Xubuntu is niet sneller dan Ubuntu. Ubuntu heeft die Compiz-toestanden, die kunnen een pc vertragen. Zet je dat uit, dan zijn beide versies (in theorie) even snel. Xubuntu is wel lichter dan Ubuntu en kan dus prima draaien op kleinere/goedkopere/oudere & splinternieuwe multicore-systemen.
Op de laptop waar nu Xubuntu14LTS op staat stond voorheen Ubuntu12LTS.
Ik merk echt geen verschil. Ik moest zelfs de swap terug zetten anders was Xubuntu zelfs flink trager.
Juist omdat hij wat lichter is en daardoor beter voor oudere systemen had ik juist wat meer snelheid verwacht. Stabiel zijn ze allebei gewoon.
Maakt niet uit hoor. Voorlopig vind ik het alweer geinig dat ik weer een linux distri leer kennen. Met tot nu toe het resultaat dat ik beiden hun voordelen vindt hebben, maar in beide versies handigheidjes mis die de andere dan weer heeft. 1-1 dus.
En eigenlijk meteen mijn derde distri aangezien die XFCE er ook nog op zit

. Die ga ik zeker nog bekijken nu jullie aangeven dat dat zonder probs zou moeten draaien.
Wel zorgen dat je de videokaart driver goed installeert, dan heb je meer snelheid.
Als het goed is staat dat goed. Maar dat zal ik nog nakijken.
Zowel bij Xubuntu als voorheen Ubuntu is dat bij de installatie zelf en zonder wijziging naderhand aan de gang gebracht.