Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dit wordt het jaar van Linux op de tv  (gelezen 8907 keer)

Re: Dit wordt het jaar van Linux op de tv
« Reactie #25 Gepost op: 2015/01/13, 08:37:49 »
@Lowlands,
Op mijn oude tv stond een erg hoog wattage, 135 als ik het me goed herinner. De nieuwe tv gebruikt 30 Watt - ik heb het gemeten. Dat jouw tv 33 Watt verbruikt, is heel gunstig, dan zou ik hem ook houden :)

@Gymnasiast  Wat prachtig, een 41 jaar oude zwart wit tv op een digitale decoder.

Toch blijf ik erbij dat smarttv's met Linux op dit moment niet per sé iets goeds zijn, want je bent afhankelijk van de leverancier en wat die besluit te doen qua updates en privacy.
In mijn eerdere post noemde ik LG en dat je met hun tv helemaal geen privacy kunt verwachten. Al je surfgedrag, alle titels die op je aangesloten harde schijf staan en al je kijkgedrag worden doorgespeeld aan derden. Het mag niet in Europa, maar daar storen de makers zich niet aan.

Hopelijk gaat dit in de toekomst veranderen en krijg je als consument de vrijheid om de software in de tv zelf aan te passen, zoals met je computer. Dat zou een echt linux Smart TV zijn.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

« Reactie #26 Gepost op: 2015/01/13, 11:38:10 »
Of iemand hier moet verstand van zaken hebben en mij overtuigen dat de tv het zelf ook kan, dat deze het beeld zelf op pauze kan zetten en daarna de uitzending die de provider doorgeeft kan hervatten, maar mij lijkt dat erg sterk.

Ik weet niet of ik je kan overtuigen. Maar misschien deze website?  ^-^
http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/tv-en-video/televisies/extra/tv-programma-opnemen/
Citaat
Tv-programma's opnemen, pauzeren of terugspoelen? Samsung, Panasonic en Sharp hebben een aantal televisies waar het programma wordt opgeslagen op een:

ingebouwd geheugen (Sharp; 8GB);
    losse usb-stick (Samsung en Sharp);
    externe harde schijf (Sharp, Samsung en Panasonic) 
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #27 Gepost op: 2015/01/13, 16:13:01 »
Citaat
Ik kan b.v. gewoon het beeld stil zetten,naar de WC gaan en daarna op play drukken,en dan gaat hij weer verder
dat ligt aan je provider, niet aan de tv lijkt mij.

Het beeld krijg je van je provider door en dus kan je tv het zelf niet in pauzestand zetten.

Of iemand hier moet verstand van zaken hebben en mij overtuigen dat de tv het zelf ook kan, dat deze het beeld zelf op pauze kan zetten en daarna de uitzending die de provider doorgeeft kan hervatten, maar mij lijkt dat erg sterk.
Nee hoor,dat doet de TV zelf,pas sinds verleden jaar doet de provider het ook..Het is gewoon een stuk geheugen waar het programma wordt opgeslagen,het is dan ook beperkt natuurlijk,weet alleen niet meer hoe lang het kon,gebruik het ook niet zo veel.Maar ik denk dat niet meer dan een half uur zal zijn,want zo goed waren die geheugenchips toen nog niet.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/13, 16:16:18 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

« Reactie #28 Gepost op: 2015/01/13, 16:17:37 »

Ik weet niet of ik je kan overtuigen. Maar misschien deze website?  ^-^
http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/tv-en-video/televisies/extra/tv-programma-opnemen/
Citaat
Tv-programma's opnemen, pauzeren of terugspoelen? Samsung, Panasonic en Sharp hebben een aantal televisies waar het programma wordt opgeslagen op een:

ingebouwd geheugen (Sharp; 8GB);
    losse usb-stick (Samsung en Sharp);
    externe harde schijf (Sharp, Samsung en Panasonic) 
Haha!Ouderwets dus! =D

« Reactie #29 Gepost op: 2015/01/13, 19:22:49 »
Hahaha. Betamax, dát is ouderwets. ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #30 Gepost op: 2015/01/14, 00:00:52 »
Maar was wel het beste systeem om video op te nemen..Veel dingen werd door de omroepen op genomen met Betamax..

« Reactie #31 Gepost op: 2015/01/14, 12:00:57 »
Ik vond video 2000 handiger. Dan kon je ook op de achterkant doorgaan.

Maar we gaan wel ver off topic. Van linux naar betamax.  :police:
Ik had ook een typemachine.  ^-^
- I ♥ Linux -

« Reactie #32 Gepost op: 2015/01/14, 15:08:45 »
Ik een kroontjespen en blauwe vingers. =D

OT: Het is mooi dat Linux gebruikt wordt voor een TV, alleen jammer dat je er verder niks aan kan veranderen. Een ander OS erop had voor de eindgebruiker niets uitgemaakt mijn inziens. :(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #33 Gepost op: 2015/01/14, 18:50:21 »
Wel als Linux gewoon betrouwbaarder is..

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #34 Gepost op: 2015/01/14, 20:20:49 »
Hoe betrouwbaar (goed en open) is de andere (op Linux gebaseerde) software in de TV?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Henkp

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2015/01/14, 20:25:30 »
Hoe betrouwbaar (goed en open) is de andere (op Linux gebaseerde) software in de TV?

Dat weet haast niemand!.  =D =D

« Reactie #36 Gepost op: 2015/01/14, 21:01:18 »

Dus dan zijn de OS'en op smart TV's betrouwbaar? Want LG's webOS, Samsung's Tizen en FirefoxOS gebruiken allemaal de Linux-kernel...

« Reactie #37 Gepost op: 2015/01/14, 23:53:27 »
Denk even andersom,waarom is het geen windows????

« Reactie #38 Gepost op: 2015/01/15, 00:43:54 »
Denk even andersom,waarom is het geen windows????

Omdat ik weet dat in ieder geval webOS een Linux-kernel heeft. Ik ben ex-webOS-smartphone- en tablet gebruiker.
Tizen is, voor zover ik van OMG! Ubuntu begreep, op Linux gebouwd en FFOS idem, zover ik begreep. Maar webOS kan ik je dus uit eigen ervaring vertellen.

« Reactie #39 Gepost op: 2015/01/15, 10:24:45 »
Nee,dat bedoel ik niet.Jij had het er over waarom ze Linux gebruiken en ik vroeg waarom geen windows.Denk je niet dat het is omdat Linux stabieler is als windows?

Offline Tom

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2015/01/15, 10:55:57 »
Natuurlijk Lowlands !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #41 Gepost op: 2015/01/15, 11:43:11 »
Leuk, en op zichzelf positief nieuws voor Linux.  :)

Maar hopelijk kun je wel bij alle apparaten de wifi ervan uitschakelen..... Ik wil beslist geen "slimme" TV, thermostaat, koelkast, wasmachine, fietspomp en blikopener, die op het internet gaan lopen rondspoken en dingen over mij gaan vertellen aan god weet wie allemaal. En op een gehackte CV-ketel zit ik al helemaal niet te wachten. :evil:

De *enige* apparaten waarbij ik internetverbinding wil, zijn m'n computers en m'n slimfoon.

Het "Internet Der Dingen" vind ik een gruwelijk perspectief. Bij de apparaten in m'n eigen huis zal ik dat saboteren waar ik maar kan.
  goede morgen Pjotr. het is allen jammer dat je er niet meer om heen kan. zoals de  slimme"  thermostaat die krijgt elke huishouden opgedrongen.  :| voor mijn hoeft het ook niet.
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

« Reactie #42 Gepost op: 2015/01/15, 11:54:52 »
Dat is vrije keuze Femke. Alleen brengt zo'n keuze meestal gevolgen mee. Bijvoorbeeld dat je geen klant kunt worden.
In ons landje mag niets opgedrongen worden. Zéér beperkte keuze (één) gebeurd dan weer dagelijks.

Internetbankieren was ook zo'n voorbeeld. Je kunt nog steeds kiezen voor niet.  Al is bij telebankieren simpelweg de stekker eruit getrokken. En je betaalt je uiteindelijk scheel aan acceptgiro-betalingen. En ondertussen is verantwoordelijkheid voor de veiligheid naar jou overgeheveld.
Maar je kunt kiezen. :P

Uiteindelijk kun je dit soort zaken wel héél lang rekken.
Maar ontlopen...? Ik wil geen slimme thermostaat (ik ben zelf slim genoeg ;) ) maar ik ga er al vanuit dat dat ding hier over 10 jaar hangt. Al is het maar omdat ze dan "bij nieuwe ketels niet meer te leveren zijn omdat die alleen nog slimme accepteren", of weet ik veel wat voor verhaaltje er dan voor bedacht wordt.
- I ♥ Linux -

« Reactie #43 Gepost op: 2015/01/15, 12:43:54 »
Leuk, en op zichzelf positief nieuws voor Linux.  :)

Maar hopelijk kun je wel bij alle apparaten de wifi ervan uitschakelen..... Ik wil beslist geen "slimme" TV, thermostaat, koelkast, wasmachine, fietspomp en blikopener, die op het internet gaan lopen rondspoken en dingen over mij gaan vertellen aan god weet wie allemaal. En op een gehackte CV-ketel zit ik al helemaal niet te wachten. :evil:

De *enige* apparaten waarbij ik internetverbinding wil, zijn m'n computers en m'n slimfoon.

Het "Internet Der Dingen" vind ik een gruwelijk perspectief. Bij de apparaten in m'n eigen huis zal ik dat saboteren waar ik maar kan.
  goede morgen Pjotr. het is allen jammer dat je er niet meer om heen kan. zoals de  slimme"  thermostaat die krijgt elke huishouden opgedrongen.  :| voor mijn hoeft het ook niet.
Hoe kom je daar nou bij?Je kan die gewoon weigeren hoor!Bovendien is die niet bij alle energieleveranciers en per leverancier verschillend.Bij mij komt ie niet binnen!

« Reactie #44 Gepost op: 2015/01/15, 12:44:55 »
Je hoeft toch niet zo'n thermostaat te nemen!
Wij hebben hem hier thuis ook niet hoor! Maar ja, ik zit al 35 jaren bij de Nuon en ik stap toch niet over.
Maar dan nog, als je overstapt, dan hoef je die thermostaat toch niet te nemen of wordt die door je strot geduwd?
Ja,jij hebt in Stad geen keuze... >:(

« Reactie #45 Gepost op: 2015/01/15, 12:49:31 »
Dat is vrije keuze Femke. Alleen brengt zo'n keuze meestal gevolgen mee. Bijvoorbeeld dat je geen klant kunt worden.
In ons landje mag niets opgedrongen worden. Zéér beperkte keuze (één) gebeurd dan weer dagelijks.

Internetbankieren was ook zo'n voorbeeld. Je kunt nog steeds kiezen voor niet.  Al is bij telebankieren simpelweg de stekker eruit getrokken. En je betaalt je uiteindelijk scheel aan acceptgiro-betalingen. En ondertussen is verantwoordelijkheid voor de veiligheid naar jou overgeheveld.
Maar je kunt kiezen. :P

Uiteindelijk kun je dit soort zaken wel héél lang rekken.
Maar ontlopen...? Ik wil geen slimme thermostaat (ik ben zelf slim genoeg ;) ) maar ik ga er al vanuit dat dat ding hier over 10 jaar hangt. Al is het maar omdat ze dan "bij nieuwe ketels niet meer te leveren zijn omdat die alleen nog slimme accepteren", of weet ik veel wat voor verhaaltje er dan voor bedacht wordt.
Nee,dat is alleen maar waar bij vlamhoogteregeling.Dan is het beter of zelfs nodig bij nieuwe CVketels,maar dat is alleen maar vanwege de zuinigheid en dat scheelt veel kan ik je zeggen.Maar dat is geen slimme thermostaat,die "slimme" kan je alleen dan via een tablet al wandelend door je huis bedienen en op afstand via internet of WiFi.Jij bent misschien in de war met de slimme gas en elektrometer,zo dat men op afstand kan zien wat je verbruikt door de leverancier,die komt dus ook mijn huis niet in en die mag je ook weigeren.

Offline EZ-man

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2015/01/15, 13:20:59 »
dat is alleen maar waar bij vlamhoogteregeling.
Dat is een hele duidelijke vertaling van een "modulerende ketel". +1
De ketel is slimmer dan de termostaat  ;-)

« Reactie #47 Gepost op: 2015/01/15, 13:34:32 »
Je hoeft toch niet zo'n thermostaat te nemen!
Wij hebben hem hier thuis ook niet hoor! Maar ja, ik zit al 35 jaren bij de Nuon en ik stap toch niet over.
Maar dan nog, als je overstapt, dan hoef je die thermostaat toch niet te nemen of wordt die door je strot geduwd?
Ja,jij hebt in Stad geen keuze... >:(

Wij hebben hier in Haven ook niet zo'n slim thermostaat en mijn vader vooral (maar mijn moeder ten dele ook) is er niet happig op ook, dus we gaan hem ook niet nemen. (en we wonen in een sociale huurwoning, btw)

« Reactie #48 Gepost op: 2015/01/15, 13:37:17 »
Nee,dat bedoel ik niet.Jij had het er over waarom ze Linux gebruiken en ik vroeg waarom geen windows.Denk je niet dat het is omdat Linux stabieler is als windows?

Vast wel, maar dat is maar ten dele het punt hier. webOS is vanaf het begin gebaseerd op Linux en bestaat al vele jaren inmiddels dus LG bouwt daar gewoon op door. FirefoxOS voor TV's is gebouwd op Linux vanwege open source, iets wat Windows niet is. Tizen geen idee.

« Reactie #49 Gepost op: 2015/01/15, 18:47:58 »
Het enige slimme waar ik wel op zit te wachten, is de slimme stok. =D
Mijn inziens worden apparaten, auto's etc. voorzien van Linux, buiten de betrouwbaarheid, omdat het OS niets kost voor de fabrikanten.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.