Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Ubuntu 12 USB stick nieuwe naam geven  (gelezen 479 keer)

Offline DickStomp

• Lid
    • Projecten Dick Stomp
  • Steunpunt: Nee
[Opgelost] Ubuntu 12 USB stick nieuwe naam geven
« Gepost op: 2015/01/12, 19:36:05 »
Ik heb meer dan 10 USB-sticks van 4GB die allemaal "USB DISK" heten. Zij vormen samen een backup archief.
Aangezien daarvan met ls -R listings van worden gegenereerd en ik daar met Ctrl+F namen in zoek, staan allerlei duplicaten schijnbaar op de zelfde USB-stick.
Onder MSDOS kan naam wijzigen gewoon met de Verkenner.
Het hernoemen van USB-sticks met F2 of Hernoemen... kan niet omdat "dat niet toegestaan is".
Ook met Eigenschappen/Rechten van de stick de mogelijkheid op Schrijven stellen, geeft niet het recht tot Hernoemen.
Met sudo mv US* K_DISK krijg ik de weigering "device is bezig".
Hoe wordt dit opgelost?
« Laatst bewerkt op: 2015/01/13, 12:51:08 door DickStomp »
Ubuntu 16.04 LTS > Fujitsu S762 64bits + Win7 > BioStar desktop+WinXP Home > Asus Eee 900A > ThinkPad T61; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder Chromium & LibreOffice & Wine
https://sites.google.com/site/dickstomp/home

Offline Edje29b6

• Lid
Re: Ubuntu 12 USB stick nieuwe naam geven
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/12, 20:14:24 »
Je kan dat met Gparted.
Stop de usb stick in je pc.
Start Gparted op.
Zoek de stick rechts bovenaan /dev/sdc.
Klik op de tekstregel.
Ontkoppel onder partitie.
Terug op de tekstregel klikken.
Onder partitie klik op Etiket.
Naam aanpassen.
Druk ok.
Bovenaan op de groene V drukken.
Toepassen en sluiten.

Wel éérst even de info Kopiëren voor je dit doet,die kan je nadien terug zetten.

Offline DickStomp

• Lid
    • Projecten Dick Stomp
Re: Ubuntu 12 USB stick nieuwe naam geven
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/13, 12:50:46 »
Perfekt! Dank je wel!
Eerst USB DISK veiliggesteld naar K_DISK_BU
Toen jouw verhaal afgedraaid: USB DISK > K_DISK hernoemd
De inhoud was niet gewijzigd, dus de backup K_DISK_BU is niet nodig geweest (gelukkig)!
Nu kan ik de anderen hernoemen!
Ubuntu 16.04 LTS > Fujitsu S762 64bits + Win7 > BioStar desktop+WinXP Home > Asus Eee 900A > ThinkPad T61; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder Chromium & LibreOffice & Wine
https://sites.google.com/site/dickstomp/home