem die DVD überhaupt is want Office 2013 is via officiële kanalen niet verkrijgbaar op DVD maar alleen beschikbaar als betaalde download van http://office.com
« Laatst bewerkt op: 2015/01/27, 12:32:27 door Vistaus »

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #61 Gepost op: 2015/01/27, 12:45:23 »

@DirkJan: Ik neem aan dat je daar omheen werkt in Linux met de OneDrive-D (Unofficial Client)
     http://ubuntuhandbook.org/index.php/2014/06/sync-with-onedrive-in-ubuntu-via-onedrive-d-unofficial-client/

« Reactie #62 Gepost op: 2015/01/27, 12:50:57 »
@EZ-man: Als je het lokaal wilt synchroniseren is dat een optie ja. Maar via http://onedrive.com kun je er ook gewoon bij vanuit Linux, AmigaOS 4, BSD, Haiku, etc....

« Reactie #63 Gepost op: 2015/01/27, 12:55:28 »

Magister zeker? Dat werkt schitterend. Ook voor ouders toegankelijk.
- I ♥ Linux -

« Reactie #64 Gepost op: 2015/01/27, 12:56:25 »

Magister zeker? Dat werkt schitterend. Ook voor ouders toegankelijk.

Magister is niet van MS.

« Reactie #65 Gepost op: 2015/01/27, 13:01:21 »
Magister is niet van MS.

Weet ik, maar wel waar veel scholen mee werken of gaan werken.
Het is wel Outlook-based geloof ik. Ms driven.

Ow ja. En N@tschool wordt veel mee gewerkt.
http://threeships.nl/producten/ntschool.aspx
« Laatst bewerkt op: 2015/01/27, 13:04:59 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

« Reactie #66 Gepost op: 2015/01/27, 13:03:30 »
Nee, Magister is Silverlight-driven. Maar dat maakt het nog steeds geen "MS-cloud".

Dus dan is YouTube "Adobe-cloud" omdat ze Flash Player gebruiken zeker :rolleyes:

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #67 Gepost op: 2015/01/27, 17:11:11 »
Magister is aan het aanpassen, onder druk van.........
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #68 Gepost op: 2015/01/27, 18:31:50 »
Magister 6 werkt zonder problemen met ieder OS, helaas heeft niet iedere school al versie 6 !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #69 Gepost op: 2015/01/29, 08:33:08 »
Heb een gesprek gehad met de ICT van de school. Volgens hen is de keuze voor Apple gebaseerd op een aantal dingen.
1. stabiliteit en uniformiteit. Ze gaan ervan uit dat mensen niet met computers om kunnen gaan en de OS integratie met hardware (totaal pakket) bij apple garandeert volgens hen dat het stabiel is en dat alle systemen gelijk zijn, wat gemakkelijk is voor ondersteuning.
2. Volgens hem is er geen alternatief voor iTunes-University
3. Accuduur schijnt bij Apple beduidend langer te zijn dan bij de concurrenten.

Hij zei dat het niet verplicht is om Apple aan te schaffen, maar dat dit wel wordt aangeraden en gepromoot en dat je waarschijnlijk in de problemen komt met compatibiliteit als je met een ander systeem werkt. Op mijn stelling dat ze hierdoor mensen dwingen om een duur systeem aan te schaffen van een bepaald merk zei hij dat we de laptop bij hen goedkoper kunnen kopen, 800 euro voor een 11 inch air....

« Reactie #70 Gepost op: 2015/01/29, 09:21:07 »
Wel vreemd dat men compatibel als argument aanhaalt. Volgens mij is de breedte van compatibel zijn bij een populaire Linux (Ubuntu, Fedora, OpenSuse, ...) groter dan bij een Mac. (Apple's kernel is lange niet zo uitgebreid als die van Linux op dit moment)
Bovendien riskeer je op openbare plaatsen (school zelf, enzovoort) een hoog risico op diefstal van je MacBook.

Nu 800 € is een redelijke prijs voor een Mac, maar occasie kan je véél betere zaakjes doen met zo'n Book .

Volgens mij zou ik dat protocol van die school niet volgen en gewoon een dualboot W7 + Linux geven voor het schoolwerk. Dan heb je maximum compatibele dekking. iTunes draait daar ook op.

Ik vind dat die school een zeer grote inschattingsfout maakt om op die manier te argumenteren en te 'verplichten'..
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

« Reactie #71 Gepost op: 2015/01/29, 12:26:35 »
1 Stabiliteit is een lachertje. De laatste paar updates, als ik OSX-gebruikers moet geloven, zijn helemaal niet zo stabiel gebleken en velen roepen dat Apple terug moet naar OSX van een aantal versies geleden. Daarbij is "niet met computers om kunnen gaan" ook een beetje een tweestrijd: persoonlijk vind ik OSX niet echt geschikt voor beginners, en vele OSX-gebruikers beschrijven zichzelf ook als power users.
2 Geen idee, maar iTunes werkt ook op Windows, iTunes University niet?
3 Dat is, in ieder geval voor de MacBook Air, waar.

« Reactie #72 Gepost op: 2015/01/29, 13:40:58 »
3/ Te ondervangen met een reserve accu. Kosten €40?
- I ♥ Linux -

« Reactie #73 Gepost op: 2015/01/29, 13:44:50 »
3/ Te ondervangen met een reserve accu. Kosten €40?

Veel nieuwe laptops en hybrids hebben geen verwijderbare accu meer dus dat is niet te ondervangen.

« Reactie #74 Gepost op: 2015/01/29, 13:49:42 »
Met linux heb je toch geen nieuw(st)e nodig?  :evil:
- I ♥ Linux -